www.flickr.com

Wednesday, May 23, 2007

Album Commentary: The Bravery - The Sun and the Moon 

This Is Not the End
Every Word Is a Knife In My Ear
Bad Sun
Time Won't Let Me Go
The Bravery
The Sun and the Moon

Aclaración: Tengo un aprecio especial por The Bravery. No sólo combinan magistralmente arreglos de rock, pop y "dance" en sus canciones--mis tres géneros favoritos--, pero lo hacen equilibrando sintes y guitarras con efectos--caigo redondo por los dos--detrás de una voz que está entre la de Robert Smith y la de Morrissey, y rodean sus estribillos himnescos con "ooh-oohs", "pa-para-pás", "lái-lalái-ralái-láis", e incluso--ejem--¡silbidos! Luego está el hecho de que pude verlos en vivo en TT the Bear's en Boston un año antes de que saliera a la venta su primer disco y "An Honest Mistake" me gustó tanto, tan de inmediato, que de veras creí que estaba viviendo mi momento "yo vi esta banda en un bar antes de que llenaran estadios". Patético, lo sé... pero vamos, un año después estaban abriendo para Depeche Mode, así que no erré tanto. Luego fueron y grabaron una canción vieja de U2 como un lado B. ¿Cómo no iban a gustarme?
 
  
Disclaimer: I have a special attachment to The Bravery. Not only do they masterfully combine rock, pop and dance arrangements in their songs--my three favorite genres--, but they do it balancing synths and effected guitars--I'm a sucker for both--behind a voice somewhere between Robert Smith's and Morrissey's, and surround antemic choruses with "ooh-oohs", "pa-para-pas", "lai-lalai-ralai-lais", and--ehem--even whistling! Then there's the fact that I got to see these guys live at TT the Bear's in Boston a full year before their first CD came out and was so instantly smitten by "An Honest Mistake" that I truly believed I was living my "I saw this band at a bar that went on to fill stadiums" moment. Pathetic, I know... but hey, a year later they were opening for Depeche Mode, so I guess I wasn't all that wrong. Then they went and covered and old U2 song as a B-side. What wasn't there to love?
 
Su primer CD fue el #2 en mi lista de "Lo mejor de 2005", detrás solamente del You Could Have It... de Franz Ferdinand. Ahora son dos años después y nos llega The Sun and the Moon, que vio la luz esta semana en los EEUU. Lo compré esta mañana en iTunes por $8.99, lo cual me parece un precio perfecto para un album digital--sobre todo cuando es tan bueno como este. (He leído por ahí que por un par de dólares más puedes comprar en Best Buy el CD con bonus disc con tres tracks acústicos.) Lo que tenemos no es tanto un alejamiento de su sonido original, sino más bien una extensión del mismo. Por un lado, varias canciones, con sus estribillos pegajosos y bajos botantes y demás elementos reconocibles, traen a la mente "An Honest Mistake" ("Believe", "Time Won't Let Me Go"), pero luego hay otras en las que se nos ponen todos serios, limitándose a instrumentos acústicos y agregando arreglos de cuerdas a la mezcla ("Tragedy Bound", "The Ocean"), y aunque no puedo decir que estas canciones sean malas, en definitivo no se disfrutan tanto como las piezas guiadas por el bajo. En general, hay menos sintes (pero siguen siendo una parte crucial de su sonido) y hay más--y mejores--guitarras, probablemente el resultado de pasar tanto tiempo de gira.
 
  Their eponymous freshman CD went on to be #2 of my "Best of 2005" list, behind only Franz Ferdinand's You Could Have It.... Now it's two years later and we get The Sun and the Moon, released this week in the US. I got it off of iTunes this morning for $8.99, a perfect price for a digital album, if you ask me--especially when it's as good as this one. (I hear that for a couple of bucks more you can get the CD at Best Buy with 3 acoustic versions on a bonus disc.) What we have is not so much a departure from their original sound, but more like an extension of it. On one hand, several songs, wih their sing-along choruses and bouncy basses and other recognizable elements, bring to mind "An Honest Mistake" ("Believe", "Time Won't Let Me Go"), but then there are others where they get all serious on us, sticking mostly to acoustic instruments and throwing string arrangements into the mix ("Tragedy Bound", "The Ocean"), and although I can't say those songs are bad, they're definitely not as enjoyable as their bass-driven tracks. Overall, there are less synths (but they're still a crucial part of their sound) and more--and better--guitars, probably the result of spending so much time on the road.
 
