www.flickr.com

Sunday, December 09, 2007

Album Commentary: Goldfrapp - Seventh Tree 

Clowns
Little Bird
Happiness
Cologne Cerrone Houdini
Caravan Girl
Goldfrapp
Seventh Tree

"Utopia" es uno de esos temas que nunca olvdaré cuando lo escuché por primera vez; estaba en el Virgin Megastore de los Campos Elíseos cuando apareció en las pantallas y tuve que averiguar quién era. Compré Felt Mountain en ese mismo momento y al escuchar la primer pista estaba algo emocionado por haber encntrado una banda con un sonido relativamente propio y novedoso. Luego cuanndo salió Black Cherry, quedé impactado porque era un cambio radical en sonido, hacia sintetizadores más crudos y sonidos más lascivos, y aunque el sonido del disco era muy diferente al del primero, el sonido de la banda aún estaba ahí, haciendo crecer mi amiración, e inevitablemente dejándome con la curiosidad de qué harían "después". Y lo que hicieron fue desilusionarme al no sorprenderme en lo absoluto. Supernature fue una repetición del sonido de Black Cherry, pero sin tantas buenas canciones. Recnozco que habían dos o tres temas pegajosos, pero quizás los hubiera apreciado más como lados-b de los sencillos de Black Cherry. Como que perdí interés en la banda, y debo admitir que la única razón por la que escuché su nuevo (y aún sin salir) album, Seventh Tree, es porque me topé con un blog desde el que te lo podías descargar tan sólo haciendo click en un enlace.
 
  
"Utopia" is one of those tracks I'll never forget the first time I heard; I was at the Virgin Megastore on the Champs Elysees when it started playing on the video screens and I just had to find out who it was. I bought Felt Mountain then and there and after listening to the first track I was rather excited with having found a band that had a relatively fresh and unique sound. Then when Black Cherry came out, I was blown away because it was a radical change in sound, towards raw-er synths and raunchier sounds, and although the sound and tone of the album was very different from the first one, the sound of the band was still there, making my admiration grow, and inevitably making me look forward to what they would do "next". And what they did was disappoint me by not surpising me at all. Supernature was a repetition of the Black Cherry sound, but without as many good songs. Granted, there were two or three catchy tunes, but I probably would have appreciated them more as b-sides to the Black Cherry singles. I kind of lost interest in the band, and have to admit that the only reason I listened to their (yet-unreleased) new album, Seventh Tree, is because I stumbled on a blog where I could download the entire album off by just clicking on a link.
 
Sorpresa: éste es exactamente el album que yo esperaba que sacaran como su tercer disco de larga duración. De nueva cuenta, valientemente dan un giro de noventa grados, con un cambio significativo en estilo, el uso de nuevos instrumentos y arreglos, y un sonido y tono consistente a través del disco, haciéndolo una escucha muy agradable. Evocando los ambientes más etéreos y atmosféricos de Felt Mountain--pero sin el drama--es un bien recibido cambio de estilo con respecto a sus dos discos anteriores--lo cual es admirable, considerando que Supernature es su disco más vendido a la fecha. El uso extendido (o sampleo) de guitarras acústicas, cuerdas y baterías tradicionales me parece que es algo nuevo para esta agrupación, trayendo a la mente un un desvío como el que tomó Air después de Moon Safari cuando grabaron el muy "setentero" soundtrack de Virgin Suicides. (El tema abridor, "Clowns", me recuerda un poco a Fairport Covention.) Agrega melotrones y un que otro sonido sintético tratandos con efectos lo-fi para evitar que suenen muy folk y te salen grandes temas como "Little Bird" o "Caravan Girl".
 
  Surprise, surprise: this is exactly the album I was hoping would be their third long play. Once again, they bravely change gears and make a right turn, with a significant change in style, the use of new instruments and arrangements, and a consistent sound and mood throughout the record, making it a very pleasant listen. Evoking the dreamier, more atmospheric tone of Felt Mountain--but without the drama--it is a welcome change in style from their previous two albums--which is somewhat admirable, considering Supernature is their best-selling album to date. The widespread use (or sampling) of acoustic guitars, strings and traditional drumkits I think is a first for this band, bringing to mind a detour similar to the one Air took after Moon Safari when it released the 70's sounding Virgin Suicides soundtrack. (Album opener "Clowns" reminds me a bit of Fairport Covention.) Add mellotrons and mix in a few sparse synth sounds treated with some lo-fi effects to prevent it from sounding too folksy and you get great tracks like "Little Bird" or "Caravan Girl".
 
He estado escuchando este disco casi sin parar desde que me hice de él; aunque no tiene ningún tema realmente emocionante como "Lovely Head" o "Crystalline Green", en definitiva es su trabajo más consistente hasta ahora, en el sentido de que en todos sus discos anteiores, junto a las pistas brillantes, hay algunas de las que paso un poco, y ése no es el caso aquí: no hay un tema malo en este esfuerzo. También da gusto ver (o creer, al menos) que han decidido perseguir un camino creativo en lugar de uno puramente comercial, que es probablemente la razón por la que me gustaban al inicio. Lo malo es que estén atorados con una discográfica tradicional, y es difícil imaginarse cómo paralizando el lanzamiento varios meses cuando ya se filtró a Internet le va a resultar en ganancias a alguien.
 
  I've been listening to this record almost non-stop since I acquired it; although it doesn't have any truly exciting tracks like "Lovely Head" or "Crystalline Green", it certainly is their most consistent release to date, in the sense that on all of their previous records there are, alongside the great tracks, a few I don't care for too much, and that's not the case here: there's not a bad tune on this effort. It's also nice to see (or believe, at least) that they've decided to pursue a creative path rather than a purely commercial one, which is probably why I liked them to begin with. It's too bad they're stuck with a traditional record company, and it's hard to imagine how stalling the release several months when it's already leaked onto the Internet will make anyone any money.
 

Alison Goldfrapp being abducted by what appears to be a giant owl
 
Bonus track: "A&E", el primer sencillo
 
  Bonus track: "A&E", the first single
 

A&E
 
  
A&E
 

Labels: , , ,


Sunday, September 16, 2007

Album Commentary: Kula Shaker - Strangefolk 

Fool That I Am
Hurricane Season
Ol' Jack Tar
Second Sight
Kula Shaker
Strangefolk

(Traducido el sábado 15 de septiembre de 2007 en otro tren de Madrid a Valencia)
 
  
(Written on Saturday, September 8, on a train from Madrid to Valencia)
 
Dicen que la cabra tira p'al monte, y a pesar de hacerme de varios discos buenos en las últimas semanas, las canciones en el nuevo de Kula Shaker son las que están incrementando su 'contador de reproducciones' con mayor velocidad. ¡Y eso que no me gusta! En general, estoy algo decepcionado con él. Después de dos discos asombrosos pero algo desapercibidos (al menos fuera del Reino Unido), lanzados hace 11 y 8 años, Kula Shaker se deshizo. Su cantante/compositor/guitarrista, Crispian Mills, formó una banda llamada The Jeevas, cuyo debut fue algo sorpresivo; aunque contenía algunas canciones muy buenas, era muy "humilde" comparado con la pomposidad y ambición de Kula Shaker: no más expediciones orquestrales progresivo/psicodélicas de 7 minutos, sino piezecitas de pop/rock de 2 minutos y medio ejcutadas por un trio de rock sin mayor adorno. (Billy Corgan formó Zwan más o menos al mismo tiempo, y fue interesante porque porque él también se alejó de la grandilocuencia de los Pumpkins para favorecer melodías de pop/rock algo parcas.) El segundo disco de Jeevas, debo admitir, fue un aburrido desastre, dando la impresión que lo habían hecho con el único fin de protestar contra Bush y la guerra en Irak. Luego el año pasado, Kula Shaker anunció que volvía, sacando un EP de 4 canciones llamado The Return of the King del cual me medio gustaron dos canciones y no me gustaron las otras 2; ninguna de ellas se acercaba a cualquier cosa en sus primeros dos discos, el elemento faltanta más obvio siendo (a pesar del título) la pretensión que los había propulsado tanto en sus inicios. Dieron algunos conciertos el año pasado, y tuve la fortuna de verlos en el festival Purple Weekend en León (España); fue un conciertazo y aunque apenas si tocaron material nuevo, estaba genuinamente emocionado con las posibilidades que se estaban exhibiendo.
 
