www.flickr.com

Sunday, June 22, 2008

Album Commentary: Eef Barzelay - Lose Big 

The Girls Don't Care
Apocalyptic Friend
Numerology
Make Another Tree
Born a Man
Eef Barzelay
Lose Big

OK, desde hace alrededor de un mes, no he podido dejar de escuchar Lose Big de Eef Barzelay. Ya he explicado un poco acerca de cómo y por qué comencé a escucharlo en mi nota del 2 de junio. No me siento muy cualificado para escribir acerca de él porque sé que tiene al menos 5 discos de larga duración grabados con/como Clem Snide que nunca he escuchado--lo cual me parece afortunado, porque cuando finalmente me canse de este disco y de Bitter Honey, su debut en solitario, tendré todo un catálogo para explorar y disfrutar--así que me limitaré a tratar de explicar por qué me gusta tanto este disco. Mientras que en Bitter Honey eran básicamente él y una guitarra acústica--posiblemente para acentuar el hecho de que era un disco de solista--Lose Big es en definitiva un disco de "banda", y los pedales de efectos se usan no solamente en las guitarras sino también en el bajo. Temáticamente, no puedo decir mucho acerca de cómo se compara con sus otros discos, pero está claro que tiene un ojo agudamente sintonizado a las ocurrencias del mundo y un afilado ingenio para retransmitir sus impresiones; parece descorazonado con lo que ve, pero se vale de esperanza y humor para afirmar que las cosas pueden ser mejores. El mejor ejemplo de esto quizás sea la línea con la que abre "Make Another Tree": "Bendíceme, Señor, pues sólo persigo lo que me prometiste / Así que rómpeme, Señor, y con las piezas haz un nuevo árbol." "Apocalyptic Friend" ofrece consuelo a un amigo con inclinaciones fatalísticas, mientras que "Numerologist" parte de plataformas esotéricas para demandar al final, "¿Acaso puedes poner un precio al haberte ayudado a no ser un extraño para ti mismo?" En "The Girls Don't Care", comparte libremente con otros aspirantes a estrellas de rock una lista de clichés a evitar si quieren hacerlo en grande. Me gusta el final de esta canción porque él y su banda parecen comenzar a una alegre improvisación, pero la corta pronto diciendo "All right, all right..." ("Está bien, está bien ya...") antes de que la cosa se ponga muy festiva, casi como si dijera, "No nos dejemos llevar; debemos permanecer sombríos para lidiar con este mundo malaventurado." Eef podrá no estar agraciado con la mejor voz del mundo, pero se puede percibir que se hace un esfuerzo para entregar sus líneas, un esfuerzo que es difícil no apreciar.
 
  
OK, so for about a month now, I haven't been able to stop listening to Eef Barzelay's Lose Big. I've already explained a bit of how and why I started to listen to him in my June 2 post. I feel a little unqualified to write about him because I know he has at least 5 full albums recorded as/with Clem Snide that I've never listened to--which is all the better for me, because when I finally get tired of this album and of Bitter Honey, his solo debut, I'll have a whole back catalog to discover and enjoy--so I'll just try to express why I like this album so much. While Bitter Honey was basically him and an acoustic guitar--possibly to accentuate the fact that it was a "solo" record--Lose Big is definitely a "band" record, and effects pedals are used not only on guitars but also the bass. Thematically, I can't say a lot about how it compares to his previous records, but he's definitely got a keen eye tuned to our world and a sharp wit to retransmit his impressions; he seems heartbroken by what he sees, but draws on hope and humor to claim he believes things can get better. This is probably best exemplified by the opening lines of "Make Another Tree": "Bless me Lord, I'm only after what you promised me / So break me, Lord, and with the pieces make another tree." "Apocalyptic Friend" offers comfort to a friend with fatalistic proclivities, while "Numerologist" jumps off esoteric touchstones to demand at the end, "Can you even put a price on how I've helped you to not be a stranger to yourself?" On "The Girls Don't Care", he freely shares with aspiring rock stars a list of clichés to avoid early in their careers if they want to make it big. I like the ending of this song because he and his band seem to start breaking into a happy improvised jam, but he cuts it short by letting out an "All right, all right..." before things get too jolly, almost as if he were saying, "Let's not get carried away now; we must remain somber to deal with this unpleasant world." Eef may not be graced with the best voice in the world, but one can sense an effort is being made to deliver the lines, an effort that is hard not to appreciate.
 
Cuando escribí acerca de Eef por primera vez hace un par de semanas o así, compartía una larga nota con un libro de Brenda Ueland que acababa de leer. Aunque no había una conexión directa entre ellos (más allá de que más o menos los había "descubierto" al mismo tiempo), por alguna razón sentía que debía hablar de ambos en la nota. Así que fue una sorpresa placentera cuando hace poco leí una entrevista con Eef donde ejemplifica algunas de las cosas que la Señora Ueland expone en su libro, como por ejemplo el hecho de que el arte rara vez surge de algo en lo que se trabaja por demasiado tiempo, sino que suele nacer de breves destellos de creatividad que aparecen casi espontáneamente cuando se dan las circunstancias correctas, convirtiéndonos en casi meros instrumentos de esas revelaciones. Leer que Lose Big surgió de un arranque como ese fue algo gratificante. (Un poco de historia: Hungry Bird es un disco que se supone que sería el último de Clem Snide, en el que Eef trabajó alrededor de dos años y aún no siente que esté listo para salir.) (El siguiente párrafo es una traducción mía de la entrevista original en inglés.)
 
  When I first wrote about Eef a couple of weeks ago or so, he shared a long post with the book written by Brenda Ueland I had just read. Although there wasn't a direct connection between them (other than the fact that I kind of "discovered" them at the same time), I somehow felt like I had to talk about both of them in that note. So I was pleasanlty surprised when a few days ago I read an interview with Eef where he exemplifies a few of the things Ms. Ueland writes about in her book, like how art seldomly emerges from working on something for too long, but rather, is born from brief bursts that emerge almost spontaneausly when the appropriate conditions align, making us almost mere instruments of those revelations. To read that Lose Big emerged from such a burst felt somewhat gratifying. (A little background: Hungry Bird is an album that was slated to be Clem Snide's final release, on which Eef worked for about two years and still does not feel is ready for release.)
 
"Y bueno, Lose Big ocurrió rápidamente, en un momento en el que me di cuenta de que [Clem Snide] había llegado a su fin. Tuve una epifanía: había estado tan metido en Hungry Bird por tanto tiempo - como por dos años - hasta que la burbuja estalló, lo cual fue muy liberador. Así que escribí casi todas las canciones de Lose Big, literalmente, en alrededor de cuatro días. Tuve esta racha de cuatro o cinco días en los que escribí una tras otra - fue muy intenso. Sentía más como si estuviera canalizando personas que pudieran haber sido yo en un universo paralelo o una vida anterior. Para mí, Lose Big es todo acerca de mí, pero en el cuerpo de otra persona, viviendo otra vida - mi propia vida se sentía como si se hubiera roto en muchos pedazos, y estaba viendo todas esas piezas. Todo ocurrió muy rápido y, sorprendentemente, justo cuando estaba teniendo esta explosión creativa, tuve la oportunidad de entrar al estudio con personas de Ben Folds, al estudio de Ben - tiene un gran estudio en Nashville que me deja usar gratis. Así que fui con Jared [Reynolds], el bajista de Ben, y Joe Costa e hicimos este disco en alrededor de una semana, y salió bueno. Mi cabeza aún está dando vueltas, y todo esto ocurrió hace casi dos años. No sé cómo fue que todo ocurrió, en realidad, pero todo se resolvió de este modo gloriosamente veloz."
 
  "Anyhow, Lose Big happened very quickly, right at a certain moment when I kind of realized that [Clem Snide] was over. I had an epiphany: I’d been so deep into Hungry Bird for so long - for like two years - then the bubble sort of popped, which was really liberating. So I wrote most of the songs on Lose Big, literally, in like four days. I had this four or five day stretch where I wrote one after another - it was really intense. I felt more like I was channeling people who might’ve been me in some other parallel universe or a past life. For me, Lose Big is all me, but in another person’s body, living another life - my own life felt like it’d broken into a lot of pieces, and I was looking at all the pieces. It all happened so quickly and then, amazingly enough, right at the moment that I was having this burst of creativity I had the opportunity to go into the studio with some of Ben Folds’ people, into Ben’s studio - he has this great studio in Nashville that he let me use for free. So I went in with Jared [Reynolds], the bass player for Ben, and Joe Costa and we made this album in like a week, and it came out good. My head is still spinning, and this all happened like two years ago practically. I don’t know how it all happened, really, but it came together in this glorious kind of quick way."
 
La edición americana de este disco incluye "I Love the Unknown", una canción hecha disponible al menos dos veces antes (como una canción de Clem Snide y en la banda sonora de Rocket Science.) La edición de iTunes incluye un tema adicional llamado "Born a Man" ("Y aquellos que son los más temerosos, dicen que ser valiente es pecado".) Puedes escuchar "I Love the Unknown", así como la canción que abre el disco, "Could Be Worse", en mi nota del 2 de junio.
 
  The US edition of the record includes "I Love the Unknown", a song released at least twice before (as a Clem Snide song and on the Rocket Science soundtrack.) The iTunes edition includes an additional bonus track called "Born a Man" ("And those who are the most afraid, say courage is a sin".) You can listen to "I Love the Unknown", as well as album opener "Could Be Worse", in my June 2 post.
 

Labels: , , , , ,


Monday, June 02, 2008

Brenda Ueland and Eef Barzelay and me 


Tengo una semana de haber vuelto a San Francisco, después de tres en España. No tengo claro si fue un evento en particular o la combinación de lo que ha ocurrido desde una semana o dos antes de marcharme, pero sin duda, siento que ha habido un cambio profundo en mi persona. Repentinamente me encuentro más optimista, con más energía, más positivo, más sintonizado... más alegre. Nada parece molestarme. Me siento afortunado. Más que afortunado, casi bendecido. Siento que todo está conectado. Trato de determinar si han sido las personas que he conocido, los viejos amigos con los que he reconectado, los libros que he leído, los eventos a los que he asistido, el cambio de dieta, las borracheras con absenta... o si es simplemente, citando a la canción que está al final de esta nota, que no me siento entumecido. Que me siento vivo.
 
