www.flickr.com

Sunday, March 25, 2007

March madness 

  

Encuentra la falla
 
(A todos los aficionados al baloncesto: el baloncesto no es un tema que se trate en este blog. Jamás. Y ahora que lo pienso, *ningún* deporte se trata en este blog.) No he escrito en un mes o así. (Casi todo lo que publiqué a principios de marzo fue escrito antes.) Sentía la necesidad de subir una nota que dijera algo así como, "Sigo vivo, sólo no he tenido oportunidad de escribir", y mientras pensaba en un título para la nota, se me figuró que algo que refiriera a la próxima llegada de la primavera sería apropiado, pero luego vi el calendario y me di cuenta que la primavera llegó hace cuatro días. Así ha sido este mes. Si no fuera por la visita de mi padre, probablemente no habría visto siquiera una falla (sin mencionar los 24 toros a los que primero les reventaban las pelotas y después todo lo demás). Ha sido trabajar, trabajar, trabajar, con algunos descansos para dormir, comer, e incluso ducharme de vez en cuando. Esta racha gacha se supone que termina pronto y mi vida volverá a la normalidad. O quizás sólo deba decir que tendré más tiempo para otras cosas. Bueno, la cosa es que he estado escuchando el Neon Bible de Arcade Fire *mucho*; en definitivo se merece un hueco en mi lista de "listening to" a la derecha, y una reseña completa, puesto que tiene muchos momentos que me resultan emocionantes. No puedo decir lo mismo del Pocket Symphony de Air, que está algo aburrido. Se oye muy bonito y todo eso, pero, tronco, quiero al menos una canción que pueda tararear, ¿sabes? Es como un plato sin carne: ¡dame algo que pueda masticar! Y entre más escucho la letra, más me pregunto cómo es que alguna vez me llegaron a gustar tanto. Y están las dos canciones que he llegado a tener en "repeat one" por más de un día entero: "Tourist Trap" de Bright Eyes y un remix de "Roscoe" que Midlake compartió con sus amigos de MySpace; puedes escucharla abajo. La última película que vi en el cine fue a principios de marzo: Paris, Je T'aime, que disfuté un montón, y encontraba muy recompensante cuando podía detectar quién había dirigido un segmento determinado. Ah, y la otra noche memorable fue en la que vi a Senior de nuevo (y su actuación tuvo poco que ver con ello). Esa noche tuvo su lado oscuro, también, y una lección valiosa: nunca bebas cervezas belgas poco después de sufrir una repentina diarrea vespertina.

Midlake - Roscoe (Beyond the Wizard's Sleeve remix)
 
  (To all basketball fans: basketball is not discussed in this blog. Ever. And now that I think about it, *no* sport is ever discussed in this blog.) I haven't written in a month or so. (Most of what was posted in early March was really written earlier.) I felt like posting a note that just said something like, "I'm still alive, I just haven't had time to write", and when thinking of a title for the note, I thought something that referred to the upcoming arrival of spring would be appropriate, but then I looked at the calendar and realized spring began four days ago. That's what this month's been like. If it hadn't been for my dad's visit, I probably wouldn't have even seen any fallas (not to mention 24 bulls getting their balls, and then everything else, busted). It's been work, work, work, with some breaks to sleep, eat, and even bathe once in a while. This ugly stretch is supposed to be over soon and my life should return to normal. Or maybe I should just say I'll have more time for other things. Anyway, I've been listening to Arcade Fire's Neon Bible *a lot*; it definitely deserves a place in my "listening to" bar on the right, and a full review, as it has many exciting moments. I can't say the same about Air's Pocket Symphony, which is rather boring. It sounds nice and all, but, man, I wanna de able to hum along to something, you know what I mean? It's like a meal with no meat: give me something to chew on! And the more I listen to the lyrics, the more I wonder how it is I ever got to like these guys so much. And then there are two other songs I've been had on "repeat one" for more than a day: Bright Eyes' "Tourist Trap" and a remix of "Roscoe" that Midlake was kind enough to share for free with their MySpace friends; you can listen to it below. The last movie I saw in theaters was in early March: Paris, Je T'aime, which I found very enjoyable, and somewhat rewarding when I could recognize who had directed any given segment. Oh, and the other memorable evening was the night I saw Senior again (and his performance has little to do with it). That night had a bad side to it, too, and a valuable lesson: never drink Belgian beers shortly after a sudden case of vespertine diarrhea.

