www.flickr.com

Sunday, September 16, 2007

Album Commentary: Kula Shaker - Strangefolk 

Fool That I Am
Hurricane Season
Ol' Jack Tar
Second Sight
Kula Shaker
Strangefolk

(Traducido el sábado 15 de septiembre de 2007 en otro tren de Madrid a Valencia)
 
  
(Written on Saturday, September 8, on a train from Madrid to Valencia)
 
Dicen que la cabra tira p'al monte, y a pesar de hacerme de varios discos buenos en las últimas semanas, las canciones en el nuevo de Kula Shaker son las que están incrementando su 'contador de reproducciones' con mayor velocidad. ¡Y eso que no me gusta! En general, estoy algo decepcionado con él. Después de dos discos asombrosos pero algo desapercibidos (al menos fuera del Reino Unido), lanzados hace 11 y 8 años, Kula Shaker se deshizo. Su cantante/compositor/guitarrista, Crispian Mills, formó una banda llamada The Jeevas, cuyo debut fue algo sorpresivo; aunque contenía algunas canciones muy buenas, era muy "humilde" comparado con la pomposidad y ambición de Kula Shaker: no más expediciones orquestrales progresivo/psicodélicas de 7 minutos, sino piezecitas de pop/rock de 2 minutos y medio ejcutadas por un trio de rock sin mayor adorno. (Billy Corgan formó Zwan más o menos al mismo tiempo, y fue interesante porque porque él también se alejó de la grandilocuencia de los Pumpkins para favorecer melodías de pop/rock algo parcas.) El segundo disco de Jeevas, debo admitir, fue un aburrido desastre, dando la impresión que lo habían hecho con el único fin de protestar contra Bush y la guerra en Irak. Luego el año pasado, Kula Shaker anunció que volvía, sacando un EP de 4 canciones llamado The Return of the King del cual me medio gustaron dos canciones y no me gustaron las otras 2; ninguna de ellas se acercaba a cualquier cosa en sus primeros dos discos, el elemento faltanta más obvio siendo (a pesar del título) la pretensión que los había propulsado tanto en sus inicios. Dieron algunos conciertos el año pasado, y tuve la fortuna de verlos en el festival Purple Weekend en León (España); fue un conciertazo y aunque apenas si tocaron material nuevo, estaba genuinamente emocionado con las posibilidades que se estaban exhibiendo.
 
  They say that what is bred in the bone will come out in the flesh, and despite getting my hands on some great records in the last weeks, the new Kula Shaker album is the one increasing the 'play counter' the fastest. And I don't even like it that much! Overall, I'm rather disappointed with it. After two amazing but somewhat unnoticed (outside the UK, at least) albums, released 11 and 8 years ago, Kula Shaker dismembered. Their singer/songwriter/guitarist, Crispian Mills, formed a band called The Jeevas, whose debut was a bit of a surprise because, although it had some great songs, was very "humble" compared to the pompousness and ambition of the Kulas: no more 7-minute progressive/psychedelic orchestral expeditions, but rather 2-and-half minute pop/rock tunes played by a plain-Jane rock trio. (Billy Corgan formed Zwan around the same time, and it was interesting because he also stepped back from the Pumpkins' grandiloquence in favor of stripped-back pop/rock melodies.) The second Jeevas album, I have to admit, was a boring disaster, seemingly just put together to protest against Bush and the war in Iraq. Then last year, Kula Shaker announced it was returning, releasing a 4-song EP called The Return of the King of which I kinda liked 2 songs and disliked the other 2; none of them held a candle to anything on their first 2 records, the obvious missing factor being (despite its title) the pretentiousness that had propelled them so much when they started out. They played a few shows last year, and I was lucky enough to see them play at the Purple Weekend festival in León, Spain; it was an amazing show and although they barely played any new material, I was genuinely excited with the possibilities that were on display.
 
Y finalmente arribó: Strangefolk. En algún lugar entre Kula Shaker y The Jeevas, no es ni uno ni lo otro. Es Kula Shaker en que tiene la psicodelia, las armonías hindúes y las ocasionales letras en sánscrito y tópicos espirituales, pero es Jeevas en que las canciones son mucho más convnencionales en su estructura estrofa/estribillo/estrofa/estribillo... y en que las canciones sencillamente no son tan buenas. Déjenme digo primero lo que más me fastidió: las dos canciones del EP The Revenge of the King que decidieron re-grabar e incluír aquí son las dos que no me gustaban, no las dos que más o menos sí. Y aún más decepcionante es que decidieron regrabar "Narayan", una canción de The Fat of the Land de Prodigy de hace más de 10 años que Crispian co-compuso y en la que cantaba, pero es una versión muy floja comparada con la poderosa, feroz y amenazante--inmejorable--versión de Prodigy. (Sin embargo, sí tiene un punto dulce para mí: Kula Shaker la mezcló con "Climbatize", otra canción de The Fat of the Land, y yo justamente mezclé esas mismas dos canciones en el primer 'mix-CD' que hice, The Land of the Phat, ¡hace más de 7 años!) Así que, nomás ahí, tenemos tres canciones que ni siquiera son "nuevas". Agrégale que la canción que da título al disco, que es más bien un especie de "intermedio", inevitablemente recuerda a "Fitter, Happier" de Radiohead, y es difícil no sentir que se han quedado sin combustible. En consecuencia, rara vez pasaba de las primeras canciones del disco antes de cansarme o fastidiarme y pasar a escuchar otra cosa.
 