  
I've been back in San Francisco for about one week now, after three in Spain. I'm not sure if it was one event in particular or the combination of everything that's happened since a week or two before I left, but without a doubt, I feel there's been a profound change in my person. Suddenly I find myself more optimistic, with more energy, more positive, more "in synch"... happier. Nothing seems to upset me. I feel lucky. More than lucky, almost blessed. I feel everything's connected. I'm trying to determine if it's the people I've met, the old friends I've reconnected with, the books I've read, the events I've attended, the change in diet, the few nights of plentiful absinthe consumption... or if it is simply, quoting the song at the end of this post, that I'm not feeling numb. That I feel alive.
 
Cuando estaba en Brooklyn en marzo visitamos una tienda de libros, y hubo uno que insistía en colocarse delante mío en diferentes partes de la tienda. "Si quieres escribir", se titulaba. Al principio pensaba, sí, quiero, gracias, pero luego hablamos. Luego de su insistencia en conseguir mi atención, lo tomé, lo hojée, lo compré... y lo olvidé. El día que partía a España buscaba libros para el viaje y lo encontré. Algunas de las cosas descritas en la contraportada resonaban con una larga conversación que tuve el día anterior con una nueva amiga, así que me lo llevé. Antes de aterrizar en España ya lo había leído, y sentía que ya había cambiado mi vida. Principalmente notas y consejos recopilados por una mujer llamada Brenda Ueland en los años 30s para sus estudiantes de escritura, son en realidad consejos de vida, aplicables a cualquier disciplina o tarea que abordamos con fervor. Muchos pasajes parecían extensiones de tópicos que habíamos conversado el día anterior, como tener la paciencia necesaria para saber estar en un estado de inactividad productiva que dé lugar a momentos de creatividad espontánea, o reconcer que si nos permitimos satisfacer antes los deseos provenientes de "mero entusiasmo", nuestra vida se enriquece y encontramos la energía y el tiempo para hacer las tareas necesarias para la vida diaria. El libro responde de una manera más clara y más útil la pregunta "¿Qué es arte?" que los miles de libros y ensayos a través de la historia que se fijan explícitamente ese propósito en el título. Y sus orígenes y consecuencias. Me ayudó también a entender como nunca antes a Blake y a van Gogh y a Beethoven y a los grandes autores rusos. (Quizás fue coincidencia, pero cuando leí que un verdadero artista realmente puede ver las estrellas de diferentes colores, miré por la ventanilla del avión y por primera vez pude ver el chorro de aire que dejaba en el cielo el avión en el que viajaba.) Me voy a atrever a resumir una de las grandes enseñanzas que he recibido de la maestra Ueland, que quizás corrija después, cuando vuelva a leer el libro: el arte es un genuino sentimiento de amor o entusiasmo por algo, y el deseo immediato y honesto de compartir esa sensación. De ese modo--y supongo que la mayor parte de las personas que lean esto se reírán, y estoy bien con eso--muchas de las notas que subo a este blog son "arte". Porque la mayoría las subo sin pensarlo mucho, cuando me invade la necesidad de compartir algo que me enstusiasma. Y quizás por eso tengo docenas, si no es que centenas ya, de notas tomadas que nunca publico. Porque pierden esa "inmediatez". Pero sean "arte" o no, sé que al menos yo me sentiré mejor con cada nota que termine y comparta, porque al final, lo importante es eso: estar contento con uno mismo.
 
  When I was in Brooklyn in March we visited a bookstore, and there was one book that repeatedly appeared in front of me all over the store. "If You Want To Write" is its title. At first I thought, well, yes, I do, thanks, but let's talk some other time. After its insistence in drawing my attention, I grabbed it, flipped through it, bought it... and forgot about it. The day I was leaving for Spain I was going through books to take with me on the trip and it made itself present again. Some of the things written about it on the back cover resonated with a long conversation I had with a new friend the day before, so I took it with me. Before I landed in Spain I'd finished reading it, and I already felt like it had changed my life. Basically notes and advice compiled by a woman named Brenda Ueland in the 30s for the students of her writing class, they are really tips on life, applicable to any discipline or endeavor we approach with vigor. A lot of the passages seemed extensions of the topics we'd covered the day before my trip, like having the patience necessary to be in a state of productive idleness that promotes the arrival of creative impulses, or recognizing that if we allow ourselves to satisfy the desires that come forth from "mere enthusiasm", out life becomes richer and we find the energy and time to do the duties demanded by everyday life. The book answers the question "What is art?" in a clearer and more useful manner than the thousands of books and essays published over the course of history that explicitly state that purpose in their titles. And its origins and consequences. It also helped me understand, as I never had before, Blake and van Gogh and Beethoven and the great Russian authors. (Maybe it was a coincidence, but when I read that a true artist can actually see that the stars are different colors, I looked out the plane's window and for the first time could see the jetstream we were leaving in the sky.) I'm going to make a daring attempt to summarize one of the great things I learned from Ms. Ueland, and I might modify this in the future, after I've read the book again: art is the genuine feeling of love or enthusiasm over something, and the immediate and honest desire to share that feeling. In such a manner--and I assume most people who read this will laugh, and I'm OK with that--many of the notes I post to this blog are "art". Because I post most of them without thinking about them that much, when I feel overwhelmed with the need to share something I'm enthused with. And maybe that's why I have dozens, if not hundreds by now, of notes taken that never got published. Because they lose that sense of "immediacy". But whether it's art or not, I know I'll feel better with each note I finish and post, because in the end, what's important is this: to be happy with yourself.
 
Hablando específicamente acerca del proceso de escritura, hay un pequeño pasaje en el que habla acerca de los nobles del Renacimiento y su afición a escribir sonetos, no porque les pagaran por ello (porque no recibían compensación) ni porque les fueran a publicar (porque no se publicaban) ni para presumir que podían hacerlo, sino simplemente porque deseaban expresar su amor a una doncella, y con ello habían algunas ventajas intrínsecas: luego de escribir, el noble sabía más acerca de lo que es el amor, conocía sus propios sentimientos mejor, reconocía cuáles eran genuinos y cuáles ficticios ("literarios"), y admiraba la belleza de su idioma. En otras palabras, escribían sólo por el placer de hacerlo.
 
  Speaking specifically of the writing process, there's a brief passage where she talks about the noblemen of the Renaissance and their fondness of writing sonnets, not because they'd get paid to write them (they didn't) nor because they were hoping to get them published (they wouldn't), nor to show off they could write them, but simply because they wanted to express their love to a lady, and with that came some intrinsic rewards: after writing, the nobleman understood more about what love was, knew his own feelings better, recognized which ones were real and which were bogus ("literary"), and admired the beauty of his language. In other words, they wrote for the sole pleasure of doing it.
 
Ya no sé cuántas conversaciones tuve en España que me remitían a pasajes de este librito de 160 páginas. Si aunamos a la lectura de este libro el haber conocido a una persona excepcional que parecía no conocer límites en sus expresiones de amor y afición a compartir pese a sus recursos limitados, comencé a ver arte y amor por todas partes. Supongo que lo que sigue para mí es ver cómo dirigir esta nueva actitud y apreciación a algo productivo; reconozco que esta nueva perspectiva teñida de color de rosa no ha sido puesta a una prueba, y no quiero invocar dicho reto, pero por lo pronto debo aprovechar mi condición de afortunado para influír en mi entorno inmediato.
 
  I lost track of how many conversations I had in Spain that threw me back to passages of this little 160-page book. If to reading this book we add having met an exceptional person who seemed to know no limits to her expressions of love and her impulse to share despite her limited resources, I started to see love and art everywhere. I guess that what's next for me is to find how to direct this new attitude and appreciation towards something productive; I recognize this new rose-tinted persepctive has not been put to a test, nor do I want to tempt one, but for the moment I should probably make the most of my fortunate state to influence my immediate environment.
 
Cambiando de tema (y no, porque tiene que ver con algunas de las cosas que he escrito arriba, como la urgencia de compartir--en este caso, tanto el artista conmigo, como yo con el que lea esto), llevo casi un par de semanas sin poder dejar de escuchar a Eef Barzelay. Nunca he sido muy aficionado al género de "cantautor", pero este flaco ha logrado algo que hacía mucho no me ocurría con la música, y es ponerme la piel de gallina. Pretendo subir reseñas de sus dos discos en solitario muy pronto, pero antes de hacerlo--y reconociendo que quizás me tarde más de lo que pretendo--relataré cómo di con su música.
 
  Changing subject (and not, because this does have to do something with what I've written above, like the urge to share--in this case, the artist with me as a listener, and me with whoever reads this), the last couple of weeks I haven't been able to stop listening to Eef Barzelay. I've never been a big fan of the "singer-songwriter" genre, but this skinny guy has achieved something with me that hadn't happened in a long time: give me goose bumps. I expect to upload reviews of his two solo records soon, but before I do--and realizing it may take longer than I intend to--I'll talk about how I became acquainted with his music.
 