Midlake - Roscoe (Beyond the Wizard's Sleeve remix)
 
PD: A falta de galería de fotos y vídeos de las Fallas 2007, os invito a ver mi mini-site de las Fallas 2006.
 
  PD: For want of a photo and video gallery of the 2007 Fallas, I invite you to visit my 2006 Fallas mini-site.
 

Labels: , ,


Monday, March 05, 2007

Album Commentary: Easy Star All-Stars - Radiodread 

Airbag (w/Horace Andy)
Let Down (w/Toots & The Maytals)
Karma Police (w/Citizen Cope)
No Surprises (w/The Meditations)
Easy Star All-Stars
Radiodread
Había escuchado que había un disco a manera de tributo al Dark Side of the Moon de Pink Floyd en clave de reggae/dub llamado Dub Side of the Moon, pero nunca lo escuché. (Uso la palabra "tributo" en lugar de "versión" porque lo que había leído es que era un buen album, con un acercamiento respetuoso al original, no una versión de desmadre como los discos de Dread Zeppelin.) El año pasado leí que la misma gente--una disquera en Brooklyn especializada en reggae llamada Easy Star--reunió de nuevo a sus estrellas para hacerlo de nuevo con otro disco legendario de (prog-)rock (y uno de mis fvoritos de todos los tiempos), el OK Computer de Radiohead, y lo llamaron Radiodread. Como que lo olvidé, pero en un disco recopilatorio que me llegó después había una versión algo funky de "Just" con muchos vientos en ella que me gustó mucho y por alguna razón pensé que era del disco de Radiodread. (No caí en cuenta en su momento de que "Just" está en The Bends, no OK Computer; por otro lado, no tenía tan presente que Radiodread era una reinterpretación, pista por pista, de OK Computer). Bueno, busqué el disco de Easy Star y por más irreverente que pueda parecer, me terminó por gustar mucho, escuchándolo casi todo el tiempo mientras conducía el coche que me habían prestado durante mis vacaciones en Monterrey. Todas las canciones están interpretadas en un estilo un poco distintivo y cantadas por diferentes personas, entre ellas algunas tan notorias como Horace Andy, aparentemente una leyenda en la comunidad del reggae pero mejor conocido por muchos de nosotros por sus múltiples colaboraciones con Massive Attack. Me resultó interesante que muchos detallitos, tan sutiles en el disco original que casi pasan desapercibidos, aquí son colocados más al frente, dando la sensación de que nunca los has escuchado, pero al mismo tiempo, de saber que estaban ahí. También está chido poder escuchar estas excelentes canciones sin tener que estar--o querer estar--en un modo depresivo; no que estas canciones sean divertidas o "alegres", simplemente no transmiten tanto malestar y paranoia como las originales y son, por lo tanto, más fáciles de escuchar y, *ejem*, cantar. O quizás yo simplemente sea un "generación X" que está envejeciendo y encuentra que cada día le resulta más fácil vivir "sin alarmas y sin sorpresas, por favor..."
 