  They say that what is bred in the bone will come out in the flesh, and despite getting my hands on some great records in the last weeks, the new Kula Shaker album is the one increasing the 'play counter' the fastest. And I don't even like it that much! Overall, I'm rather disappointed with it. After two amazing but somewhat unnoticed (outside the UK, at least) albums, released 11 and 8 years ago, Kula Shaker dismembered. Their singer/songwriter/guitarist, Crispian Mills, formed a band called The Jeevas, whose debut was a bit of a surprise because, although it had some great songs, was very "humble" compared to the pompousness and ambition of the Kulas: no more 7-minute progressive/psychedelic orchestral expeditions, but rather 2-and-half minute pop/rock tunes played by a plain-Jane rock trio. (Billy Corgan formed Zwan around the same time, and it was interesting because he also stepped back from the Pumpkins' grandiloquence in favor of stripped-back pop/rock melodies.) The second Jeevas album, I have to admit, was a boring disaster, seemingly just put together to protest against Bush and the war in Iraq. Then last year, Kula Shaker announced it was returning, releasing a 4-song EP called The Return of the King of which I kinda liked 2 songs and disliked the other 2; none of them held a candle to anything on their first 2 records, the obvious missing factor being (despite its title) the pretentiousness that had propelled them so much when they started out. They played a few shows last year, and I was lucky enough to see them play at the Purple Weekend festival in León, Spain; it was an amazing show and although they barely played any new material, I was genuinely excited with the possibilities that were on display.
 
Y finalmente arribó: Strangefolk. En algún lugar entre Kula Shaker y The Jeevas, no es ni uno ni lo otro. Es Kula Shaker en que tiene la psicodelia, las armonías hindúes y las ocasionales letras en sánscrito y tópicos espirituales, pero es Jeevas en que las canciones son mucho más convnencionales en su estructura estrofa/estribillo/estrofa/estribillo... y en que las canciones sencillamente no son tan buenas. Déjenme digo primero lo que más me fastidió: las dos canciones del EP The Revenge of the King que decidieron re-grabar e incluír aquí son las dos que no me gustaban, no las dos que más o menos sí. Y aún más decepcionante es que decidieron regrabar "Narayan", una canción de The Fat of the Land de Prodigy de hace más de 10 años que Crispian co-compuso y en la que cantaba, pero es una versión muy floja comparada con la poderosa, feroz y amenazante--inmejorable--versión de Prodigy. (Sin embargo, sí tiene un punto dulce para mí: Kula Shaker la mezcló con "Climbatize", otra canción de The Fat of the Land, y yo justamente mezclé esas mismas dos canciones en el primer 'mix-CD' que hice, The Land of the Phat, ¡hace más de 7 años!) Así que, nomás ahí, tenemos tres canciones que ni siquiera son "nuevas". Agrégale que la canción que da título al disco, que es más bien un especie de "intermedio", inevitablemente recuerda a "Fitter, Happier" de Radiohead, y es difícil no sentir que se han quedado sin combustible. En consecuencia, rara vez pasaba de las primeras canciones del disco antes de cansarme o fastidiarme y pasar a escuchar otra cosa.
 
  So it finally arrived: Strangefolk. Somewhere in between Kula Shaker and The Jeevas, it's neither. It's Kula Shaker in that it has the psychadelia, the Indian harmonies and occasional lyrics in sanskrit and spiritual topics, but it's Jeevas in that the tunes are much more conventional in their verse/chorus/verse/chorus structures... and in that the songs just aren't that good. Let me first point out what really ticked me off: the 2 songs of The Revenge of the King EP they decided to re-work and include here are the two I hated, not the two I kinda liked. And even more disappointing is that they also re-recorded "Narayan", a song off Prodigy's Fat of the Land which Crispian co-wrote and sang on 10 years ago, but it's a very flimsy take compared with Prodigy's powerful, fierce and menacing--unimprovable--original. (The sweet point here for me was that Kula Shaker mixed it up with "Climbatize", another song off The Fat of the Land, and I actually mixed those two same songs on the very first mix CD I ever made, The Land of the Phat, over 7 years ago!) So, just there, we have 3 songs that aren't even "new". On top of that, the title track, which is more like an "intermission", inevitably brings to mind Radiohead's "Fitter, Happier", which can't help but make you feel they've run out of gas. In consequence, I rarely made it past the first few songs of the record before getting tired and/or annoyed and switching to something else.
 
Quizás porque aún no sale de la lista de canciones 'Recientemente Añadidas', el tener mi iPod en modo shuffle hizo que comenzar a notar las canciones que están justo después del punto medio del disco: más lentas y reflexivas, con melodías que enganchan y secciones específicas que realmente destacaban y me hacían oprimir el botón de rewind cada 30 segundos, como el orgasmo de órganos a la mitad de "Hurricane Season" o las ligeras variaciones después del segundo estribillo en "Fool That I Am". Y luego está, por supuesto, esa melodía que no puedo evitar cantar cada vez que comienza "Ol' Jack Tar": "Golden horizon... hope of the sea... a breeze... calling me back to my love...". Como suele suceder conmigo, las letras son lo último que capto, y hasta ahora, me entristece decir que van en el mismo sentido que la música (esto es, no tan buenas como antes); no he reconocido alguna letra realmente emocionante o inspiradora, pero he notado varias ingenuas o simplistas ("I'm a dick/I'm a dick/I'm a dictator/of the free world").
 
  Maybe because it hasn't made it out of the 'Recently Added' playlist, having my iPod in shuffle mode made me start noticing the songs right after the album's mid-point: slower, moodier songs with engaging melodies and small, specific sections that really stand out and had me going for the rewind button every 30 seconds, like the organ orgasm in the middle of "Hurricane Season" or the slight variations after the second verse in "Fool That I Am". Then, of course, there's that melody I can't stop myself from singing along to in "Ol' Jack Tar": "Golden horizon... hope of the sea... a breeze... calling me back to my love...". As is usual with me, the lyrics are the last thing I notice, and so far, I'm sad to say they seem to have gone the same route as the music (as in, not as good as before); I haven't spotted any exciting, inspiring lyrics, but have noticed some pretty naive, simplistic ones ("I'm a dick/I'm a dick/I'm a dictator/of the free world").
 

Todo considerado, no es un album terrible, pero tampoco es uno que será advertido por mucha gente (a menos que sea para burlarse de él). Les dejo con una gemita poco conocida de 2 minutos y medio que refuerza la idea de que el mejor momento de Kula Shaker fue justo cuando despegaron de la plataforma de lanzamiento, hace ya más de 10 años. Es una dulce y emotiva pieza acústica interpretada sólo con una guitarra y está en el espíritu de las canciones del nuevo disco, tanto en tono y temática, pero con una letra y melodía bastante por encima. La cosa es que esto era lo que antes sacaban como lados-b, no como discos enteros.

Drop In the Sea
 
  
All in all, not a terrible album, but not one that will get noticed by a lot of people (unless it's to poke fun at). I'll leave you with a little-known 2-and-a-half-minute gem that reinforces the thought that Kula Shaker's finest moment was when they were barely off the launching pad, over 10 years ago now. It's a sweet, emotive, acoustic piece played with just one guitar and is more in the spirit of the songs on the new album, both in tone and theme, but still has way better lyrics and a better melody. Thing is, this was what they used to release as b-sides, not full albums.


Drop In the Sea
 

Labels: , , , ,


Tuesday, July 31, 2007

FIB 2007 

 
 
Ya elegir las fotos y editarlas me ha llevado más tiempo del que suelo dedicar a este espacio, y ponerme a escribir acerca de todo lo ocurrido en los tres días que asistí al festival me parece una tarea un poco abrumadora, por lo que es probable que los detalles sean escuetos. (Igual y debería aclarar ahora mismo que la mitad de las fotos en esta nota no son mías, sino del sitio del FIB y de NME.com; creo que es obvio cuáles no son mías...)
 
  Just picking the pictures and editing them has taken longer than I usually dedicate to this space, and writing about everything that happenned during the three days I was at the festival seems overwhelming, so its likely the details will be scarce. (I should probably clarify right now that half the pictures in this post aren't mine, but were picked up from the FIB and NME.com websites; I think it's obvious which ones aren't mine...)
 