Corría el mes de febrero de 2007, y después de más de un año de vivir ahí, apenas estaba descubriendo la prolífica escena musical valenciana. En dos o tres semanas había ido a casi tantos conciertos como en todo el año anterior. Un viernes a finales de mes se presentaba en solitario un tal Eef Barzelay, cantante de una banda llamada Clem Snide; yo no había escuchado nada de ninguno de los dos antes. Josh me dijo que le gustaba y quizás iría; al final ese día él no fue y yo, además de estar un poco saciado con tantos conciertos recientes, estaba trabajando tarde. Una semana o dos más tarde alguien que no conocía (que después conocería, y más tarde desconocería) me dijo que había sido un concierto inolvidable: "[Eef] set the place on fire with his extraordinary voice, savoir faire and mise en scene." No mucho tiempo después iba en un tren de Valencia a Madrid, escuchando en el iPod uno de los discos de Rockdelux con "lo mejor de 2006", y salió un tema que no recordaba haber escuchado antes. Primero me llamó la atención la letra y cómo contrastaba con el tipo de canción; un tema claramente 'folky' (un cantante con una guitarra), pero temáticamente hip-hopero: relataba, en primer persona, las vivencias de una grupi de raperos famosos. Siempre me ha encandilado que alguien pueda expresar mucho con pocas palabras, y en esta canción describía en cuatro estrofas no solamente una conmovedora historia personal, sino que daba en el clavo acerca de por qué el hip-hop difícilmente puede considerarse una genuina expresión de arte (porque busca impresionar, no compartir de una manera desinteresada) y resumía la triste realidad del modus operandi del mundo en el que vivimos. Pero unos instantes después la interpretación relegaba todo lo demás a segundo plano; ya no me importaba acerca de qué estaba cantando, sino cómo lo estaba haciendo. Querría decir que en ese momento me volví fan--y probablemente sea cierto--pero no me atrevo, porque, aunque volví a recurrir al tema muchas veces después, también es cierto que no busqué más material suyo. Sin embargo, esa canción era suficiente para dejar en claro que se trataba de un talento excepcional: tan sobresaliente como compositor como cantante.
 
  It was February 2007, and after more than a year living there, I was only then discovering the prolific music scene in Valencia. In two or three weeks I'd probably gone to more than concerts than in all the previous year. On a Friday before the month came to a close some guy named Eef Barzelay, singer of a band called Clem Snide, was going to play in a club; I'd never heard anything of either of them previously. Josh told me he liked him (or rather, them) and might go to the show; in the end he decided not to and I, on top of being somewhat satiated with so many recent concerts, was working late. A week or two later someone I did not know (who I would later meet, and even later have a falling out with) told me it had been an unforgettable performance: "[Eef] set the place on fire with his extraordinary voice, savoir faire and mise en scene." Not too long after that I was on a train from Valencia to Madrid, listening to one of the compilations put together by the Rockdelux magazine with "the best of 2006", and this song I didn't recall having heard before came on. The first thing that drew my attention were the lyrics and how they seemed so out of place with the type of song; a clearly 'folky' sound (a guy and a guitar), but singing about hip hop: he described, in first person, the experiences of a hip hop groupie. It's always thrilled me when someone can express something with few words, and in this song four verses were enough to not only describe a moving personal story, but nailed why hip hop can hardly be described as a genuine art form (because its main motive is to impress, not share unselfishly) and summed up the sad state of our world's current modus operandi. But a few instants later the interpretation moved everything to the background; I didn't care so much about what he was singing about, but rather, how he was doing it. I'd like to say that that was the moment I became a fan--and it may be true--but I don't dare, because, although I re-listened to the song many times afterwards, it's also true I never lookd up more of his stuff. Nevertheless, that song was enough to make it clear his was an exceptional talent: outstanding as a lyricist, composer and singer.
 

Eef Barzelay - The Ballad of Bitter Honey
 
  
Eef Barzelay - The Ballad of Bitter Honey
 

The Ballad of Bitter Honey
by Eef Barzelay

That was my ass you saw bouncing next to Ludacris
It was only on screen for a second, but it was kinda hard to miss
And all those other hoochie skanks, they ain't got shit on me
And one of Nelly's bodyguards, he totally agrees

My mother cleaned the homes of wealthy people till the day
She died and so to California I did make my way
I tried to finish nursing school, I really wanted to you see
But all those broken bodies well they really got to me

They all think I'm stupid, I can see it in their eyes
But I know what's inside their hearts, I penetrate their lies
Sometimes it gets me crazy, but I keep my feelings hidden
Cause I know deep inside they're only frightened little kids

If I press my breasts together, and arch my back just so
I can ask for pretty things and they will not say no
No one should have to suffer, no one should go without
Don't hate me cause I know just what this world is all about
Don't hate me cause I know just what this world is all about

Mayo de 2008: Voy en el mismo tren de Valencia a Madrid. En Valencia pasé al iPod los discos de Rockdelux con "lo mejor de 2007" que me compró mi hermano en Barcelona entre enero y marzo. Comienza a ecucharse un tema y después de una estrofa algo pesimista la estrofa culmina diciendo "No me recomforta saber que las cosas podrían estar peores". Aún y cuando hay pocas frases que podrían estar más alejadas de mi presente actitud y sentir hacia la vida, hay algo en cómo lo dice que me entusiasma. Me acerco al iPod y veo su nombre: Eef Barzelay. Curiosamente, en mí parece tener el efecto contrario a lo que está expresando: luego de la sucesión de eventos del último mes he estado en un estado cercano a la euforia casi permanentemente, y escuchar a Eef parece exponenciarlo.
 
  May 2008: I'm on the same train from Valencia to Madrid. In Valencia I loaded my iPod with "the best of 2007" Rockdelux compilation CDs that my brother bought for me in Barcelona between January and March. A song starts playing and after a somewhat pessimistic first verse the singer wraps things up by stating in the chorus that "I can't find comfort in the fact that it could be worse". Even though there are few expressions that could be farther from my current attitude and general feeling towards life, there's something about the way he says it that thrills me. I squint at the iPod and see his name: Eef Barzelay. Oddly enough, in me he's having the opposite effect of what he's saying: after the succession of events in the last few weeks I'm in an almost permanent state of euphoria, and listening to Eef seems to magnify it.
 

Eef Barzelay - Could Be Worse
 
  
Eef Barzelay - Could Be Worse
 

Could Be Worse
by Eef Barzelay

Show me the bright side and I'll look 'til my eyes catch fire
And please forgive me if I leave you feeling uninspired
My only pleasure is to make that bubble burst
I can't find comfort in the fact that it could be worse

Don't tell me there's so many things for which I should be glad
And I'm truly sorry if I made your party guests feel bad
Could be I think too much or maybe I'm just cursed
I can't find comfort in the fact that it could be worse

Llego a Madrid y descubro que el segundo disco en solitario de Eef salió en Europa antes de finalizar el año pasado, pero en Estados Unidos saldrá hasta mediados de junio... en CD, porque, *casulamente* (¿?), justo esa semana se puso a la venta en iTunes como descarga digital. Lo compro (junto con el primero), y encuentro que la versión estadounidense contiene al menos un par de "bonus tracks" que no vienen en la edición europea. Uno de ellos es un tema que *creo* que grabó con sus compañeros de Clem Snide para una película llamada "Rocket Science", que Eef se encargó de musicalizar.
 
  I arrive to Madrid and find out Eef's second solo album was released in Europe before last year was over, but won't be available in the US until mid-June... on CD, because, *coincidentially* (?), it was made available as a digital download on iTunes that same week. I buy it (along with the first), and find that the US version has a couple of "bonus tracks" that are not included in the European edition. One is a song that I *think* he recorded with his buddies from Clem Snide for a movie called "Rocket Science", which Eef wrote the score for.
 

Eef Barzelay - I Love the Unknown
 
  
Eef Barzelay - I Love the Unknown
 

I Love the Unknown
by Eef Barzelay

She asked him, "Why can we not be together?
Why is it we have to part?
Why do you leave with a stranger,
When I am revealing my heart?"

"Because I love the unknown
I love the unknown"
He said he loves the unknown

They asked him, "Hey, where is this bus going?"
And he said, "Well, I'm really not sure."
"Well, then how will you know where to get off?"
And he said, "The place with the most allure!"

"Because I love the unknown
I love the unknown"
He said he loves the unknown

And then his father got him a job and it paid well
But every day it felt the same
Well, his father was really heartbroken
when he quit and changed his last name

"Because I love the unknown
I love the unknown"
He said he loves the unknown

The doctor asked him what he was afraid of;
Just what was he running from?
And he said, "It's not a fear of success, nor of closeness...
but of going through life feeling numb."

"That's why I love the unknown
Love the unknown"
He said he loves the unknown

Y en este momento encuentro que no sé qué más escribir. A pesar de que alguna parte de mi persona--el "hábito"--quiere dedicar unos minutos a buscar una idea que amarre todo lo expresado antes y así conlcuír contundentemente, otra voz me recomforta y me dice que no es necesario; que ya se he derramado suficiente por hoy.
 
  And at this moment I find I don't know what else to write. A part of me--let's call it "habit"--wants to dedicate a few minutes to find an idea that will tie up everything I've written above conclusively, but another voice comforts me and tells me it's not necessary; that enough spilling has been done for one day.
 

Labels: , , , , ,


Tuesday, May 20, 2008

Album Commentary: My Morning Jacket - Evil Urges 

Evil Urges
I'm Amazed
Sec Walkin'
Librarian
Touch Me, I'm Going To Scream (Part 2)
My Morning Jacket
Evil Urges

Recuerdo haber obtenido It Still Moves, el album de 2003 de My Morning Jacket, cuando trabajaba en Houghton Mifflin, pero no cómo ni de quién lo obtuve. Estoy escuchando todas las pistas de ese disco ahora y ninguna canción me resulta remotamente familiar, con la excepción, quizás, de algunas partes de "Golden". Recuerdo haberlos visto abrir para Wilco en mayo de 2005 en Boston, y recuerdo cuando sacaron Z más tarde ese año, recibiendo mucha buena prensa; alguna revista llegó a llamarles el "el Radiohead americano". Lo conseguí, lo escuché una vez, no me impresionó mucho, y nunca lo volví a escuchar. Así que, por supuesto, leía los halagos a su reciente presentación en el festival de SXSW con cierto escepticismo, pero fue justo lo suficiente para rastrear Evil Urges (sale el 10 de junio) justo antes de partir a España a principios de mayo.
 
  
I remember getting my hands on It Still Moves, My Morning Jacket's album from 2003, when I worked at Houghton Mifflin, but not how or who I got it from. I'm listening to every track on that record now and none of them seem remotely familiar, with the exception, maybe, of some parts of "Golden". I remember seeing them open for Wilco in May of 2005 in Boston, and I remember them releasing Z later that year, to much critical acclaim; some magazine even called them the "American Radiohead". So I got it, listened to it once, wasn't too impressed, and never listened to it again. So, of course, I was somewhat skeptical when I read two or three rave review over their performance at this year's SXSW festival, but it was just enough to spark my curiosity and make me hunt down Evil Urges (out June 10) right before I left for Spain in early May.
 