  So it finally arrived: Strangefolk. Somewhere in between Kula Shaker and The Jeevas, it's neither. It's Kula Shaker in that it has the psychadelia, the Indian harmonies and occasional lyrics in sanskrit and spiritual topics, but it's Jeevas in that the tunes are much more conventional in their verse/chorus/verse/chorus structures... and in that the songs just aren't that good. Let me first point out what really ticked me off: the 2 songs of The Revenge of the King EP they decided to re-work and include here are the two I hated, not the two I kinda liked. And even more disappointing is that they also re-recorded "Narayan", a song off Prodigy's Fat of the Land which Crispian co-wrote and sang on 10 years ago, but it's a very flimsy take compared with Prodigy's powerful, fierce and menacing--unimprovable--original. (The sweet point here for me was that Kula Shaker mixed it up with "Climbatize", another song off The Fat of the Land, and I actually mixed those two same songs on the very first mix CD I ever made, The Land of the Phat, over 7 years ago!) So, just there, we have 3 songs that aren't even "new". On top of that, the title track, which is more like an "intermission", inevitably brings to mind Radiohead's "Fitter, Happier", which can't help but make you feel they've run out of gas. In consequence, I rarely made it past the first few songs of the record before getting tired and/or annoyed and switching to something else.
 
Quizás porque aún no sale de la lista de canciones 'Recientemente Añadidas', el tener mi iPod en modo shuffle hizo que comenzar a notar las canciones que están justo después del punto medio del disco: más lentas y reflexivas, con melodías que enganchan y secciones específicas que realmente destacaban y me hacían oprimir el botón de rewind cada 30 segundos, como el orgasmo de órganos a la mitad de "Hurricane Season" o las ligeras variaciones después del segundo estribillo en "Fool That I Am". Y luego está, por supuesto, esa melodía que no puedo evitar cantar cada vez que comienza "Ol' Jack Tar": "Golden horizon... hope of the sea... a breeze... calling me back to my love...". Como suele suceder conmigo, las letras son lo último que capto, y hasta ahora, me entristece decir que van en el mismo sentido que la música (esto es, no tan buenas como antes); no he reconocido alguna letra realmente emocionante o inspiradora, pero he notado varias ingenuas o simplistas ("I'm a dick/I'm a dick/I'm a dictator/of the free world").
 
  Maybe because it hasn't made it out of the 'Recently Added' playlist, having my iPod in shuffle mode made me start noticing the songs right after the album's mid-point: slower, moodier songs with engaging melodies and small, specific sections that really stand out and had me going for the rewind button every 30 seconds, like the organ orgasm in the middle of "Hurricane Season" or the slight variations after the second verse in "Fool That I Am". Then, of course, there's that melody I can't stop myself from singing along to in "Ol' Jack Tar": "Golden horizon... hope of the sea... a breeze... calling me back to my love...". As is usual with me, the lyrics are the last thing I notice, and so far, I'm sad to say they seem to have gone the same route as the music (as in, not as good as before); I haven't spotted any exciting, inspiring lyrics, but have noticed some pretty naive, simplistic ones ("I'm a dick/I'm a dick/I'm a dictator/of the free world").
 

Todo considerado, no es un album terrible, pero tampoco es uno que será advertido por mucha gente (a menos que sea para burlarse de él). Les dejo con una gemita poco conocida de 2 minutos y medio que refuerza la idea de que el mejor momento de Kula Shaker fue justo cuando despegaron de la plataforma de lanzamiento, hace ya más de 10 años. Es una dulce y emotiva pieza acústica interpretada sólo con una guitarra y está en el espíritu de las canciones del nuevo disco, tanto en tono y temática, pero con una letra y melodía bastante por encima. La cosa es que esto era lo que antes sacaban como lados-b, no como discos enteros.

Drop In the Sea
 
  
All in all, not a terrible album, but not one that will get noticed by a lot of people (unless it's to poke fun at). I'll leave you with a little-known 2-and-a-half-minute gem that reinforces the thought that Kula Shaker's finest moment was when they were barely off the launching pad, over 10 years ago now. It's a sweet, emotive, acoustic piece played with just one guitar and is more in the spirit of the songs on the new album, both in tone and theme, but still has way better lyrics and a better melody. Thing is, this was what they used to release as b-sides, not full albums.


Drop In the Sea
 

Labels: , , , ,


Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?