La décimo-tercer edición del Festival Internacional de Benicássim fue del 19 al 22 de julio de 2007. Sólo había una vez antes, y en esa ocasión sólo una noche, y sólo recuerdo haber visto a James (el verdadero propósito de asistir al festival en esa ocasión) y a Fatboy Slim. Fuimos en coche, y esa misma noche/madrugada nos fuimos a Valencia (la primera vez que visitaba la ciudad). El año pasado el cartel no me resultó tan atractivo y, quizás por haber ido poco antes al PinkPop, no me apetecía mucho ir solo, así que opté por no ir. Recordaba, sin embargo, haber leído que había "transportación diaria gratuita entre el recinto y Valencia". Este año, a pesar de haber acordado desde meses antes ir con Vicky al festival y tener las entradas desde entonces, planificamos bastante mal el viaje. Por un lado, ella y Mariano no podrían asistir ni el primer ni el último día del festival, y yo todo el tiempo supuse que podríamos ir y venir fácilmente a Benicàssim todos los días. Para no entrar en detalles, sólo diré que ese festival está montado de tal modo que, si no tienes coche, está casi obligado a quedarte en el pueblo, ya sea acampando en el recinto o en algún hotel o similar. Al final me dio pereza ir el jueves, a pesar de que tenía muchas ganas de ver a Bright Eyes, Mando Daio y Los Planetas. (Iggy me daba un poco igual.)
 
  The thirteenth edition of the Benicàssim International Festival was from July 19 thru the 22nd. I had just been there once, and on that occasion for just one night, and I just remember seeing James (the real purpose of going that time around) and Fatboy Slim. We went in a car, and that same night/morning we left towards Valencia (the first time I ever visited the city). Last year's line-up didn't seem too atractive and, maybe because I had recently gone to the PinkPop festival on my own, I didn't feel like going alone, so I decided not to attend. I remembered, though, having read that there was "free daily transportation between the festival and Valencia". This year, despite having agreed with Vicky to go to the festival several months in advance and having the tickets since then, we didn't plan the trip very well. On one hand, she and Mariano wouldn't be able to attend the first or last day of the festival, and I always assumed that we would be able to come and go between Valencia to Benicàssim easily every day. To not go into details, I'll just say the festival is set up in such a way that, if you don't have a car, you're almost forced to stay in town, either camping out or at a hotel or hostel or whatever. In the end I got lazy and decided not to go on Thursday, despite really wanting to see Bright Eyes, Mando Daio and Los Planetas. (Iggy I didn't care too much about.)
 
 
 
El viernes acordamos todos reducir nuestras expectativas para ese fin semana a cero, de tal modo que ocurriera lo que ocurriera, fuera bueno. Poco después de la comida pasamos por El Corte Inglés, donde compré una tienda de campaña con dos sacos de dormir por 60 euros. No teníamos una idea clara de cómo llegar a Benicàssim, y creíamos que el siguiente tren para allá salía hasta 3 ó 4 horas después, pero como estábamos cerca de la estación del tren, pasamos "por si acaso", y había uno que llegaba hasta allá y salía en 20 minutos. Una hora y cuarto más tarde caminábamos de la nueva estación de tren al recinto; en el camino nos dijeron que las áreas de acampado alrededor de los escenarios estaban llenas, y las que tenían lugar disponible estaban en sentido contrario, pero había que ir de cualquier modo al recinto antes para que me dieran la pulsera que permitía acceder a las zonas de camping. Al recibir mi pulsera veinte minutos después, la suerte seguía favoreciéndonos, pues me informaron que acababan de abrir una zona nueva justo al lado de los escenarios. Montamos la tienda de campaña y nos dirigimos a la zona de los conciertos. Por la hora, nos perdimos a Nouvelle Vague y Rufus Wainwright, siendo el primer grupo que nos tocó ver Antony and the Johnsons, de quien todos habíamos escuchado pero ninguno había en realidad escuchado. Un par de canciones después el hambre fue más grande que la curiosidad y fuimos por una pizza. De ahí procedimos a nuestro primer concierto al Escenario Verde, el más grande del recinto, donde Who Made Who no la tenía fácil porque 1) se supone que a esa hora debían salir Klaxons, quienes venían atrasados y 2) nadie sabía quiénes eran; y sin embargo, ante una gran audiencia que había llegado ahí para bailar, les dieron, pues eso, música para bailar. Tres daneses vestidos en trajes de esqueleto pero creando un sonido tan gordo que parecían que habían más, pusieron a todos a botar con un bajeo reminiscente a los temas de Rapture, y en lo personal, me gustaron más que la banda que estaban supliendo. De ahí nos pasamos a ver a Gus Gus, a quienes yo conocía sólo por dos o tres temas medio trance que tenía en algunos recopilatorios; no estuvo mal, pero habría estado mejor si en lugar de siete temas de diez minutos hubieran tocado, no sé, doce de seis (y el cantante no hubiera salido pareciendo un Bee Gee desempleado, como lo describió Mariano.) De ahí volvimos al Escenario Verde, donde Wilco salió al menos diez minutos antes de lo previsto, y volvió a dar un conciertazo, tan bueno o mejor como el del Primavera Sound. Luego nos separamos; V&M se fueron a ver a OK Go y yo a Rapture, que resultaron ser mucho mejor en directo de lo que anticipaba. Nos reunimos para ver a Klaxons, que no paraban de quejarse porque todo les salía mal (desde el tiempo de arribo hasta la calidad del sonido), y "nada era culpa suya". Problema técnico o no, la música en sí era bastante cacofónica y nos alejamos pronto de lo que era la primer decepción del festival. Nos acercamos al frente del Escenario Verde para ver a Devo; yo no puedo decir que haya disfrutado mucho de este concierto. No tengo tanto problema con que traigan bandas que tuvieron un hit o dos hace treinta años (¿Devo? ¿Human League? ¿OMD?), pero de eso a que los anuncien como cabezas de cartel, como si hubieran sido unos prolíficos definidores de género, no sé. Debe haber sido después de este concierto que estábamos sentados en el césped artifical de la carpa de mercancía oficial cuando pasó alguien junto a nosotros y me dice Vicky, "¡Mirá! ¡Es Zeta!" Sin pensarlo mucho, me acerqué a él y le dije, "Perdona, pero, ¿vos sos Zeta Bosio?" Cuando afirmó sonriente, me disulpé, "Lo siento, no sé porqué estoy hablando como argentino, ¡si yo soy mexicano!" Conversamos un par de minutos, le dije que era fan desde los ochentas, hablamos un poco de la reunión de Soda Stereo y el cartel del FIB (a él le parecía mejor que a mí) y me despedí. Fue hasta un momento después que le pedí a Vicky que nos tomara una foto; volví con Zeta, le pregunté si podía molestarlo con una foto, respondió que ninguna. Un tío bastante copado, dicha sea la verdad. Más tarde escucharíamos a Presets y Digitalism antes de acomodarnos los tres en una tienda de campaña para dos poco antes del amanecer.
 
  On Friday we decided to drop our expectations to zero, so that whatever happenned, it would be good. Shortly after lunch we stopped by El Corte Inglés, where I bought a tent and two sleeping bags for 60 euros. We weren't sure how we were gonna get to Benicàssim, and we thought the next train there didn't leave for another 3 or 4 hours, but since we were near the train station, we stopped by "just in case", and there was actually a train that went there and left in 20 minutes. An hour and fifteen minutes later we were walking from the new train station to the festival grounds; along the way we were told the camping grounds around the stages were full, and the ones with available space were in the opposite direction, but we still had to go to the check-in counter to get the bracelet that would allow me to have access to the camping site. When I got my bracelet 20 minutes later, luck favored us again, as I was pointed to a just-opened new camping site next to the main festival grounds. We set up the tent and headed out to the shows. Because of the time, we missed Nouvelle Vague and Rufus Wainwright, the first band we saw being Antony and the Johnsons, of whom we'd all heard about but none of us had actually heard. A couple of songs later hunger was greater than curiosity, so we went for a pizza. From there we proceeded to ou first concert at the Escenario Verde (Green Stage), the biggest stage at the festival, where Who Made Who didn't have it easy because 1) that slot was originally for Klaxons, who were arriving late to the festival, and 2) no one knew who they were; and despite all of that, in front of a great audience that had gone there to dance, they gave them just that, music to dance to. Three danes in skeleton suits but with such a thick sound there seemed to be more, made everyone bounce with basslines reminiscent of The Rapture, and personally, I liked them more than the band they were replacing. From there we went to check out Gus Gus, who I was slightly familiar with because of two or three trance-y songs of theirs I had on some compilation records; it wasn't bad, but it would have been better if instead of seven ten-minute-long songs they had performed, I don't know, twelve of six minutes (and the singer didn't show up looking like an unemployed Bee Gee, as Mariano described him.) From there we went back to the Green Stage, where Wilco came on stage at least ten minutes before they were scheduled, and gave, once again, a great show, as good as or even better than the one at Primavera Sound. The we split up; V&M went to see OK Go and I headed to The Rapture, that were a lot better live than I anticipated. We reunited for Klaxons, that wouldn't stop complaining because everything was going wrong (from their arrival time to the sound quality), and "none of it was their fault". Technical problems aside, the music in itself seemed rather cacophonical and we walked away from our first disappointment at the festival. We got close to the main stage for Devo; I can't say I enjoyed this show very much. I don't have so much of a problem with resurrecting bands that maybe had one hit or two thirty years ago (¿Devo? ¿Human League? ¿OMD?), but announcing them as headliners, as if they had been some prolific genre-definers, is another story. It must have been after this show that we were sitting on the artificial grass of the official merchandising stand when someone walked by us and Vicky tells me, "Look! It's Zeta!" Without really thinking about it, I walked over and asked him, "Sorry, but, are you Zeta Bosio?" When he agreed with a smile, I apologized, "Sorry, I don't know why I'm talking like an Argentinian, if I'm a Mexican!" We talked for a couple of minutes, told him I was a fan since the 80s, touched on the Soda Stereo reunion and the bands at the FIB (he thought they were better than I did) and I said goodbye. It was until a moment later that I asked Vicky to take a picture of us; I went back to Zeta, asked him if he minded getting a picture taken, and he said he didn't. A pretty cool guy, truth be told. Later we'd listen to The Presets y Digitalism before squeezing the three of us into a tent for two shortly before dawn.
 