Bueno, no les pondré el apodo de "Radiohead americano" aún, pero debo admitir que la apertura del disco sí que trae a la memoria la apertura de The Bends (1995) de Radiohead, y el hecho de que este disco no se categoriza fácilmente sí que los pone, de algún modo, en ligas similares. Mezclan fácilmente el alt-country por el que son reconocidos con falsettos, ritmos de baile y rock clásico--a veces en la misma canción. Me gustaría escribir más, pero no tengo mucho tiempo ahora mismo, así que sólo diré que me ha gustado tanto que casi se ha vuelto el soundtrack de este viaje para mí (junto con el Oracular Spectacular de MGMT cuando estoy más contento), y hacer notar que me estoy tomando tiempo para escribir este par de párrafos, cuando probablemente debería estar haciendo cosas más urgentes...
 
  Well, I won't peg them with the "American Radiohead" moniker just yet, but I have to admit the album's opening is very reminiscent of Radiohead's The Bends (1995), and the fact that this album is not easily categorized does kind of put them in the same league. They easily mix the alt-country they're known for with funk, falsettos, dance rhythms and classic rock--sometimes in the same song. I'd like to write more, but am short of time at the moment, so I'll just say I've liked it so much it's almost become the soundtrack of this trip for me (along with MGMT's Oracular Spectacular when I'm happier), and am taking this time off to write these two paragraphs, when I should probably be doing other things that are more urgent...
 

Labels: , , ,


Monday, March 31, 2008

New music this week 


De vuelta de un puñado de buenos días (¡y noches!) en NY. Esta semana aparecen en los anaqueles los discos nuevos de R.E.M. y Moby. Aunque R.E.M. ha sufrido bajas entre sus fans desde la partida de Bill Berry hace más de 10 años debido a sus tendencias hacia el pop, sintetizadores y máquinas de percusiones y efectos, a mí en lo personal me *encantan* sus discos post-Berry; quizás yo mismo me arriesgue a perder lectores por escribir esto, pero, para mí, las últimas seis canciones en Up es probablemente el suite de canciones más bello que hayan grabado jamás. Por ello estaba preocupado de que este disco, anunciado como una colección de canciones más crudas y tradicionales, sería decepcionante (como, digamos, Monster o New Adventures in Hi-Fi.) No lo es; de hecho, es bastante bueno. está compuesto principalmente de guitarras, bajo y batería, pero la armonización de la voz de Michael Stipe compensa la pérdida de instrumentos y adornos. En lo que se refiere al álbum de Moby, sí, estuve en su listening party la semana pasada, pero con todas las conversaciones concurrentes, apenas podía escuchar el disco. Abajo está el video del primer sencillo de su disco nuevo; sé que el tipo es un vegetariano estricto y quiere difundir un mensaje en sus videos, pero las imágenes y la música simplemente no cuajan. Esperemos que este no sea el mejor tema del disco.
 
  
Back from a handful of nice days (and nights!) in New York. This week the new R.E.M. and Moby albums hit the shelves. Although R.E.M. has suffered a lot of backlash since the departure of Bill Berry over 10 years ago because of their tendencies towards pop, synthesizers and drum and effect machines, I personally *love* their post-Berry albums; I might take a beating myself for saying this, but, to me, the last 6 songs on Up is probably the most beautiful suite of songs they ever placed back-to-back on a single album. So I was worried this new record, announced as a rawer, more traditional rock-sounding collection, would be disappointing (like, say, Monster or New Adventures in Hi-Fi.) It's not; it's quite good, actually. It is comprised mostly of guitars, bass and drums, but Michael Stipe's layering of his own voice makes up for all the missing instruments and effects. As far as Moby's album goes, yeah, I was at his listening party last week, but with all the simultaneous conversations going on, I could barely hear the album. Below is the video of the first single off the record; I know the guy's a vegan and can understand he'd try to get his message out in his videos, but something about the song and the images just don't mix. Here's hoping this isn't the best song on the record.
 

R.E.M. - Supernatural Superserious
 

Moby - Disco Lies

Labels: ,


Tuesday, March 11, 2008

Music forecast for 2008 is looking good... 


Parece que estamos por entrar en una racha de buenos discos que podrá abarcar varios meses. El 17 de marzo sale The Seldom Seen Kid de Elbow (el cual ge tenido en rotación dura la última semana, esperen una reseña pronto), Moi et mon camion de Merz (una canción de ese disco ha sido la música de fondo en mi página de MySpace desde hace tres o cuatro meses), Daniel Lanois saca Here Is What Is y Muse presenta Haarp, un concierto en Wembley el año pasado, tanto en CD como DVD (ver adelanto al final de esta nota). El 24 de marzo Guillemots nos dan Red y Supergrass entrega Diamond Hoo Ha. El 31 R.E.M. vuelve con Accelerate y Moby nos habla acerca de Last Night.
 
  
It seems like we're in for a long run of great releases week after week that should stretch over several months. March 17 sees the release of Elbow's Seldom Seen Kid (which I've been listening to non-stop for the last week or so, expect a review soon), Merz's Moi et mon camion (a song off this record has been the background record on my MySpace page for the last 3 or 4 months), Daniel Lanois releases Here Is What Is and Muse put out Haarp, last year's Wembley concert, in both CD and DVD (see preview at the end of this post.) On March 24 Guillemots give us Red and Supergrass present Diamond Hoo Ha. On March 31 R.E.M. return with Accelerate and Moby tells about Last Night.
 
El 7 de abril marca el retorno de James con Hey Ma, y Gnarls Barkley usará The Odd Couple como excusa para disfrazarse como parejas famosas. El 14 de abril, después de *11* años, Portishead reemerge con su album Third, y M83 saca Saturdays. Everything's the Rush de The Delays sale el 28 de abril, al igual que Jim, de Jamie Lidell.
 
  April 7 will see James' comeback with Hey Ma, and Gnarls Barkley will use The Odd Couple as an excuse to keep dressing up as famous couples. On April 14, after *11* years, Portishead reemerge with their Third album, and M83 release Saturdays. The Delays' Everything's the Rush is released on April 28, as well as Jamie Lidell's Jim.
 
El 13 de mayo debemos estar recibiendo Narrow Stairs de Death Cab for Cutie, y tan solo una semana después deberemos tener en nuestras manos el próximo disco de Coldplay, Prospekt. Más tarde en mayo llegará un disco nuevo de Spiritualized, Songs in A&E.
 
  On May 13 we should be getting Death Cab for Cutie's Narrow Stairs, and just a week later we should be getting our hands on Coldplay's Prospekt. Later in May we'll get a new record from Spiritualized, Songs in A&E.
 
Luego está el montón de bandas que llevan meses, si no es que años, preparando sus próximos proyectos, y ojalá podamos escucharlos en el verano u otoño: U2, The Cure, The Verve, Franz Ferdinand, Echo and the Bunnymen, My Bloody Valentine, Doves, Mogwai, y Sigur Ros, quien me alegra esté trabajando con Flood, uno de mis productores favoritos, quien ha estado a cargo (o colaborado) de muchos de mis discos favoritos de U2, Depeche Mode, Erasure, Charlatans, Nine Inch Nails, Smashing Pumpkins, PJ Harvey, y el más reciente de Goldfrapp, Seventh Tree.
 
  Then there's the slew of bands who have already spent months, if not years, preparing their next releases, and hopefully we'll be able to listen to in the summer or fall: U2, The Cure, The Verve, Franz Ferdinand, Echo and the Bunnymen, My Bloody Valentine, Doves, Mogwai, and Sigur Ros, who I'm excited to hear is working with Flood, one of my all-time favorite producers, who's helmed or collaborated on many of my favorite albums from U2, Depeche Mode, Erasure, Charlatans, Nine Inch Nails, Smashing Pumpkins, PJ Harvey, and Goldfrapp's latest, Seventh Tree.
 
Aquí está el adelanto de Haarp, el DVD de Muse, que sale la próxima semana. Espera reseñas de los discos nuevos de Elbow, Merz y Portishead pronto.
 
  Here's the preview of the Haarp DVD from Muse, out next week. Expect reviews for the new Elbow, Merz and Portishead albums soon.
 

Labels: , , , ,


Sunday, January 06, 2008

2007 Party Mix 


He estado tomando notas para mis artículos de 'Lo Mejor de 2007' desde noviembre pero ahora parece poco probable que suba algo pronto, con todo lo que está ocurriendo y lo que está por venir. Mientras tanto, aquí está una sesión con canciones extraídas de algunos de mis albums favoritos del año pasado. Esto lo hice un poco de prisa en una tarde para una fiesta a la que fui hace unos días en Monterrey, así que traté de mantener la selección animada--lo que implica que algunos de mis discos favoritos (e.g., Wilco o The Bees (U.S.)) no entraron. No es precisamente un album 'dance', pero tengo la esperanza de que al menos te haga ondular ligeramente en una reunión, tamborilear el volante con los dedos al ir conduciendo o cantar en voz alta en la ducha.
 
  
I've been jotting down notes for my 'Best of 2007' posts since November but it now seems very unlikely I may get around to them anytime soon, with all that's going on and coming up. So in the meantime, here's a little 'mix tape' with songs off of some of my favorite albums from last year. I put this together rather quickly in one evening for a party I went to a few days ago here in Monterrey, so I tried to keep the selection somewhat upbeat--meaning a few of my favorite albums (e.g., Wilco or The Bees (U.S.)) were left out. It's not exactly a 'dance' album, but I hope it will at least keep you tapping your feet at your next soirée, pounding the steering wheel while you drive or singing out loud in the shower.
 