Habiéndome gustado tanto tantas de las canciones de este disco, no fue fácil elegir las 4 a compartir. (Puedes, sin embargo, escuchar el disco entero en el MySpace de The Bravery.) Arranca con una introducción breve, ejecutado en algo que parece un melotrón, y de ahí se funde con "Believe". Aquí tenemos la primer pista que Sam Endicott ha madurado como compositor, aunque quizás la música sea un poco demasiado similar a su disco anterior. "This Is Not the End" sigue sorprendiendo con más letras de exploración personal, y muestra las primeras señas de evolución musical con arreglos nuevos (cuerdas y notas de piano sueltas). "Every Word Is a Knife In My Ear" es algo así como un paso atrás en lo que a letra se refiere (demasiados símiles, insuficientes metáforas), pero aún así la elegí para compartir porque me gusta el bajo distorsionado que lleva el ritmo y los arreglos de "duelo de guitarras", y especialmente las notas suspendidas y ahogadas en reverb durante el estribillo (síp, igualito que en "An Honest Mistake"). Sigue "Bad Sun", que arranca con una línea de sinte algo infantil, y tan sólo unos segundos después tenemos a unos tíos silbando... debo admitir que a primer escucha me causó un poco de shock, pero reconozco que unos segundos después estaba silbando yo junto con ellos... ¿¿cómo pueden salirse con ésta?? De nuevo, me gusta la idea que sostiene las letras (para todo roto hay un descosido), pero no estaría mal que sacara las expresiones del tipo "esto es como aquello" de su libreta de composiciones. Luego tenemos el primer sencillo, "Time Won't Let Me Go", que salió hace un mes y me atrajo de inmediato porque, sin decir mucho, tiene un mensaje muy claro y fuerte: cómo nos gusta desarrollar apegos y nostalgia por cosas que ni siquiera nos tocó vivir, y cómo estamos a la espera de nuestros propios momentos especiales, y es probable que pasen desapercibidos por estar de reminiscentes con otras cosas. Es un poco curioso que la primera vez que vi a esta banda tocar en vivo, justamente estaba pensando que ese podría ser uno de mis propios momentos especiales. Le sigue "Tragedy Bound", una pista mucha más sombría de una mujer con tendencias autodestructivas. Las cosas se ponen algo alegres de nuevo (musical pero no letrísticamente) en "Fistful of Sand", con un buen solo de sinte a la mitad de la canción. Luego viene "Angelina", un probable candidato a sencillo pero nouna canción con la que me haya entusiasmado mucho (aún), a pesar de ser la única con un verdadero solo de guitarra. "Split Me Wide Open" y "Above and Beyond" siguen; quizás porque aún estoy tan enganchado a la primer mitad de este disco aún no determino los puntos finos de estas canciones. El album oficial cierra con "The Ocean", una balada con muchas cuerdas también acerca de anhelos y rumiaciones acerca de cómo habrían sido las cosas si tan solo... La versión del disco que se vende en iTunes tiene una pista adicional llamada "The Dandy (Rock)", una pieza de pop-rock puro y duro que sin embargo llama la atención porque no sólo es la única canción que no es escrita por Endicott, sino que además no es cantada por él tampoco, y según puedo ver en los créditos, está escrita (¿y cantada?) por el guitarrista, Michael Zakarin.
 