 
 
El sábado nos reunimos en la playa junto a las hordas de brits que esa noche veríamos en la carpa de atención médica pidiendo cremas para mitigar el ardor de las quemaduras en la piel. Comimos en el centro del pueblo, volvimos otra vez a la playa, y llegamos al recinto del festival alrededor de las 6, un poco tarde para conocer a The Clientele, una banda que nos recomendaron por varios lados y se describe a sí misma en su MySpace como "gypsy acid bullsh*t". Escuchamos a Astrud de fondo, nos acercamos una poco a Jamie T y vimos un rato de Os Mutantes. El primer concierto esperado de ese día era el de Peter, Bjorn and John, omnipresentes los últimos meses en todo el mundo por la canción del "silbido" ("Young Folks"). El sonido en su concierto estaba algo saturado, pero igual me gustó más de lo que anticipaba porque resultaron ser mucho más prendidos de lo que proyectan en el disco, y para la parte femenina del dúo en "Young Folks" tuvieron como invitada especial a Tracy Anne Campbell, cantante de Camera Obscura (programados más tarde esa noche). De ahí nos acercamos a escuchar a Albert Hammond Jr., el guitarrista de Strokes (un grupo que siempre me ha parecido exageradamente sobrevaluado), quien ha editado un disco en solitario, y justo cuando comenzaba a apreciar su música, hubo un apagón. Me parece que tuvo oportunidad de volver para terminar, pero yo no estábamos ahí; no fuimos a ver a Cansei de Ser Sexy que también tuvo que suspender su actuación alrededor de quince minutos por asuntos eléctricos, lo cual atrasaría todas las presentaciones posteriores en esa carpa. !!!, cuyo rock (!?), funk (!?) y disco (!?) fueron asombrosos en el Summercase, no pudo apreciarse muy bien desde fuera de la carpa (en todas las actuaciones post-puesta de sol las carpas teneían quizás tanta gente fuera como dentro de ellas). Camera Obscura dio un muy buen concierto, balanceado entre las canciones del último disco y sus muchos anteriores. A B-52s los vimos principalmente desde la pantalla gigante instalada frente a uno de los jardines, desde donde por un lado podíamos escucharlos a ellos y desde el otro a Human League. Más noche fue la tocada de Arctic Monkeys en el Escenario Verde, probablemente los primeros que lograban llenar esa gran explanada. Aunque no me repelen como, por ejemplo, Strokes o Interpol, como con ellos, me costaba un poco entender su popularidad, que me parecía desmedida. Verlos en directo me hizo entender mejor. Un concierto simple pero poderoso, ejecutado impecablemente, me acercó un poco al fanatismo que hacía a algunas personas escalar las torres de altavoces para verlos desde las alturas (arriesgando su vida y la de los que tenían debajo). Ahora quiero escuchar su segundo disco. Yo no aguantaba mucho más después del concierto de los monos árticos, y como necesitábamos subirnos a un tren a Valencia temprano el domingo para que Vicky y Mariano iniciaran su retorno a Buenos Aires, decidí irme a dormir; ellos decidieron no dormir esa noche y procedieron a escucahar a Lo-Fi-Fnk, que según me cuentan estuvo buenísimo.
 
  On Saturday we met at the beach amid the hordes of Brits that we'd see later that night begging for skinburn-relief cream at the medical tent. We had lunch in the town's center, went back to the beach, and returned to the festival around 6, a little late to get to know The Clientele, a band several people had recommended to us and describes its music on its MySpace page as "gypsy acid bullsh*t". We listened to Astrud in the background, we approached Jamie T for a while and checked out Os Mutantes for a few songs. The first concert we were actually waiting for that day was Peter, Bjorn and John, omnipresent the whole world over since last year for their "whistling song" ("Young Folks"). The sound during their show was a bit saturated, but I still enjoyed it more than I expected because they rocked out more than the songs on their record would make you think they were capable of, and for the female voice in "Young Folks" they had Tracy Anne Campbell, singer of Camera Obscura (scheduled later that night), as special guest. From there we went to check out Albert Hammond Jr., lead guitar player in The Strokes (a band I have always felt is terribly overhyped), who's published a solo record, and just as I was starting to feel I actually appreciated his solo work, there was a blackout. I believe he did get a chance to come back and finish his set, but we'd already left; we headed towards Cansei de Ser Sexy, who also had to suspend their show for fifteen minutes to work out electrical issues, which pushed back all subsequent shows at that tent. !!!, whose rock (!?), funk (!?) and electro (!?) were awesome at Summercase, couldn't be fully appreciated from outside the tent they were playing in (in all shows after sunset there were as many people outside each tent as inside). Camera Obscura gave a really good show, balancing out songs from their last record and their numerous previous ones. We watched B-52s mainly on one of the giant screens installed in front of one of the gardens, from where we could hear them on one side and Human League on the other. Later that night Arctic Monkeys were on the green stage, and were probably the first band to fully occupy the grand esplanade. Although I'm repelled by them as I am by, for example, Strokes or Interpol, as is their case, it cost me to understand their popularity, which I thought was excessive. Seeing them live made me understand a little better. A simple but powerful show, impeccably executed, it drew me a bit towards the fanatism that made some people climb the speaker towers (risking their lives and the lives of those below them). Now I'm interested in listening to their second album. I really couldn't go on after their show, and since we were supposed to get up early on Sunday to catch a train back to Valencia so that Vicy and Mariano could initiate their journey back to Buenos Aires, I decided to go to sleep; they decided to not sleep that night and proceeded to watch Lo-Fi-Fnk, whom they claim were pretty good.
 
 
 