El tracklist:
 
  The tracklist:
 
   Band/Artist  Song  Album
1  LCD Soundsystem  Get Innocuous! (edit)  Sound of Silver
2  Justice  Waters of Nazareth  
3  Radiohead  Bodysnatchers  In Rainbows
4  Jason Falkner  This Time  I'm OK, You're OK
5  Travis  Selfish Jean  The Boy With No Name
6  Arcade Fire  Keep the Car Running  Neon Bible
7  Stars  B******s in Tokyo  In Our Bedroom After the War
8  Maps  You Don't Know Her Name  We Can Create
9  Rogue Wave  Like I Needed  Asleep At Heaven's Gate
10  Goldfrapp  Caravan Girl  Seventh Tree
11  Shout Out Louds  Tonight I'm Gonna Leave It  Our Ill Wills
12  Battles  Atlas (edit)  Mirrored
13  The Fratellis  Chelsea Dagger  Costello Music
14  The Bravery  This Is Not the End  The Sun and the Moon
15  Interpol  The Heinrich Maneuver  Our Love to Admire
16  The Cinematics  Break  A Strange Education
17  Editors  An End Has a Start  An End Has a Start
18  The Long Winters  Fire Island, AK  Putting the Days to Bed
19  The Crash  Pony Ride  Pony Ride
20  The Chemical Brothers  Burst Generator  We Are the Night
21  Mika  Grace Kelly (Tom Neville Remix - edit)  Life in Cartoon Motion
 
Aunque sí hice un CD con estas 21 pistas, aquí sólo subiré un único archivo mp3 con todas las canciones como una sola sesión; para escucharlo, haz click aquí; para bajarlo, des-zipea este archivo (110 MB).
 
  Although I did make a CD with these 21 tracks, here I'll only upload a single mp3 file with all the songs as a single session; to listen to it, click here; to download, unzip this file (110 MB).
 
Finalmente, quiero mencionar que hace alrededor de un año agregué un 'contador de visitas' al blog, esperando encontrar que tenía 3 ó 4 visitas por semana; resulta que estaba recibiendo alrededor de 12 ó 15 por día, para un total de casi 5500 visitas durante el año. Como dos terceras partes vienen de búsquedas en Google y similares, pero la otra tercera parte son visitantes recurrentes. Si estás entre los recurrentes, que sepas que se agradece y mencionar que comentarios a las notas o mensajes en el guestbook siempre me alegran el día. ¡Feliz 2008!
 
  Finally, I just want to mention that about a year ago I added a 'hit counter' to the blog, expecting to find I had 3 or 4 visits a week; it turns out I was getting about 12 or 15 per day, for a total of almost 5500 visits during the year. About two thirds are people who arrive from Google searches, but the other third are returning visitors. If you happen to be a returning visitor, I just want to say thanks for stopping by and let you know that comments to the posts or messages in the guestbook always cheer me up. Have a great 2008!
 

Labels: , , ,


Tuesday, September 04, 2007

New Rogue Wave album on MySpace 


Una disculpa, he estado viajando el último par de semanas, pero aquí hay algo para compensar: la página de MySpace de Rogue Wave tiene su próximo disco disponible para escucharse completo, además de algunas pistas adicionales excelentes, como "Eyes" (disponible sólo en el soundtrack de Just Friends o como sencillo digital en iTunes), "California" de Descended Like Vultures (ver la lista de "Good stuff from '06" a la derecha) o una versión de "Debaser".
 
  
Sorry, been mostly on the road over the last two weeks, but here's something to make up for it: the Rogue Wave MySpace page has their upcoming album available for listening in full, in addition to a few excellent extra tracks, like "Eyes" (available only on the Just Friends soundtrack or as a digital single on iTunes), "California" from Descended Like Vultures (see the "Good stuff from '06" list on the right) or a cover of "Debaser".
 

Labels: ,


Thursday, August 30, 2007

On repeat: Jason Falkner - This Time 


La semana pasada compré Strangefolk de Kula Shaker y Lady's Bridge de Richard Hawley, y ninguno me ha arrebatado (el primero de hecho tiene varios momentos decepcionantes), pero antes de que concluyera la semana un amigo con el que me encontré en Madrid me pasó una copia de I'm OK, You're OK de Jason Falkner, tan solo dos días después de que escuchara su nombre por primera vez en All Songs Considered de NPR ("el mejor compositor que nunca has escuchado"/"powerpop en su mejor forma"), y en estos últimos días he dejado de escuchar todo lo demás. Supongo que subiré comentarios del disco en algún momento no muy lejano, pero mientras tanto, aquí está la primer canción del disco.

Jason Falkner - This Time
 
  
Last week I bought Kula Shaker's Strangefolk and Richard Hawley's Lady's Bridge, and neither have swept me away (the first actually has several disappointing moments), but late in the week a friend I met with in Madrid gave me a copy of Jason Falkner's I'm OK, You're OK, only 2 days after I first heard his name on NPR's All Songs Considered ("the best songwriter you've never heard of"/"powerpop at its best"), and for the past few days I've stopped listening to anything else. I suppose I'll post a commentary on the album sometime soon, but in the meantime, here's the first track of the record.


Jason Falkner - This Time
 

Labels: ,


Friday, July 20, 2007

Album Commentary: White Stripes - Icky Thump 


Icky Thump
Little Cream Soda
Rag and Bone
Conquest
Prickly Thorn, But Sweetly Worn / St. Andrew (This Battle Is In the Air)
The White Stripes
Icky Thump

La primera vez que vi/escuché a los White Stripes fue en MTV; estaban tocando "Fell In Love With A Girl" en Times Square o algo y fue cuando vi que eran un chico y una chica y que traían esta movida de vestir como caramelos navideños. Fue en la apoteosis de la era de las bandas "The" (The Strokes, The Hives, The Vines, etc.) y no puedo decir que me hayan impresionado mucho. Un año o dos después vino la locura de "Seven Nation Army" y ya no recuerdo si fue por esa canción o por la insistencia de un colega que escuché Elephant y el impacto fue tremendo e inmediato... especialmente por el supuesto de que (en principio) había sido grabado por, pues eso, un chico con una guitarra y una chica en una batería modesta, sobre 10 días sin o con poca producción. La cruda energía de "Black Math" y "Hypnotize", las asombrosas armonías vocales de "There's No Home For You Here", la trastornada ternura de "I Just Don't Know What To Do With Myself", la pulcritud de "In the Cold, Cold Night", el respiro acústico dado por "You've Got Her In Your Pocket", el blues burdo de "Ball and Biscuit", el ritmo pegajoso de "Hardest Button to Button", la introducción cómico/satírica y la línea de bajo distorsionada de "Little Acorns", la letra ingeniosa y el riff roquero de "Girl, You Have No Faith In Medicine" y el espíritu de "vamos solamente a divertirnos por un rato" de la canción que concluye el disco, "It's True That We Love One Another", hace fácilmente comprensible por qué este disco fue elegido el mejor de 2003 por numerosas publicaciones. Mi admiración por Jack White sólo siguió creciendo al ver cómo parecía estar siempre trabajando en múltiples, casi concurrentes, proyectos: produjo el álbum de resurrección de Loretta Lynn, colaboró en el soundtrack y actuó en Cold Mountain, y no sé cuántas cosas más. Get Behind Me Satan, de 2005, resultó desconcertante para mi y supongo que para muchos de sus fans; ¿fue la introducción de pianos y marimbas (¿¡!?) una "exploración musical" o una carencia de ideas? Porque, desafortunadamente, la colección de canciones en sí resultó mucho menos atractiva de lo que habían hecho en el pasado. La voz de Meg, por ejemplo, que en Elephant fue una agradable sorpresa, aquí resultó algo repelente.
 
  
The first time I saw/heard The White Stripes was on MTV; they were playing "Fell In Love With A Girl" at Times Square or some place like that and that's when I saw it was a boy and a girl and they had this cinammon-candy gimmick going on. It was in the height of the "The" band period (The Strokes, The Hives, The Vines, etc.) and I can't say I was too impressed. A year or two later came the "Seven Nation Army" craze and I can't remember if it was because of that song or the insistence of a co-worker that I gave Elephant a listen and was immediately blown away... specially by the thought that this had been (in principle) recorded by, well, just a guy with a guitar and a girl on a simple drum kit, over 10 days with little or no production. The raw energy of "Black Math" and "Hypnotize", the amazing vocal harmonies of "There's No Home For You Here", the twisted tenderness of "I Just Don't Know What To Do With Myself", the slickness of "In the Cold, Cold Night", the acoustic respite of "You've Got Her In Your Pocket", the no-BS blues of "Ball and Biscuit", the infectuouos groove of "Hardest Button to Button", the campy intro and fuzzy line of "Little Acorns", the ingenious lyrics and rocking riff of "Girl, You Have No Faith In Medicine" and the "let's all just have fun for a while"-spirit of closer "It's True That We Love One Another" makes it easy to see why this long-and-lean album was most publications' record of 2003. My admiration for Jack White only kept growing as I witnessed how he never seemed to stop working on multiple, almost parallel, projects: producing Loretta Lynn's comeback album, partially musicalizing and acting in Cold Mountain, and who knows what else. 2005's Get Behind Me Satan was disconcerting for me and I suppose a lot of his fans; was the introduction of pianos and marimbas (what the...?) a musical exploration or the result of a lack of ideas? Because, unfortunately, the collection of songs themselves seemed much less appealing than what they'd offered in the past. Meg's singing, for example, that on Elephant was a pleasant surprise, sounded a bit repelling here.
 