  Having liked most of the songs on this record so much, it wasn't easy to pick the 4 I wanted to share. (You can, however, listen to the full album on The Bravery's MySpace page.) It starts with a brief intro, played with what seems to be a mellotron, then goes into "Believe". Here we get the first hint at how Sam Endicott's writing has matured, although the music may be a bit too similar to their previous album. "This Is Not the End" continues to surprise with more soul-searching lyrics, and shows the first signs of departure from their older sound with some new arrangements (strings and loose piano notes). "Every Word Is a Knife In My Ear" is a bit of a step back lyrically (too many similes, too few metaphors), but I still picked it out because I like the fuzzy-bass rhythm and dueling-guitar arrangements, and specially the reverb-heavy suspended guitar notes in the chorus (yup, just like the one in "An Honest Mistake"). Next is "Bad Sun", that kicks off with a childish synth-line, and just a few seconds later we hear a bunch of people whistling... I have to say it shocked me a bit at first, but I'll be damned if just a few seconds later I wasn't whistling along... how many bands can pull this off?? Again, I like the idea behind the lyrics (for every Joe there's a Joan), but I wish he'd drop the "this is like that" expressions from his songbook. Then we have the first single, "Time Won't Let Me Go", which came out a month ago and I was immediately drawn to, because, without saying much, has a very clear and strong message: how we like to develop attachments and even nostalgia for so many things we didn't even live through, and how we're waiting for our own special moments, and are likely to not notice them because of our constant reminiscing. It's sorta funny that when I was seeing these guys perform live the first time, I was actually thinking I was presencing one of my own special moments. It's followed by "Tragedy Bound", a track on a much more somber note about a woman with self-destructive tendencies. Things quickly get giddy again (musically but not lyrically) on "Fistful of Sand", with a nice synth solo in the middle of the song. Then comes "Angelina", a likely candidate for a single but not a track I'm too enthused with (yet), despite being the only track with a proper guitar solo. "Split Me Wide Open" and "Above and Beyond" follow; maybe because I'm still so hooked on the earlier tracks I haven't found these songs finer points. The proper album closes with "The Ocean", a string-heavy ballad also about longing and dwelling on how things would've been if... The iTunes version of the album has a strange bonus track called "The Dandy (Rock)", a straightforward pop/rock tune that nevertheless draws attention because it's not just the only song not written by Endicott but it's also not sung by him and, from what I can read in the credits, it was written (and sung?) by Michael Zakarin, their guitarist.
 
No sé si valga la pena mencionar esto, porque no es muy palpable, pero para este disco The Bravery relegó las tareas de producción a Brendan O'Brien, quien ha producido casi todos los discos de Pearl Jam, Stone Temple Pilots and Rage Against the Machine, y muchos discos importantes de Korn, Limp Bizkit, The Offspring, Papa Roach, Train, Incubus, Audioslave, King's X, Augustana, Aimee Mann, Bruce Springsteen, el próximo disco de Velvet Revolver, y uno de una de mis bandas favoritas pero no tan conocidas, The Music (Welcome to the North). Me resulta curioso cómo se habría dado este arreglo, O'Brien teniendo tanto grunge y nu-rock en su portafolio (ninguno de los cuales me gusta mucho) y The Bravery con una historia de acusaciones algo salvajes que van desde "posers" hasta "casi-fueron-exitosos". Me alegra ver que casi no influyó en su sonido, y también me doy cuenta de que no lo hicieron tan mal al producirse ellos mismos el primer disco.
 
  Not sure if this is worth mentioning, because it's not very palpable, but for this album the Bravery handed over the production duties to Brendan O'Brien, who's produced most records released by Pearl Jam, Stone Temple Pilots and Rage Against the Machine, and several key releases from Korn, Limp Bizkit, The Offspring, Papa Roach, Train, Incubus, Audioslave, King's X, Augustana, Aimee Mann, Bruce Springsteen, the upcoming Velvet Reolver record, and one by one of my favorite-but-not-so-well-known bands, The Music (Welcome to the North). I'm curious on how this arrangement was made, O'Brien having with so much grunge and nu-rock under his belt (neither of which I particularly like) and The Bravery having a history of somewhat vicious accusations of being everything from "posers" to "almost-has-beens". I'm glad to see he didn't seem to have an influence on their songs, and it also makes me realize the band didn't do so bad self-producing their first record.
 
El diseño de la portada y el libreto, tal y como lo era en el primer disco, es un poco desconcertante por su naturaleza anacrónica y de baja calidad. No se puede juzgar un libro por la carátula, pero sí afecta la rapidez con la que te puede atraer, y, en mi muy humilde opinión, a estos tíos les iría mejor si tuvieran mejores consultores en este aspecto.
 
  The artwork, just as it was on the first disc, is puzzling in its lo-fi and anachronic nature. You can't judge a book by its cover, but it does affect how immediately you are drawn to it, and, in my humble opinion, these guys would be more popular if they had better consultants in this aspect.
 
Llámalo un "placer culpable", si gustas, pero aún soy un gran fan--si no es que más que antes--de esta banda después de escuchar este disco.
 
  Call it a guilty pleasure, if you will, but I'm still a big fan--if not bigger--of these guys after listening to this new release.
 

Labels: , , ,


Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?