El domingo en la mañana volvimos a Valencia, y a la hora de la comida V&M se fueron a la estación de autobuses mientras yo me encontraba con Elvira para volver a Benicàssim con ella en su coche. Llegamos cuando comenzaban Pipettes, que resultaron un poco sosas. De ahí yo me acerqué a ver a Remate por recomendación de Josh, y me gustaron. Creo que es español, pero canta un especie de folk americano, en inglés y con muy buen acento. Luego vi un poco de Animal Collective y Calexico antes de ver el primer grupo del día en el gran escenario, Hives, de quienes sólo conozco los singles pero en general disfruté todo el concierto; sus intentos por hablar en español al principio fueron graciosos pero luego de un rato cansaban y al final aburrían (Pelle: a la otra canta más y habla menos). Luego vi un rato a Amy Winehouse, a quien casi no había escuchado pero de quien había leído un montón, y debo decir que no era como me la imaginaba (¿cómo puede alguien tan joven y delgada tener una voz tan madura y gruesa?), pero igual parece que tendrá una larga carrera. Como con Hives, de Kings of Leon no conocía mucho (a pesar de haberles visto abrir para U2 en Boston) pero el concierto fue muy energético. Patrick Wolf dio un espectáculo tan extravagante como su música, y a medida que progresaba el concierto veíamos más de su genialidad musical... y su piel, porque al final quedó en calzoncillos! Black Rebel Motorcycle Club tenían más hits de los que recordaba, pero la última canción que tocaron aburrió un poco al hacer un larguísimo solo de guitarra que no representaba ningún reto para cualquier aprendiz de escalas pentatónicas... y más aún si pensábamos en quién venía luego. Elvira, Ángeles y yo decidimos quedarnos donde estábamos--cerca del escenario donde acababan de tocar BRMC--para asegurar buen lugar para el concierto de Muse. A medida que se acercaba su hora, se comenzaba a sentir como se densificaba la audiencia a nuestro alrededor, y cuando finalmente aparecieron y tocaron los primeros acordes de "Knights of Cydonia", la locura se desató y comenzaron los empujones en todas direcciones, sin que uno pudiera hacer algo al respecto. Ellas dos decidieron alejarse después de la primer canción, pero yo fui ocupando cada huequito que se abría hasta llegar a estar a 4 personas de la valla que separaba el escenario del público; era *imposible* avanzar más. Muse, que tocó alrededor de una hora y cuarto, hizo una especie "grandes éxitos", y con cada canción todos, literalmente pegados cuerpo a cuerpo, empapándonos en el sudor colectivo y visiblemente emanando vapor, brincábamos, a veces en unísono, a veces en direcciones encontradas. Con tanta gente desmayándose y siendo cargada a los guardias para que los sacaran del mosh pit, parecía una competencia para ver quién aguantaría hasta el final. Matt Bellamy hizo gala de su maestría con la guitarra y proyectó una confianza y carisma difícil de igualar. Además del concierto, que fue magnífico, y la sensación de fusión con los demás, tuve una experiencia adicional única e inolvidable, pero incompartible. Sólo puedo decir que dudo que en cualquier concierto posterior en mi vida viva una mejor experiencia que esta, y me alegro por haber estado ahí.
 
  On Sunday morning we returned to Valencia, and at lunch time V&M headed over to the bus station while I met with Elvira to return to Benicàssim with her in her car. We arrived when The Pipettes were kicking off, and I found them to be a little boring. From there, following Josh's recommendation, I went to check out Remate, and I liked what I heard. I think he's a Spaniard, but he sings this folksy type of American music, in English and with a pretty good accent. Then I saw a bit of Animal Collective and Calexico before watching the first band of the night on the big stage, The Hives, of whom I'd only heard the singles but enjoyed the whole show just the same; their attempts to talk in Spanish were funnny at first but soon wore off and later became boring (Pelle: next time talk less and sing more.) I then watched Amy Winehouse for a while, who I hadn't listened to but had read about a lot recently, and while not as I pictured her (how can someone so young and thin have a voice that sounds that mature and heavy?), I agree she seems to have a long career ahead of her. Kind of like with The Hives, I wasn't too acquainted with Kings of Leon (despite having seen them open for U2 in Boston) but it was a pretty electrifying show. Patrick Wolf put on a show as extravagant as his music, and as the show progressed, we saw more of his musical genius... and his skin, because he finished in his undies! Black Rebel Motorcycle Club had more hits than I remembered, but the last song they played stretched on for too long, at one point boring with a looong solo that was no challenge for anyone learning how to play pentatonic scales... ad more so if you thought of who was up next. Elvira, Ángeles to stay where we were--near the stage where BRMC had just played--to have a good spot for the next act: Muse. As their hour approached, you could feel the audience densifying around us, and when they finally appeared and played the first chords of "Knights of Cydonia", madness was unleashed and the pushing in all directions was upon us, with nothing you could do about it. They decided to step out after the first song, but I proceeded to fill every little opening I could 'til I was 4 people away from the fence in fron of the stage; it was *impossible* to go any further. Muse, that played about an hour and fifteen minutes, did a "greatest hits" of sorts, and which each song all of us, literally pressed body to body, bedewing ourselves in our collective sweat and visibly producing human vapor, would bounce, sometimes in unison, sometimes in opposite directions. With so many people fainting and being carried over to the guards and out of the mosh pit, it started feeling like a competition to see who made it to the end. Matt Bellamy showed off his mastery on the guitar and displayed confidence and charisma that are tough to match. in addition to the concert, which was magnificent, and the sense of fusion with the others, I had an additional experience, unique and unforgettable, but unsharable. All I can say is that I doubt I'll have a better experience at any concert I go to for the rest of my days, and I'm happy I was there.
 
 
 

Labels: , ,


Friday, July 27, 2007

FIB 'n Fly 


En lo que selecciono las fotos y resumo las experiencias del FIB, aquí les dejo una foto con Zeta Bosio, un tercio de Soda Stereo, mi banda de rock en español favorita de todos los tiempos, a quien nos encontramos en el stand de mercancía oficial el viernes por la noche. Les dejo también una reseña de Al Borde, el debut de Pacífico Fly, una banda mexicana que está comenzando y me parece a mi que merece todo el apoyo que se les pueda dar.
 
  
As I pick out the pictures and summarize the experiences from FIB, I'll leave you with a picture with Zeta Bosio, one third of Soda Stereo, my favorite rock en español band of all time, who we ran into at the official merchandising stand on Friday night. I'll leave you also with a review of Al Borde, Pacífico Fly's debut, a Mexican band that's starting out and I feel deserve all the support they can get.
 
 


Click for higher-res picture / Haz click para ver foto con mayor resolución
Picture by vicky_mauz

Labels: , , ,


Friday, July 20, 2007

Festivals and fish 


Me voy al festival de Benicàssim este fin de semana y probablemente vaya a estar "offline" los primeros días de la próxima semana, así que entretanto, les dejo una reseña de un CD que escribí hace 2 ó 3 semanas pero no había subido, y una foto de esta criatura grosera conocida como "pez araña" o "araña de mar" (Trachinus draco) que me picó en el dedo gordo del pie izquierdo mientras estaba ayer en la playa con unos amigos.
 
  
I'm off to the Benicàssim festival this weekend and will probably be off line the first few days next week, so in the meantime, I'll leave you with a CD review I wrote 2 or 3 weeks ago and hadn't gotten around to uploading, and a picture of this nasty creature known by the Spaniards as the "spider fish" (Trachinus draco) that stung my left toe as I was at the beach with a couple of friends yesterday.
 
 

Labels: ,


Tuesday, July 17, 2007

Summercase 2007 

 
 
El 13 y 14 de julio se celebró de manera concurrente en Madrid y Barcelona la 2a edición del festival Summercase, alternando el cartel de cada día entre las dos ciudades. El año pasado asistí a la instancia madrileña, y decepcionado por un lado con el recinto y las dificultades para llegar, y entusiasmado por otro con el hecho de que la edición barcelonesa era en el accesible y atractivo Parc del Fórum (donde hace mes y medio fue el Primavera Sound), además de que este año irían mi hermano y cuñada y algunos amigos de Valencia al festival en Barcelona, opté por ir a la versión catalana del festival. Es interesante que a pesar de que el recinto es el mismo, el uso que se le da no es el mismo y el Summer se sentía más improvisado que el Primavera en varios sentidos: la distribución e instalación de los escenarios, la calidad y eficiencia de los productos y servicios ofrecidos, y en general a la preocupación mostrada por hacer del festival una experiencia agradabale más allá de las actuaciones de los artistas.
 
  On July 13th and 14th the second edition of the Summercase festival was held simultaneously in Madrid and Barcelona, alternating the daily line-ups between each city. Last year I was at the Madrid instance, and disppointed on one hand with the venue and the difficulties to reach it, and enthused on the other because the Barcelona edition is held at the attractive and accessible Parc del Fórum (where a month and a half ago I was at the Primavera Sound festival), in addition to the fact that this year my brother and his fiancée and some friends from Valencia were going to the concerts in Barcelona, I opted for the Catalonian version of the festival. It's interesting that although the venue is the same, it's not used in the same manner and Summercase felt more improvised than Primavera in several ways: the distribution and set-up of the stages, the quality and efficiency in the services offered, and in general the concern shown towards making the festival an enjoyable experience beyond the musical performances.
 