  I'd heard there was a reggae/dub tribute of Pink Floyd's Dark Side of the Moon called Dub Side of the Moon, but I never heard it. (I intentionally used the word "tribute" instead of "version" becuase what I'd read is that it was a good album and a respectful approximation to the original, not a piss-take like the Dread Zeppelin albums.) Last year I read the same people--a reggae record label in Brooklyn named Easy Star--reconvened their stars to take on another legendary (prog-)rock album (and one of my all-time favorites), Radiohead's OK Computer, and called it Radiodread. I kinda forgot about it, but on a compilation disc I got later there was a somewhat funky version of "Just" with a lot of horns in it that I really liked and I somehow thought it was off the Radiodread album. (I didn't realize at the the time that "Just" is on The Bends, not OK Computer; then again, I didn't really know the Radiodread album was a track-by-track cover of OK Computer). Anyway, I looked for the Easy Star album and as blasphemous as the concept may sound, I ended up liking it a lot, listening to it almost all the time I was driving in my borrowed car in Monterrey over the holidays. All the songs are played in a slightly different fashion and sung by different people, among them notables such as Horace Andy, apparently a legend in the reggae community but better known by many of us because of his multiple collaborations with Massive Attack. I found it interesting that many of the nuances that are so subtle on the original album that they kinda slip by, are brought up front here, making you feel like you'd never heard them before, but at the same time, always knew they were there. It's also nice to be able to listen to these great songs without having to be--or wanting to be--in a depressed mode; not that these songs are fun or "cheery" in any way, they're just not as aching and paranoid as the originals, and thus, easier to listen to and, ehem, sing along to. Or maybe I'm just an aging gen-X-er who's leaving the angst behind and nowadays finds it easier every day to live with "no alarms and no surprises, please..."
 
Bonus track: "Just", por Mark Ronson, featuring Alex Greenwald, del CD de tributo a Radiohead llamado Exit Music (no muy bueno, la verdad...)

Just - Mark Ronson con Alex Greenwald
 
  Bonus track: "Just", by Mark Ronson, featuring Alex Greenwald, off the Exit Music tribute CD to Radiohead (not very good, really...)

Just - Mark Ronson featuring Alex Greenwald
 

Labels: , , , ,


Sunday, March 04, 2007

2007 so far 

Los primeros dos meses de 2007 han sido algo abrumadores. Pasé la mayor parte de enero en Monterrey (enfermo), con excepción de una semana en Houston y un viaje de un día a Austin (un día después de que 6 decenas de pájaros fueron encontrados muertos a lo largo de Congress Street, la avenida principal del centro de la ciudad). El tiempo que pasé en Monterrey estuvo divertido, aún y con el clima chungo; hice nuevos amigos, fui a escalar roca por primera vez, pasé los lunes por las noches con mis compadres de Eufonía y la raza de Ruta Alterna, los viernes en el Koko (a pesar de que abrieron el Uma bar para gente un poco mayor como yo), casi todos los jueves en el Café Iguana e hice algunas visitas al Akbal lounge. Vi a Motel y Zoé en la Arena Monterrey, a la cual no había ido antes. Era la segunda vez que veía a Zoé en vivo (la primera fue en S.O.B.'s, en SoHo, un lugar bastante más pequeño, aunque no por ello menos concurrido...), y por mucho que me encanten y que hayan mejorado en el último par de años, una vez más me fui sintiendo que son una banda más de estudio que de "directos". Vi Babel, que estuvo bien, y C.R.A.Z.Y. , que estuvo ¡E.X.C.E.L.E.N.T.E! La mayor parte de la música que escuché fue en el coche de Héctor (en Monterrey, se pasa mucho tiempo en el coche--o el autobús, metro, etc.), y los CDs que quemé para la ocasión fueron el Radiodread de Easy Star All-Stars , los DFA Remixes Chapter One, Trials of Van Occupanther de Midlake, The Smooth Sounds of Josh Rouse (uno de los mejores discos en vivo que he escuchado) y su disco de Rarities (no termina de sorprenderme--hay un par de verdaderas joyitas en ese recopilatorio), 5:55 de Charlotte Gainsbourg (aún y con la ayuda de Air y Jarvis, como album, nunca sentí que despegara) y una par de mix CDs que hice--uno revuelto con Thom Yorke's iTunes Celebrity playlist, donde escuché por primera vez a Bat for Lashes.
 