En su habitual estado de "sin tiempo para descansar", en 2006 Jack se casó y tuvo una hija, pero aún encontró tiempo para fundar, grabar y salir de gira con The Raconteurs. Y ahora tenemos el 6o álbum de estudio The White Stripes, Icky Thump; lo primero que llama la atención es que por primera vez, el rojo no es la tonalidad predominante en la portada. Otra vez, nuevos instrumentos y sonidos son incorporados (trompetas de mariachi y gaitas, en este caso), y me quedo pensando, ¿son éstas únicamente auto-complacencias, intentos premeditados de hacer algo "diferente", o el resultado genuino de escribir canciones con estos instrumentos en mente? Cualquiera que sea la respuesta, debo admitir que le envidio a Jack el talento, la productividad y el valor de no ceder a expectativas. Considerablemente mejor que Satan pero aún lejos de la grandiosidad de Elephant (o cualquiera de los discos que le precedieron, la verdad), es un álbum errático, las mejores canciones siendo un puñado de pistas de blues/roots-rock que demuestran su habilidad con la guitarra y se han vuelto su distintivo ("Little Cream Soda", "Rag and Bone", "Catch Hell Blues", "Bone Broke"); "Icky Thump" estaría entre ellas, también, pero con el añadido de unos pedales de efectos muy interesantes que dan a las guitarras un efecto sintético que es sorprendentemente efectivo, y hacen que los mensajes políticos en la letra sean aún más punzantes. "Conquest" no me entusiasma mucho, pero incluyo la canción aquí porque me gusta la alternancia de vientos y guitarras justo después del punto medio de la canción, rodeado de alaridos flamenquescos y arreglos al estilo de Morricone mientras relata un duelo entre los sexos. El gaitero invitado toca su instrumento en dos pistas que, si no estás poniendo atención, suenan a una, "Prickly Thorn, But Sweetly Worn" y "St. Andrew (The Battle Is In The Air)"; estas son más en el estilo de la otra vena recurrente de Jack White, el hillbilly/bluegrass (música folklórica americana) del siglo 19... con el añadido del viaje psicodélico de la segunda de las dos pistas. La noción de una canción de bluegrass psicodélica con gaitas y una voz robótica escipiendo palabras aleatorias puede ser inquietante, pero la verdad es que es una canción divertida; y cuando lo piensas, eso es verdad para casi todas las canciones de los White Stripes.
 
  In his usual no-time-for-rest fashion, 2006 saw Jack getting married and having a daughter, but still finding time to found, record and tour with The Raconteurs. And now we get The White Stripes' 6th studio album, Icky Thump; the first thing that catches our eye is that for the first time, red is not the predominant hue on the cover. Again, new instruments and sounds are incorporated (mariachi horns and bagpipes), and I'm left wondering, is this just self-indulgence, a deliberate attempt to do something "different", or the result of actual songs written with those instruments in mind? Whatever the answer may be, I still have to admit I'm envious of Jack's talent, productivity and plain courage to not give in to expectations. Significantly better than Satan but still far from Elephant's greatness (or any of its preceding albums, really), it's an erratic album, the best songs being a handful of blues/roots-rock tracks that showcase his guitar playing and have become his trademark ("Little Cream Soda", "Rag and Bone", "Catch Hell Blues", "Bone Broke"); "Icky Thump" is in this field, as well, but with the addition of a cool set of effect pedals that give the guitars a synthetic sound that is startlingly effective, and help make the political statements in the lyrics only more piercing. I'm not too crazy about "Conquest", but I included the song here because I like the horn/guitar interplay right after the song's mid-point, surrounded by flamenco-ish howls and Morricone imagery depicting a showdown between the sexes. The guest bagpiper plays his horn on two tracks that, if you're not paying attention, sound as one, "Prickly Thorn, But Sweetly Worn" and "St. Andrew (The Battle Is In The Air)"; these are more in the spirit of Jack White's other recurrent vein, 19th-century hillbilly/bluegrass... with the addition of the trippy psychadelia that makes up the second of the two tracks. The thought of a psychadelic bluegrass song with bagpipes and a robotic voice spitting one-liners may be unsettling, but it's actually fun to listen to; and when you think of it, that holds true for most of The White Stripes' songs.
 

Labels: , , ,


Saturday, July 14, 2007

Una píchur 



Click for a not-so-higher-res picture / Haz click para ver foto de no-mucho-mayor resolución
 
Una foto tomada el viernes por la noche con mi teléfono en el festival Summercase en Barcelona. ¿Puedes adivinar lo que es?
 
  A picture taken with my phone on Friday night at the Summercase festival in Barcelona. Can you guess what it is?
 

Labels: , , ,


Tuesday, July 03, 2007

Album Commentary: Wilco - Sky Blue Sky 

Either Way
You Are My Face
Impossible Germany
Sky Blue Sky
Wilco
Sky Blue Sky

Otra reseña directa al grano de un disco sólido lanzado por una banda madura en mayo. Comencé a escuchar a Wilco, casi por accidente, apenas después de que saliera A Ghost Is Born a finales de 2004; la etiqueta de "alt-country" que se les había otorgado actuó como una especie de repelente hasta entonces. Ghost es cualquier cosa excepto country; en particular, aluciné con cómo tocaba la guitarra Jeff Tweedy, que no encuentro palabras para describir, lo más parecido que se me ocurre es cómo Jimi Hendrix se fundía con el instrumento para crear sonidos que eran como un alarido pero que a la vez contenían una gran belleza. Me di un clavado en su catálogo, me volví un fan, y desde entonces he podido disfrutarlos en directo un par de veces. Se dijeron muchas historias alrededor de los anteriores dos discos de Wilco, notoriamente su pelea con su discográfica y las migrañas, adicciones a medicamentos y posteriores desintoxicaciones de Tweedy, que al parecer dieron lugar a estos discos algo atormentados. Fotos recientes lo muestran muy sonriente casi todo el tiempo, y Sky Blue Sky en definitiva refleja un estado de mucha mayor paz y tranquilidad para él y la banda. Aún y cuando el disco es mucho más directo y accesible que sus discos anteriores, no ceden a fórmulas o melodías simples, y mientras las exhibiciones de angustia pueden haberse marchado, siguen poniendo todo su peso detrás de todas y cada una de las canciones; escucha "You Are My Face". Es un poco gracioso que con Nels Cline--siendo el guitarrista no-convencional y avant-garde que es--ahora en la nómina de la banda, parecen haber retractado a un sonido menos "experimental"; visto desde otra perspectiva, quizás esa sea la razón que estas canciones, aparentemente sencillas, adquieren tanta profundidad.

"Trataré de entender / que todo tiene un plan / de un modo o de otro"
 
  
Another no-beating-around-the-bush review of a solid album from a mature band released in May. I only started listening to Wilco, almost accidentally, after A Ghost Is Born came out in late 2004; the "alt-country" label pinned on them had acted as a sort of repellent up until then. Ghost was anything but country; I was particularly blown away by Jeff Tweedy's guitar playing, which I can't find words to describe, the closest thing coming to mind being Jimi Hendrix's melding with the instrument into moments that are at the same time screeching and beautiful. I delved into their back catalog, became a fan, and have since enjoyed them live twice. Lots of stories were told around Wilco's two previous studio albums, most noticeably their battles with their labels and Tweedy's migraines, painkiller addictions, and subsequent detox, which seem to have resulted in these rather tormented albums. More recent pictures show him smiling most of the time, and Sky Blue Sky definitely reflects a more peaceful state of affairs for him and the band. Although more direct and accesible than their other recent releases, they don't give in to easy formulas or melodies, and while the exhibitions of anguish may be gone, they still put all their weight behind every and each one of the songs; listen to "You Are My Face". It's somewhat funny that with Nels Cline--being the unconventional, avant-garde guitarist he is--now on the payroll, they seem to have rolled back a bit into a less "experimental" sound; seen from another persepective, maybe that's why these apparently simple songs acquire so much depth.

"I will try to understand / everything has its plan / either way"
 

Labels: , , ,


Tuesday, June 26, 2007

Album Commentary: Arcade Fire - Neon Bible 

Black Wave/Bad Vibration/Ocean of Noise
Intervention
Keep the Car Running
No Cars Go
The Arcade Fire
Neon Bible

Tengo pendiente esta reseña desde hace buen tiempo ya. Cuando salió a principios de marzo, era definitivamente uno de los discos más anticipados de este año, después de que alabanzas universales cobijaran Funeral, el CD con el que debutaron en 2004. Los segundos discos siempre se usan para medir el "verdadero talento" de las bandas con debúts exitosos, y Neon Bible ha venido a demostrar que Funeral no fue ningún accidente. Aunque me tomó dos o tres semanas el comenzar a apreciarlo realmente, se ha vuelto fácilmente en mi disco favorito en lo que va del año--y esto en la primer mitad de un año que ya ha visto muchos discos mejores que todos los del 2006 juntos. Joder, si hasta he pagado dos veces (una vez on-line, luego por el CD) por al menos tres discos este año ya. Pero ese será el tópico de otra nota.
 
  
This review has been long in the coming. Released in early March, it was ceratainly one of the most anticipated releases of this year, after universal praise blanketed Funeral, their debut CD from 2004. Sophomore releases are always used to gauge the "true talent" of bands with succesful debuts, and Neon Bible has come to show Funeral was no accident. Although it took me two or three weeks to warm up to it, it has easily become my favorite record released this year so far--and the first half of this year has already seen the release of many more better albums than the full of 2006 did. Shit, I've actually payed twice (once on-line, then again for the disc) for at least three records this year already. But that'll be the topic of another entry.
 
¿Por dónde comenzar? ¿Digo solamente que no recuerdo haber visto nunca antes tantas evaluaciones de cinco estrellas para un disco, la Q de abril yendo tan lejos como llamarlo "el disco del año" (¡en el primer trimestre!)? ¿O que la tira de cómic "Hit Emocional" de la Rockdelux de abril--que usualmente trata de alguna canción de décadas atrás y cómo influyó en la vida del caricaturista--por primera vez fue de una canción recién salidita de la fábrica? ¿O simplemente repito lo que escribí cuando hice mi reseña de Funeral: desde los días de James no escuchaba música tan catártica? Porque este ha resultado ser uno de esos discos que puedo escuchar una y otra vez y seguirme emocionano con él cada vez. Siempre he dicho que soy alguien a quien le atrae más la música que la letra de una canción, pero hay un factor que no es ni letra ni música que suelo olvidar: la emoción, y es probablemente lo que más me atrae a una canción. Hay un mundo de diferencia entre escuchar a alguien con una voz bonita alcanzar las notas correctas, y olvidarse de uno mismo para convertirse en la persona detrás de los altavoces.
 