El viernes 13 llegué cuando aún era de día, justo a tiempo para ver el inicio de la actuación de Editors, que a pesar de estar estrenando su segundo disco, An End Has a Start (esperen una reseña y unas canciones en los próximos días), tocaron más canciones de su primer disco ante un público numeroso y entusiasta. Es la tercera vez que los veo y cada vez es con audiencias más grandes (lo cual no es difícil si se toma en cuenta que la primera vez fue en un bar de Boston en el que probablemente no cabían más de 300 personas... y no estaba lleno). De ahí me pasé a ver a Guillemots, a quienes me hacía mucha ilusión ver y dieron un concierto muy entregado, pero muy breve (40 minutos, quizás). Al salir de la carpa en la que tocaban, por la hora y lo que anticipaba para el resto de la noche, me pareció buen momento para comer algo antes de continuar. El caos en la compra de "tickets" para comida y bebida y en los expendios donde los servían era tanto que, además de haber consumido el peor bocata de mi vida, me perdí la actuación de PJ Harvey. Pero eso me permitió estar nuevamente entre las primeras filas del concierto de Flaming Lips, que fue igual de divertido y emocionante que cuando los vi en el PinkPop en 2006--o más, pues en esta ocasión me toco ser uno de los que ayudan a Wayne Coyne a hacer su paseo en la burbuja espacial encima del público al inicio del concierto. En esta ocasión tocaron una versión de "Pompeii AM Goetterdaemmerung" *a-lu-ci-nan-te* (escucha la versión del álbum aquí: ), que trajo a la mente muchas imágenes de la peli-concierto de Pink Floyd en Pompeya: el baterista realizando múltiples redobles espaciados mientras el cabello le cubría la cara, los colores psicodélicos en la pantalla al fondo del escenario, Wayne golpeando un gong... en fin, una de las mejores actuaciones que he visto en directo jamás. De ahí me fui a ver otro de los grupos que más ilusión me hacían, Arcade Fire, que no sé si fue porque venía ya extasiado de ver a los Lips o que comenzaron con una selección cargada hacia Neon Bible, pero al principio me parecieron más bien tibios, aunque al final, cuando comenzaron a interpetar los temas más conocidos de Funeral, repuntaron. Luego de un breve receso, comenzó la parte bailable de la noche un excelente concierto de LCD Soundsystem (banda completa incluída), unos Scissor Sistors tan insulsos (y hasta antipáticos) como me los imaginaba, y luego 2manydjs cerrando la noche pinchando pero con clase.
 
  On Friday the 13th I arrived while the sun was still shining, just in time to catch the beginning of Editors' show, that despite having just released their second album, An End Has a Start (expect a review and a few songs in the coming days), played more songs off their debut before a very large and enthusiastic crowd. Its the third time I see them and each time I do its before bigger crowds (not hard if you take into account that the first time was in a bar in Boston that probably couldn't hold more than 300 people... and it wasn't full.) From there I went to see Guillemots, who I really wanted to check out and were really into their show, but it was extremely brief (40 minutes, maybe). When I left the tent they were in, because of the hour and my plans for the rest of the night, I thought it was a good time to have "dinner". The chaos at the stands where they sold the food and beverage tickets, as well as the ones where they were actually served, was such that, on top of having the worst sandwich of my life, I missed out on PJ Harvey. But that allowed me to be once again in the first few rows of the Flaming Lips show, that was as good and as much fun as the time I saw them at PinkPop in 2006--or even more, because this time around I got to be one of the people who help Wayne Coyne stroll in his space bubble above the audience at the beginning of the show. This time around they played a *mind-blowing* version of "Pompeii AM Goetterdaemmerung" (listen to the album version here: ) that brought to mind many images of the Pink Floyd Live at Pompeii rockumentary: the drummer playing breaks looking down with his hair over his face, the psychadelic colors on the screen behind them, Wayne banging a gong... one of the best live performances I've ever witnessed. From there I went to see another of the bands I wanted to see the most, Arcade Fire, and I don't know if it was because I was still high from the Lips show or they started with a Neon Bible-heavy selection, but the show seemed warm for me at the beginning, but towards the end, when they started playing the better-known tunes off of Funeral, things picked up. After a brief recess, the dancier half of the night started with a great show by LCD Soundsystem (full band inculded), a Scissor Sistors as tacky (and even repulsive) as I figured them to be, then 2manydjs closed the night spinning with much better taste.
 
El sábado comencé la tarde viendo a Badly Drawn Boy, que limitó su repertorio a canciones de su último disco, Born in the UK, por lo que le fue difícil entusiasmar mucho al público con las canciones, aunque sigue teniendo aquella facilidad de hacer sentir a todos que está entre amigos, con sus acercamientos a la gente, sus bromas y posturas, y actitud en general. De ahí nos fuimos a ver a James, reunidos tras 6 años de separación. Muchos de los lectores regulares del blog sabrán que son mi segunda banda favorita de todos los tiempos, por lo que intentaré no extenderme (o excederme) en mis comentarios. Al inicio del concierto, las primeras 2 ó 3 canciones, yo no estaba muy entusiasmado con lo que estaba viendo; me parecía que las canciones estaban siendo ejecutadas un poco flojas y que Tim Booth--que ahora va con un look horrendo que, encima de estar tan flaco que pareciera sufrir una enfermedad terminal, lo hace parecer un criminal de comics (¿por eso lo habrán recultado para el papel de Victor Zsaz Batman Begins?)--se estaba excediendo un poco con su típica danza de epiléptico demasiado pronto. También me decpecionó significativamente que comenzaron una canción nueva que tuvieron que parar al medio minuto porque Tim no encontraba la hoja con la letra de la canción... ¿¡!? (Más tarde cantaron una, no sé si esa misma, que se escuchó muy bien). Pero a medida que el concierto avanzaba, el entusiasmo de la banda y el público crecía y se contagiaba, y terminó con muy buena nota, permitiéndoles salir a hacer un bis de dos canciones, algo no muy usual en el marco de los festivales. Lo que yo no sabía es que no sería lo último que vería de James esa noche... Después de su concierto, para evitar la mala experiencia de la noche anterior al "cenar" dentro del recinto, fuimos fuera, sabiendo que nos perderíamos a, digamos Jarvis Cocker o DJ Shadow, pero al menos comeríamos mejor y sin pasar tantas frustraciones. Volvimos justo cuando comenzaba The Gossip, que para quienes no los han visto, es un trío de rock muy bailable lidereado por una chica que rompe con las convenciones de estética habituales para cantantes femeninas populares; era algo asombroso verla moverse con tanta energía y encima poner a todos en el festival a bailar y brincar. Mientras veíamos a Gossip desde un paso afuera de la carpa en la que tocaban para evitar el calor y las gotas de sudor condensado que caían desde el techo, vi pasar justo al lado mío a Tim Booth (el cantante de James); era la primera vez que veía a uno de los artistas de un festival descender para andar entre los asistentes y ver a otros grupos (y claro, ¡tenía que ser él!) Me puse a caminar a su lado, le pregunté si tenía un momento, me contestó de modo muy amable que sí, le dije que que llevaba más de 15 años escuchándolos, que habían sido importantes para mi y me habían abierto las puertas a aprender muchas cosas más y por ello le quería estrechar la mano y dar las gracias. Luego le pregunté si le importaría tomarse una foto con mi hermano y conmigo y sin titubear respondió que sí. Es la segunda ocasión en que me tomo una foto con él, y en ambas porta un gorro algo extravagante. Luego le dejamos ir para que pudiera escuchar a Gossip. Mi hermano y yo nos quedamos bastante contentos el resto de la noche, aunque, claro, yo me la pasé repasando las preguntas que le podría haber hecho: ¿Cuándo sale el disco nuevo? ¿Quién lo producirá? ¿Volverán a trabajar con Eno? Pero sobre todo, ¿QUÉ P*DO CON ESE LOOK, MAESTRO??
 