  The first two months of 07 have thrown quite a bit at me. I spent most of January in Monterrey (sick), with the exception of a week in Houston and a one-day trip to Austin (the day after five dozen birds were found dead one morning along Congress Street, downtown's main artery). The time in Monterrey was fun, even with the crappy weather; I made some new friends, went rock climbing for the first time, spent every Monday night with my compadres of Eufonía and the guys of Ruta Alterna, every Friday at el Koko (despite the opening of the Uma bar for older people like myself), most Thursdays at Café Iguana and paid a few visits to the Akbal lounge. Caught Motel and Zoé at the Arena Monterrey, which I hadn't been to before. It was the second time I saw Zoé live (the first was at S.O.B.'s in SoHo, a much smaller venue, but not a much smaller crowd), and as much as I love them and how much they've improved over two years, I once again left with the feeling that they're more a studio band than a live band. Saw Babel, which was good, and C.R.A.Z.Y. , which was E.X.C.E.L.L.E.N.T.! Most of the music I listened to was in the car Héctor lent me (in Monterrey, you spend a lot of time in the car--or the bus, light rail, etc.), and the CDs I burnt for the occasion were the Easy Star All-Stars' Radiodread album, the DFA Remixes Chapter One, Midlake's Trials of Van Occupanther, The Smooth Sounds of Josh Rouse (one of the best live albums I've heard) and his disc of Rarities (doesn't cease to surprise me--there's a couple of real gems in there), Charlotte Gainsbourg's 5:55 (even with the help of Air and Jarvis I never feel that, as an album, it really takes off) and a couple of mix CDs I threw together--one mashed up with Thom Yorke's iTunes Celebrity playlist, where I first heard Bat for Lashes.
 
El 1 de febrero fui al XV Años de una sobrina, el 2 pasé toda la noche en el Koko de nuevo, y el 3 descubrí que en Houston sí hay lugares muy prendidos donde pasar la noche--simplemente no se me había ocurrido preguntar dónde era la zona gay de la ciudad. El 4 dormí en un avión luego de terminar de leer "El búfalo de la noche" de Guillermo Arriaga, y el 5 saludé a mis compañeros de trabajo en Madrid antes de salir pitando a Valencia. El resto del mes fue interesante porque pude probar lo que resulta ser una escena musical muy abundante en Valencia, y debo dar las gracias a Marta por sugerir ir a la mayoría de los siguientes conciertos; Twelve Dolls (muy buenos), iba andando (buenos) (Evan Dando, ¿lo pillas?), Senior (buenas canciones, letras ingeniosas y un tío muy carismático al frente, y cantan únicamente en valenciano, lo cual significa que sólo entendía la mitad de lo que decían), El Futuro Peatón proveyendo un fabuloso soundtrack electrónico en tiempo real a la puesta en escena (más un performance, si me lo preguntas a mí) de Ciudadano Sade, Megaphone ou la Mort (no tan buenos) como parte de la gira "demoscópica" de Mondosonoro, Los Coronas (¡muy divertidos!) en el festival Surforama e Indigo (buenos) abriendo para The Long Winters, de Seattle, una banda que nunca había escuchado antes y de donde salí hecho un fan. En lo que se refiere a música grabada, además de los últimos dos discos de Long Winters que compré en su concierto, pasé mucho tiempo escuchando el She's Spanish, I'm American EP de Josh y Paz (bueno), High Society de The Bees (U.S.) (mejor), Fur and Gold de Bat for Lashes (está bien) y Al Borde de Pacífico Fly (sería muy bueno si no me la pasara constantemente pensando como en este sonido o en aquella letra se están sableando a U2); comencé a escuchar The Good, The Bad and The Queen, Wincing the Night Away de The Shins, Weekend in the City de Bloc Party y Myths of the Near Future de Klaxons, pero no me he enganchado a ninguno aún. La verdad es que, mucho de lo que he estado escuchando recientemente me resulta aburrido; ¿es lo que está saliendo, o soy yo? En cines vi Stranger than Fiction (muy buena), Little Children (buena) y The Science of Sleep (entretenida); en mi nueva tele, finalmente vi This Is Spinal Tap (mucho mejor de lo que me imaginaba) y 9 Songs (con todas sus deficiencias, debo ser un elemento del mercado objetivo de la película, porque me gustó). También vi las dos películas españolas nominadas al Óscar por mejor cortometraje, Éramos Pocos and Binta y la gran idea; lo que yo creo que es una gran idea es que la tienda de iTunes vende estas películas por US$1.99 c/u. En teatros, vi una emocionante adaptación de Metamorfosis de Kafka por La Fura dels Baus, un grupo de teatro moderno--futurista, me atrevería a decir--de Cataluña.
 