  Where to begin? Should I just say that I don't remember ever seeing a CD released to so many 5-star reviews, April's Q even going as far as naming it "record of the year" (in the first quarter!)? Or that the "Hit Emocional" comic strip in April's Rockdelux--which usually deals with a song from decades past and the impact it had in the cartoonist's life--for the first time was about a song on a CD fresh out of the factory? Or should I just repeat what I said when I reviewed Funeral: not since the days of James had I heard music that was this cathartic? Because this is a record I can listen to once and again and still get excited about it. I've always said I am more a "melody person" than a "lyrics person", but there's a factor that's not related to music or words I keep forgetting: "emotion", and it's probably what pulls me in the most into a song. There's a world of difference between listening to someone with a nice voice hit the right notes, and forgetting who you are to become the person behind the speakers.
 
Como dije antes, este no fue uno de esos discos que me atrapó a primera escucha. Una cosa que no podía entender era por qué el sonido estaba tan opaco, como si no se hubiera hecho gran esfuerzo a la hora de producir y mezclar el disco. E incluso ahora me pregunto si el disco se sentiría diferente si el sonido fuera más brillante, pero quizás este era el sonido que estaban buscando, uno que no fuera muy pulido, obligando a las canciones a valerse únicamente de las composiciones mismas. Quizás Arcade Fire está en ese lugar cómodo en el que son lo suficientemente maduros para saber lo que deben hacer pero aún son lo suficientemente jóvenes para no importarles. Está claro que han madurado desde Funeral, mostrando arreglos mucho más ricos y yendo tras temas de más peso, pero aún tienen la ingenuidad necesaria para cantar como adolescentes despreocupados en "Black Wave" o decir cosas como "Conozco un lugar / al que no llega ningún coche".
 
  As I said before, this wasn't one of those records that pulled me in the first time I listened to it. One thing I couldn't wrap my head around was why it sounded somewhat muffled, as if not much care were taken at the production and mixing stages. And even now I wonder if it would feel different if the sound were brighter, but maybe this is the sound they were going for, one that wasn't too polished, forcing the songs to rely on the compositions themselves. Maybe Arcade Fire are in that sweet spot where they're old enough to know but young enough to not care. They've certainly matured since Funeral, displaying much richer arrangements and tackling heavier themes, but they're still naive enough to sing like affected teenagers in "Black Wave" or say things like "I know a place / where no cars go".
 
La música es en ocasiones intensa, en otras rimbombante, de vez en cuando espiritual, pero siempre bella y conmovedora. Podría decir que Funeral tiene un puñado de canciones mejores que cualquier tema en Neon Bible, pero también tiene valles más profundos. Bible es mucho más consistente, en la calidad de sus canciones, en las temáticas y en cómo está hilado. Supongo que podría escribir un párrafo de cada canción, desmenuzándolas en busca de todos los detallitos musicales y letrísticos, pero no podría hacerles justicia. De nuevo, su poder radica en las emociones que despiertan. El mejor ejemplo de todo lo anterior puede encontrarse, creo yo, en el suite compuesto por "Black Wave/Bad Vibrations", lo que parecen ser dos temas colocados como una sola pista en el CD; debido a que me gusta tanto cómo se funden con "Ocean of Noise"--son fácilmente las tres canciones que más he escuchado en lo que va del año--he hecho un solo archivo con los tres temas para este blog.
 
  The music is at times intense, sometimes bombastic, occasionally spiritual, but always beautiful and moving. I supppose Funeral may have a handful of tracks that could be considered better than any song on Neon Bible, but it also has greater valleys. Bible is much more consistent, in the quality of the songs, in its themes and in how it's strung together. I suppose I could go on writing a paragraph for each song, pulling them apart in search of all their musical and lyrical nuances, but I wouldn't be able to do them justice. Again, their biggest strength lies in the emotions their music ignites. The best example of all of the above can be found, I believe, in the suite composed by "Black Wave/Bad Vibrations", what would seem to be two songs placed into one track on the record; because I like how they flow into "Ocean of Noise" so much--they are easily the three songs I've listened to the most this year--I've made a single track with all three songs for the purposes of this blog.
 
El precio promedio de este CD en España es de alrededor de 18 euros, así que no tuve que pensármelo mucho para comprarme el disco en iTunes por 10 dólares. Después de escucharlo tanto, terminé gastándome alrededor de 25 euros por la "edición especial", que incluye una biblia de neón animada en la carátula y un par de flipbooks (libritos que al pasar las páginas rápidamente muestran animaciones; ¿cómo se llaman en español?) También me gustó el detalle de que la tipografía y la maquetación usada para las letras de las canciones es similar al de la mayoría de las biblias.
 
  The average price of the CD in Spain is around 18 euros, so buying it in iTunes for 10 bucks was a no-brainer. After listening to it so much, I ended up shelling out close to 25 euros for the "special edition", which includes an animated neon bible on the front and a couple of flipbooks inside. I also liked the fact that the type and presentation they used for the lyrics is the same as used in most bibles.
 
Hace algunos años leí un artículo sobre Radiohead en el que decían que eran "raros, arrogantes, sinceros, y creaban belleza--como todas las grandes bandas de rock deben ser". No sé mucho acerca de la arrogancia de Arcade Fire, pero si reemplazamos ese adjetivo con el no-muy-disímil ambiciosos, ciertamente son una gran banda.
 
  A few years back I read an article on Radiohead that said they were "weird, arrogant, earnest, and beautiful--what all great rock bands should be". I don't know much about Arcade Fire's arrogance, but if we replace that item in the list with the not-too-dissimilar ambitious, they certainly fit the description of a geat band.
 

Labels: , , ,


Thursday, June 21, 2007

Chinese Translation 


Una ráfaga de nota para evitar que el blog se oxide. He estado viajando un poco el último par de semanas, y como siempre, eso viene con más cosas para escribir pero menos tiempo para hacerlo. Tengo un montón de notas y reseñas de CDs y canciones listas (o casi listas) para ser subidas, sólo he tenido problemas para darles cierre. Mientras tanto, simplemente compartiré este video que Mario, uno de mis mejores amigos, compartió conmigo hace una semana o dos. Nunca había escuchado realmente a M. Ward, sólo le conocía de nombre, y--haciendo a un lado el video, que es muy entretenido--me gustó mucho el tono, la pauta, la letra y el sonido de la canción. Estaba intrigado por el reverb (¿eco?) espacioso que añadió a su voz y los intrumentos, haciéndolos sonar un poco a "los primeros días del rock'n'roll" (piensa en Sun Studios en los 50s). Luego vi que el nombre del disco en el que viene esta canción era Post-War, y aunque me encantaría que significara que salió con las guerras actuales ya concluídas, he llegado a aceptar que probablemente se está refiriendo a la música de la era posterior a la Segunda Guerra Mundial.
 
  
Quick entry to avoid the blog from rusting. Been travelling a bit the last couple of weeks, and as always, that comes with more things to write about but less time to do it. I have a bunch of notes and CD Reviews and songs ready (or almost ready) to be posted, I just have trouble wrapping them up. So in the meantime, I'll just share this video that Mario, one of my best friends, shared with me a week or two ago. I'd never really listened to M. Ward, just heard about him, and--very entertaining video aside--I really liked the tone, pace, lyrics and sound of this song. I was intrigued by the spacious reverb he applied to his voice and instruments, giving them a somewhat "early days of rock'n'roll" sound (think Sun Studios in the 50s). Then I saw the name of the album this song is on was Post-War, and as much as I wish it meant it had been released with our current wars behind us, I've come to accept he's probably referring to the music of the Post-(World) War (II) era.
 

Labels: , ,


Wednesday, May 23, 2007

Album Commentary: The Bravery - The Sun and the Moon 

This Is Not the End
Every Word Is a Knife In My Ear
Bad Sun
Time Won't Let Me Go
The Bravery
The Sun and the Moon

Aclaración: Tengo un aprecio especial por The Bravery. No sólo combinan magistralmente arreglos de rock, pop y "dance" en sus canciones--mis tres géneros favoritos--, pero lo hacen equilibrando sintes y guitarras con efectos--caigo redondo por los dos--detrás de una voz que está entre la de Robert Smith y la de Morrissey, y rodean sus estribillos himnescos con "ooh-oohs", "pa-para-pás", "lái-lalái-ralái-láis", e incluso--ejem--¡silbidos! Luego está el hecho de que pude verlos en vivo en TT the Bear's en Boston un año antes de que saliera a la venta su primer disco y "An Honest Mistake" me gustó tanto, tan de inmediato, que de veras creí que estaba viviendo mi momento "yo vi esta banda en un bar antes de que llenaran estadios". Patético, lo sé... pero vamos, un año después estaban abriendo para Depeche Mode, así que no erré tanto. Luego fueron y grabaron una canción vieja de U2 como un lado B. ¿Cómo no iban a gustarme?
 
  
Disclaimer: I have a special attachment to The Bravery. Not only do they masterfully combine rock, pop and dance arrangements in their songs--my three favorite genres--, but they do it balancing synths and effected guitars--I'm a sucker for both--behind a voice somewhere between Robert Smith's and Morrissey's, and surround antemic choruses with "ooh-oohs", "pa-para-pas", "lai-lalai-ralai-lais", and--ehem--even whistling! Then there's the fact that I got to see these guys live at TT the Bear's in Boston a full year before their first CD came out and was so instantly smitten by "An Honest Mistake" that I truly believed I was living my "I saw this band at a bar that went on to fill stadiums" moment. Pathetic, I know... but hey, a year later they were opening for Depeche Mode, so I guess I wasn't all that wrong. Then they went and covered and old U2 song as a B-side. What wasn't there to love?
 
Su primer CD fue el #2 en mi lista de "Lo mejor de 2005", detrás solamente del You Could Have It... de Franz Ferdinand. Ahora son dos años después y nos llega The Sun and the Moon, que vio la luz esta semana en los EEUU. Lo compré esta mañana en iTunes por $8.99, lo cual me parece un precio perfecto para un album digital--sobre todo cuando es tan bueno como este. (He leído por ahí que por un par de dólares más puedes comprar en Best Buy el CD con bonus disc con tres tracks acústicos.) Lo que tenemos no es tanto un alejamiento de su sonido original, sino más bien una extensión del mismo. Por un lado, varias canciones, con sus estribillos pegajosos y bajos botantes y demás elementos reconocibles, traen a la mente "An Honest Mistake" ("Believe", "Time Won't Let Me Go"), pero luego hay otras en las que se nos ponen todos serios, limitándose a instrumentos acústicos y agregando arreglos de cuerdas a la mezcla ("Tragedy Bound", "The Ocean"), y aunque no puedo decir que estas canciones sean malas, en definitivo no se disfrutan tanto como las piezas guiadas por el bajo. En general, hay menos sintes (pero siguen siendo una parte crucial de su sonido) y hay más--y mejores--guitarras, probablemente el resultado de pasar tanto tiempo de gira.
 