  I kicked off Saturday afternoon watching Badly Drawn Boy, who mostly stuck to songs off his last record, Born in the UK, which made it difficult for him to get the audience too excited, but he still finds it easy to make everyone feel they're amongst friends, with his reaching out to the audience, his kidding around and postures, and plain attitude. From there we went to see James, reunited after 6 years of "breaking up". Many of the regular readers of this blog know they're my 2nd all-time favorite band, so I'll try to my best to keep my comments short. When the concert started, during the first 2 or 3 songs, I wasn't too excited with what I was watching; it seemed to me the songs were being played a bit weakly and that Tim Booth--who is now sporting such a horrible look that, on top of being so skinny he seems to be suffering some terminal illnes, makes him resemble a comic-book criminal (would that be why they cast him for the role of Victor Zsaz in Batman Begins?)--was overdoing it a bit too soon with his typical epileptical dances right from the beginning of the show. It was also pretty disappointing that they had to stop playing a song (a new one) after it started because Tim couldn't find the lyrics sheet... WTF!? (They later played a new song that sounded pretty good, but I don't know if it was the same one.) But as their show progressed, the enthusiasm of the band and the concertgoers grew and became contagious, and it ended on a pretty good note, allowing them to return for a 2-song encore, something somewhat unusual in the framework of these festivals. What I didn't know was that that would not be the last I would see of James that night... After their concert, to avoid repeating last night's bad experience of "dining" at the concert grounds, we all went out, knowing we would miss, say, Jarvis Cocker or DJ Shadow (which we would probably have missed anyway), but that we'd eat better and suffer less frustrations. We came back right around the time The Gossip was kicking off; for those who haven't seen them, they're a dance/rock trio led by a girl that breaks many of the aestehetic conventions of leading ladies; it was pretty amazing to watch her move with so much energy and on top of that make everyone else at the festival dance and jump. As we watched The Gossip from one step outside the tent they were playing in to avoid the heat and the drops of condensed sweat that were falling off the roof, I noticed Tim Booth (lead singer/songwriter of James) walk past me; it was the first time I saw a performer at a festival descend amongst the attendees to watch other bands play (and of course, it had to be him!) I started walking by his side, asked him if he had a minute, he kindly answered he did, so I told him I'd been listening to them for over 15 years, that they'd been important to me and that they'd opened the door for me to learning many other things and because of that I wanted to shake his hand and thank him. I then asked him if he would be OK with taking a picture with my brother and myself to which he agreed to with no hesitance. It's the second time I take a picture with him, and on both occasions he's wearing a pretty weird hat. We then let him go so he could watch The Gossip. My brother and I were pretty happy the rest of the night but, of course, I kept going over the questions I could have asked him: When will the new record be out? Who's producing it? Will they work with Eno again? But above all, WHAT THE F*CK IS UP WITH THAT LOOK, DUDE??
 
Siguiendo con el sábado, luego fuimos a ver a Air, que, bueno, no puedo decir que no lo haya disfrutado, pero al igual que el último disco, cada vez emociona menos. Después vi 2 ó 3 canciones de Kaiser Chiefs, que me siguen siendo un poco indiferentes. Un poco en la línea de Gossip, !!! mostró también una fusión bien lograda de rock y disco, un poco más acelerado, quizás, pero de igual modo poniéndonos a todos a saltar. Finalmente, pasamos a ver a Chemical Brothers, que había visto pinchar un par de veces, pero nunca los había visto "tocar", y fue increíble. Su música siempre me ha gustado (aún y cuando el consenso es que cada disco subsecuente es más débil), y sus temas, con el excelente sistema de sonido y el espectáculo de luces e imágenes que proyectan para complementar la música, son lo más cercando que puedes llegar a estar colocado sin meterte nada. En general, un excelente fin de semana; pude interactuar de cerca con dos de mis cantantes preferidos, disfruté de la compañía de familia y amigos, conocí a otras personas que sólo conocía del MySpace, y tuve un reencuentro fortuito con alguien que conocí 6 semanas antes en el Primavera Sound y pensé que no volvería a ver jamás. Cuando estaba comprando los abonos para estos festivales hace un par de meses me estaba diciendo a mí mismo que sería la última "temporada de festivales" de mi vida--por lo caro que son, porque cada vez tengo menos cabida entre gente tan joven, porque ya no aguanto tantas noches seguidas sin dormir, etc.--pero ahora me lo estoy replanteando...
 
  Still on Saturday, we then went to see Air, that, well, I can't say I didn't enjoy, but like on their latest album, become less exciting every time. After that I saw 2 or 3 songs performed by Kaiser Chiefs, who I'm still mostly indifferent to. Somewhat in the line of The Gossip, !!! also displayed an effective mix of rock and disco, a little faster-paced, maybe, but making everyone jump all the same. Finally, we went over to see The Chemical Brothers, who I'd seen DJ a couple of times, but I'd never seen them "play", and it was amazing. I've always liked their music (despite the general consensus that every record they put out is weaker than the one before it), and their songs, with the excellent sound system and the lights and big-screen images that complement them, are as close as you can get to getting high without putting something in you. All in all a great weekend; I got to interact closely with two of my favorite performers, hung out with family and friends, met a couple of people I only knew on MySpace, and had an unlikely re-encounter with someone I met at the Primavera Sound festival 6 weeks earlier and thought I'd never see again. When I purchased the tickets for these festivals a couple of months ago, I was telling myself this would be the last "festival season" of my life--because they're so expensive, because I don't fit in with the younger crowds, because I can't stay up for so many nights in a row anymore, etc.--but now I'm having second thoughts...
 
Aquí están las fotos con Tim Booth (haz click sobre ellas para verlas en grande):
 
  Here are the pictures with Tim Booth (click over any one of them to see a larger version of them):
 

Y aquí una foto que me tomé con él backstage en el Brixton Academy en noviembre de 2000:
 
  
And here's the picture I took with him backstage at the Brixton Academy in November of 2000:
 

Labels: , , , , , , ,


Saturday, July 14, 2007

Una píchur 



Click for a not-so-higher-res picture / Haz click para ver foto de no-mucho-mayor resolución
 
Una foto tomada el viernes por la noche con mi teléfono en el festival Summercase en Barcelona. ¿Puedes adivinar lo que es?
 
  A picture taken with my phone on Friday night at the Summercase festival in Barcelona. Can you guess what it is?
 

Labels: , , ,


Thursday, June 28, 2007

Primavera Sound 2007 

 
 
Escribir una reseña de un festival cuando no han pasado siquiera tres semanas de haber ocurrido debe ser un nuevo récord para mí. La brevedad de mis comentarios probablemente sean la razón detrás de esta agilidad.
 
  Writing a review of a festival less than three weeks after it takes place is probably a record for me. The brevity of my comments are probably the reason this was done so fast.
 
El festival de música Primavera Sound es, creo, uno de los más antiguos en España, o al menos uno de los más consolidados (más aún en estos días, en los que parece haber uno cada fin de semana). Juzgando por el cartel y los patrocinadores, este es--como lo son la mayoría de los festivales veraniegos en Europa--un festival "indie". (Esa palabra se ha vuelto tan estudiada.) Es en Barcelona, y las ediciones más recientes han sido en El Parc del Fórum, un recinto al lado del mar que es quizás el mejor lugar para un festival al que he ido, lejos de tu usual terreno de tierra y piedras con carpas improvisadas. Es amplio, fácilmente accesible por el tren ligero de la ciudad, y uno de los escenarios tiene al Mediterráneo justo detrás; también me complació ver quelos organizadores han reconocido que el número de adultos que no dejan de escuchar música popular contemporánea está creciendo, y les ha facilitado venir al festival con sus niños; no recuerdo haber visto carriolas o bebés en hombros en festivales antes. Mi única queja real es que a veces la música de un escenario se escuchaba en otro, en una ocasión llevando a Damon Albarn a jalar su sompbrero por encima de sus orejas y a caer de rodillas en frustración. La otra cosas es que meter a más de 100 bandas en tres días lleva a empalmes seguros, obligándote a perderte algunos de los conciertos.
 
  The Primavera Sound music festival is, I believe, one of the older festivals in Spain, or at least one of the more established ones (more so in these days when there seems to be one every weekend). Judging by the line-up and the sponsors, this is--as most European summer festivals are--an "indie" festival. (That word has become so contrived.) It's in Barcelona, and the more recent editions have been held at El Parc del Fórum, a seaside park that is probably the best festival location I've been to, a far cry from the usual dusty parking lot with tents. It's ample, easily accessible by inner-city light rail, one of the stages has the Mediterranean right behind it; it was also nice to see that the organizers realize that the number of adults who don't stop listening to contemporary popular music is continuously rising, making it easy fo rthem to come woth their kids to the festicval; I don't remember seeing strollers or babies on shoulders at festivals before. My only real complaint is that sometimes the sound of one of the stages could be heard at another, on one occasion driving Damon Albarn to pull his hat over his head and dropping to his knees in frustration. The other thing is that cramming over 100 bands into three nights leads to inevitable overlaps and prevents your from catching a number of shows.
 