  February 1st I was at the XV Años of a niece of mine, the 2nd I spent all night at el Koko again, and on the 3rd I discovered Houston does have some very lively nightspots--it just hadn't occured to me to ask where the gay scene in town was. On the 4th I slept on a plane after finishing Guillermo Arriaga's "El búfalo de la noche", and on the 5th I said hi to my coworkers in Madrid before splitting to Valencia. The rest of the month was interesting because I got to sample a bit of what turns out to be a very prolific music scene in Valencia, and I have to give Marta credit for suggesting going to most of the following shows; saw Twelve Dolls (very good), iba andando (good) (Evan Dando, get it?), Senior (good songs, witty lyrics and a charismatic frontman, and he/they only sing in Valencià, which means I only got half of what he said!), El Futuro Peatón providing a great real-time electronic soundtrack to the play (more like a performance, if you ask me) Ciudadano Sade, Megaphone ou la Mort (not so good) as part of Mondosonoro's "demoscópica" tour, Los Coronas (lots of fun!) at the Surforama festival and Indigo (good) opening for Seattle's The Long Winters, a band I'd never even heard of before and left being a fan of. As far as recorded music goes, in addition to the last two Long Winters albums, I spent a lot of time listening to Josh and Paz's She's Spanish, I'm American EP (good), The Bees' (U.S.) High Society (better), Bat for Lashes' Fur and Gold (ok) and Pacífico Fly's Al Borde (would be very good if I didn't find myself constantly nitpicking on how they're ripping off U2); started listening to The Good, The Bad and The Queen, The Shins' Wincing the Night Away, Bloc Party's Weekend in the City and Klaxons' Myths of the Near Future, but still not hooked on any of them yet. Truth is, a lot of wat I've been listening to lately strikes me as boring; is it the scene, or is it me? In theaters I saw Stranger than Fiction (very good), Little Children (good) and The Science of Sleep (entertaining); on my new TV at home, I finally saw This Is Spinal Tap (way better than I expected) and 9 Songs (with all its shortcomings--no pun intended--, it must have hit more than one nerve--again, no pun intended--because I completely fell for it.) I also saw the two movies from Spain that were nominated for Oscars for best short film, Éramos Pocos and Binta and the Great Idea; what I think is a great idea is that the iTunes store sells these movies for $1.99 each. In real theaters, I saw a thrilling interpretation of Kafka's Metamorphosis by La Fura dels Baus, a modern--futuristic, even--theater group from Cataluña.
 
Las Fallas están casi aquí, mi papá estará de visita, el trabajo se está acumulando, Air y Arcade Fire sacan discos nuevos, así que parece que en marzo no se reducirá el ritmo. Menos mal.
 
  Fallas are around the corner, my dad will be in town, work is piling up, Air and Arcade Fire are releasing records, so March gives no signs of slowing down. Thank goodness for that.
 

Labels: , , , ,


This page is powered by Blogger. Isn't yours?