  Their eponymous freshman CD went on to be #2 of my "Best of 2005" list, behind only Franz Ferdinand's You Could Have It.... Now it's two years later and we get The Sun and the Moon, released this week in the US. I got it off of iTunes this morning for $8.99, a perfect price for a digital album, if you ask me--especially when it's as good as this one. (I hear that for a couple of bucks more you can get the CD at Best Buy with 3 acoustic versions on a bonus disc.) What we have is not so much a departure from their original sound, but more like an extension of it. On one hand, several songs, wih their sing-along choruses and bouncy basses and other recognizable elements, bring to mind "An Honest Mistake" ("Believe", "Time Won't Let Me Go"), but then there are others where they get all serious on us, sticking mostly to acoustic instruments and throwing string arrangements into the mix ("Tragedy Bound", "The Ocean"), and although I can't say those songs are bad, they're definitely not as enjoyable as their bass-driven tracks. Overall, there are less synths (but they're still a crucial part of their sound) and more--and better--guitars, probably the result of spending so much time on the road.
 
Habiéndome gustado tanto tantas de las canciones de este disco, no fue fácil elegir las 4 a compartir. (Puedes, sin embargo, escuchar el disco entero en el MySpace de The Bravery.) Arranca con una introducción breve, ejecutado en algo que parece un melotrón, y de ahí se funde con "Believe". Aquí tenemos la primer pista que Sam Endicott ha madurado como compositor, aunque quizás la música sea un poco demasiado similar a su disco anterior. "This Is Not the End" sigue sorprendiendo con más letras de exploración personal, y muestra las primeras señas de evolución musical con arreglos nuevos (cuerdas y notas de piano sueltas). "Every Word Is a Knife In My Ear" es algo así como un paso atrás en lo que a letra se refiere (demasiados símiles, insuficientes metáforas), pero aún así la elegí para compartir porque me gusta el bajo distorsionado que lleva el ritmo y los arreglos de "duelo de guitarras", y especialmente las notas suspendidas y ahogadas en reverb durante el estribillo (síp, igualito que en "An Honest Mistake"). Sigue "Bad Sun", que arranca con una línea de sinte algo infantil, y tan sólo unos segundos después tenemos a unos tíos silbando... debo admitir que a primer escucha me causó un poco de shock, pero reconozco que unos segundos después estaba silbando yo junto con ellos... ¿¿cómo pueden salirse con ésta?? De nuevo, me gusta la idea que sostiene las letras (para todo roto hay un descosido), pero no estaría mal que sacara las expresiones del tipo "esto es como aquello" de su libreta de composiciones. Luego tenemos el primer sencillo, "Time Won't Let Me Go", que salió hace un mes y me atrajo de inmediato porque, sin decir mucho, tiene un mensaje muy claro y fuerte: cómo nos gusta desarrollar apegos y nostalgia por cosas que ni siquiera nos tocó vivir, y cómo estamos a la espera de nuestros propios momentos especiales, y es probable que pasen desapercibidos por estar de reminiscentes con otras cosas. Es un poco curioso que la primera vez que vi a esta banda tocar en vivo, justamente estaba pensando que ese podría ser uno de mis propios momentos especiales. Le sigue "Tragedy Bound", una pista mucha más sombría de una mujer con tendencias autodestructivas. Las cosas se ponen algo alegres de nuevo (musical pero no letrísticamente) en "Fistful of Sand", con un buen solo de sinte a la mitad de la canción. Luego viene "Angelina", un probable candidato a sencillo pero nouna canción con la que me haya entusiasmado mucho (aún), a pesar de ser la única con un verdadero solo de guitarra. "Split Me Wide Open" y "Above and Beyond" siguen; quizás porque aún estoy tan enganchado a la primer mitad de este disco aún no determino los puntos finos de estas canciones. El album oficial cierra con "The Ocean", una balada con muchas cuerdas también acerca de anhelos y rumiaciones acerca de cómo habrían sido las cosas si tan solo... La versión del disco que se vende en iTunes tiene una pista adicional llamada "The Dandy (Rock)", una pieza de pop-rock puro y duro que sin embargo llama la atención porque no sólo es la única canción que no es escrita por Endicott, sino que además no es cantada por él tampoco, y según puedo ver en los créditos, está escrita (¿y cantada?) por el guitarrista, Michael Zakarin.
 
  Having liked most of the songs on this record so much, it wasn't easy to pick the 4 I wanted to share. (You can, however, listen to the full album on The Bravery's MySpace page.) It starts with a brief intro, played with what seems to be a mellotron, then goes into "Believe". Here we get the first hint at how Sam Endicott's writing has matured, although the music may be a bit too similar to their previous album. "This Is Not the End" continues to surprise with more soul-searching lyrics, and shows the first signs of departure from their older sound with some new arrangements (strings and loose piano notes). "Every Word Is a Knife In My Ear" is a bit of a step back lyrically (too many similes, too few metaphors), but I still picked it out because I like the fuzzy-bass rhythm and dueling-guitar arrangements, and specially the reverb-heavy suspended guitar notes in the chorus (yup, just like the one in "An Honest Mistake"). Next is "Bad Sun", that kicks off with a childish synth-line, and just a few seconds later we hear a bunch of people whistling... I have to say it shocked me a bit at first, but I'll be damned if just a few seconds later I wasn't whistling along... how many bands can pull this off?? Again, I like the idea behind the lyrics (for every Joe there's a Joan), but I wish he'd drop the "this is like that" expressions from his songbook. Then we have the first single, "Time Won't Let Me Go", which came out a month ago and I was immediately drawn to, because, without saying much, has a very clear and strong message: how we like to develop attachments and even nostalgia for so many things we didn't even live through, and how we're waiting for our own special moments, and are likely to not notice them because of our constant reminiscing. It's sorta funny that when I was seeing these guys perform live the first time, I was actually thinking I was presencing one of my own special moments. It's followed by "Tragedy Bound", a track on a much more somber note about a woman with self-destructive tendencies. Things quickly get giddy again (musically but not lyrically) on "Fistful of Sand", with a nice synth solo in the middle of the song. Then comes "Angelina", a likely candidate for a single but not a track I'm too enthused with (yet), despite being the only track with a proper guitar solo. "Split Me Wide Open" and "Above and Beyond" follow; maybe because I'm still so hooked on the earlier tracks I haven't found these songs finer points. The proper album closes with "The Ocean", a string-heavy ballad also about longing and dwelling on how things would've been if... The iTunes version of the album has a strange bonus track called "The Dandy (Rock)", a straightforward pop/rock tune that nevertheless draws attention because it's not just the only song not written by Endicott but it's also not sung by him and, from what I can read in the credits, it was written (and sung?) by Michael Zakarin, their guitarist.
 
No sé si valga la pena mencionar esto, porque no es muy palpable, pero para este disco The Bravery relegó las tareas de producción a Brendan O'Brien, quien ha producido casi todos los discos de Pearl Jam, Stone Temple Pilots and Rage Against the Machine, y muchos discos importantes de Korn, Limp Bizkit, The Offspring, Papa Roach, Train, Incubus, Audioslave, King's X, Augustana, Aimee Mann, Bruce Springsteen, el próximo disco de Velvet Revolver, y uno de una de mis bandas favoritas pero no tan conocidas, The Music (Welcome to the North). Me resulta curioso cómo se habría dado este arreglo, O'Brien teniendo tanto grunge y nu-rock en su portafolio (ninguno de los cuales me gusta mucho) y The Bravery con una historia de acusaciones algo salvajes que van desde "posers" hasta "casi-fueron-exitosos". Me alegra ver que casi no influyó en su sonido, y también me doy cuenta de que no lo hicieron tan mal al producirse ellos mismos el primer disco.
 
  Not sure if this is worth mentioning, because it's not very palpable, but for this album the Bravery handed over the production duties to Brendan O'Brien, who's produced most records released by Pearl Jam, Stone Temple Pilots and Rage Against the Machine, and several key releases from Korn, Limp Bizkit, The Offspring, Papa Roach, Train, Incubus, Audioslave, King's X, Augustana, Aimee Mann, Bruce Springsteen, the upcoming Velvet Reolver record, and one by one of my favorite-but-not-so-well-known bands, The Music (Welcome to the North). I'm curious on how this arrangement was made, O'Brien having with so much grunge and nu-rock under his belt (neither of which I particularly like) and The Bravery having a history of somewhat vicious accusations of being everything from "posers" to "almost-has-beens". I'm glad to see he didn't seem to have an influence on their songs, and it also makes me realize the band didn't do so bad self-producing their first record.
 
El diseño de la portada y el libreto, tal y como lo era en el primer disco, es un poco desconcertante por su naturaleza anacrónica y de baja calidad. No se puede juzgar un libro por la carátula, pero sí afecta la rapidez con la que te puede atraer, y, en mi muy humilde opinión, a estos tíos les iría mejor si tuvieran mejores consultores en este aspecto.
 
  The artwork, just as it was on the first disc, is puzzling in its lo-fi and anachronic nature. You can't judge a book by its cover, but it does affect how immediately you are drawn to it, and, in my humble opinion, these guys would be more popular if they had better consultants in this aspect.
 
Llámalo un "placer culpable", si gustas, pero aún soy un gran fan--si no es que más que antes--de esta banda después de escuchar este disco.
 
  Call it a guilty pleasure, if you will, but I'm still a big fan--if not bigger--of these guys after listening to this new release.
 

Labels: , , ,


This page is powered by Blogger. Isn't yours?