Este año fue del 31 de mao al 2 de junio--eso sería las noches de jueves a sábado. La noche de los principales atractivos fue probablemente el jueves. Los Smashing Pumpkins se reunieron y dieron un conciertazo, a pesar de llevar alrededor de siete años sin salir de gira, tocando algunas viejas favoritas y algunas nuevas que en todos los casos parecían prometedoras. (Una cosa algo rara aquí es que el único miembro original además de Billy Corgan es Jimmy Chamberlin, que también estuvo en Zwan con Corgan, así que, ¿qué hace a los Pumpkins los Pumpkins?). White Stripes también combinó canciones de su disco nuevo, Icky Thump con material más viejito y más conocido, y fue también un magnífico concierto. Antes de ellos, Slint también volvió de ultratumba para tocar Spiderland completito, Comets on Fire tocó Blue Cathedral, por un momento vi cómo Fennesz y Mike Patton punzaban los tímpanos de los espectadores, y descubrí a Parenthetical Girls. Me perdí a Herman Düne, The Melvins, Dirty Three, Fujiya & Miyagi, y Justice.
 
  This year it was held between May 31st and June 2nd--that would be Thursday thru Saturday nights. The night of main attractions was probably Thursday. The Smashing Pumpkins reunited and put on a great show, despite not having toured in like seven years, playing some old favorites and showcasing some pretty good new songs. (An oddity here is that the only original member in the band besides Billy Corgan is Jimmy Chamberlin, who was also in Zwan with Corgan, so, what makes The Pumpkins The Pumpkins?). The White Stripes also combined songs off their new record, Icky Thump with older, better-known stuff, and were also an amazing show. Before them, Slint also returned from the grave to play Spiderland in its entirety, Comets on Fire played Blue Cathedral, I caught a glimpse of Fennesz and Mike Patton piercing people's eardrums, and discovered Parenthetical Girls. Missed Herman Düne, The Melvins, Dirty Three, Fujiya & Miyagi, and Justice.
 
El sábado estuvo algo flojo, pero el hermoso recital de Spiritualizedhizo que valiera la pena. Fue en el Auditori, una increíble sala de conciertos al lado del recinto del Fórum; Jason Spaceman estaba acompañado por su banda, un coro de gospel y un cuarteto de cuerdas, y todo se escuchaba perfecto. Antes pude ver de cerquita a Los Planetas tocando una sesión unplugged en la carpa de MySpace, y más tarde vi casi todo el set de Beirut--que estuvo bien pero no tan bien como esperaba luego de haber caído rendido ante su canción "Mount Wroclai (Idle Days)"--, vi un poco de Modest Mouse, vi todo el concierto de Built to Spill, y cerré la noche bailando a Hot Chip y Luke Slater. (¿Mencioné que habían dos escenarios que sólo tenían a DJs pinchando música para bailar?) Me perdí a Band of Horses, Low, Barry Adamson, Chromeo, Maxïmo Park, y al Sr. Chinarro.
 
  Saturday was a bit weak, but Spiritualized's beutiful performance made it worth it. It was in the Auditori, a great concert hall right outside the Fórum grounds; Jason Spaceman was accompanied by his band, a gospel choir and a string quarted and everything sounded just perfect. Earlier I got a close-up of Los Planetas playing an unplugged set at MySpace's tent, later I saw most of Beirut's performance--which was OK but not as great I was hoping after having fell so hard for their song "Mount Wroclai (Idle Days)"--, saw a bit of Modest Mouse, caught all of Built to Spill's show, and closed the night dancing to Hot Chip and Luke Slater. (Did I mention ther were two stages that only had DJs spinning dance tracks?) Missed Band of Horses, Low, Barry Adamson, Chromeo, Maxïmo Park, and Sr. Chinarro.
 
El domingo estuvo mejor. Sólo escuché dos o tres temas del disco nuevo de covers de Patti Smith--nunca estuve muy interesado en sus versiones de estudio tampoco--, y de modo similar, sólo escuché dos o tres canciones de Sonic Youth, quienes aparentemente estaban tocando Daydream Nation de principio a fin. Lo sobresaliente de la noche fue Wilco, de cuyo concierto ya he escrito un poco aquí mismo antes. The Good, The Bad and The Queen estuvieron bien, pero bueno, nunca me enganché por completo a su disco tampoco. Fue divertido ver a Architecture in Helsinki tocar mientras aún les iluminaba el sol, y raro escuchar a Buzzcocks conovocar a la anarquía como si fueran adolescentes. The Durutti Column estuvieron geniales, a pesar de apoyarse mucho más en voices de lo que me esperaba. Pelican estuvieron muy bien también; de ellos sólo había escuchado un EP que me prestó Chuy hace unos años, y estaba un poco pesado para mi gusto; ahora parecen haberse desplazado un poco más hacia el sonido de >Explosions in the Sky, tengo que checar su material nuevo. Battles hizo un buen trabajo cerrando los conciertos en directo del festival, cubriendo a Klaxons, que fueron cancelados sin más explicaciones. Me perdí a múm.
 
  Sunday was a bit better. I only listened to two or three of Patti Smith's songs off her new covers album--wasn't interested in the studio versions either--, and similarly, I only caught two or three of Sonic Youth's songs, who were apparently playing Daydream Nation in full. The highlight of the night was Wilco, whose performance I've already written a bit about previously here. The Good, The Bad and The Queen were OK, but then again, I never really warmed up to their album. It was fun watching Architecture in Helsinki playing while there was still daylight, and odd listening to Buzzcocks's rants about anarchy as if they were 20-year olds. The Durutti Column was great, despite having a lot more singing going on than I expected. Pelican were also really good; I'd only listened to an EP Chuy lent me a few years back, and it was a little heavy for my taste; they seem to have moved more towards an >Explosions in the Sky-type sound, I have to check out their new stuff. Battles did a good job closing the live part of the festival, covering for Klaxons, who were cancelled without further explanations. Missed múm.
 
Of Montreal y unas otras cuantas bandas tocaron el domingo en una sesión más breve, pero a eso ya no fui. En resúmen, fue una buena experiencia, pero espero pasarla mejor más tarde este año en el Summercase y en Benicàssimm. Y creo que jamás volveré a ir a tantos festivales en una misma estación del año.
 
  Of Montreal and a few other bands played on Sunday in a briefer session, but I didn't show up for that. All in all, it was a nice experience, but I'm expecting to have a better time later this year at the Summercase and Benicàssimm festivals. And I don't expect to go to so many festivals in a single season ever again.
 

Labels: , , , ,


Sunday, June 03, 2007

(Nice Dream) (o, ¿"Sueño Stéreo"?) 


Vale, la música podrá ser mi radar y todo, pero me comienzo a dar cuenta de que quizás esté llevando las cosas muy lejos. Estuve en el festival Primavera Sound este fin de semana en Barcelona--esperen una reseña breve y malas fotos de celular pronto en este blog--y el sábado por la noche, el último día del evento, en algún momento estuve pensando en Chuy, Ciro y Charlie, tres de mis mejores amigos y compañeros melómanos que conducen el programa de radio Eufonía en México, y en todas las bandas que estaba viendo que sé que les gustan y creo que nunca han visto (The Durutti Column, múm, Pelican, Los Planetas, Architecture in Helsinki, The Good, The Bad and The Queen, Sonic Youth, Spritualized, Wilco, The White Stripes, The Smashing Pumpkins...) y lo chido que sería que cualquiera de ellos estuviera ahí el próximo año. Aunque The Battles cerraron las presentaciones de las bandas en vivo (cubriendo para The Klaxons, cancelados sin explicación) con un conjunto de canciones post-rock veloces y de alto impacto ejecutadas con precisión matemática, la banda de la noche para mi fue la que cerró antes en el escenario más grande, Wilco. Presenciar a Jeff Tweedy y su ahora-permanente otro-guitarrista-principal Nels Cline interactuar en el escenario es algo que todos los amantes de las guitarras necesitan presenciar al menos una vez; realmente estaba yo conmovido.
 
  
OK, so music may be my radar and all, but I am beginning to realize I may be taking things a little too far. I was at the Primavera Sound festival this weekend in Barcelona--a brief summary and some crappy cell phone pictures coming soon to this blog--and on Saturday evening, the last day of the event, I was at one point thinking of Chuy, Ciro and Charlie, three of my best friends and fellow music lovers who host the Eufonía radio show in Mexico, and thinking of all the bands I was watching live I knew they liked and have never seen (The Durutti Column, múm, Pelican, Los Planetas, Architecture in Helsinki, The Good, The Bad and The Queen, Sonic Youth, Spritualized, Wilco, The White Stripes, The Smashing Pumpkins...) and how cool it would be if any of them could be there next year. Although The Battles closed the live band presentations (covering for The Klaxons who were MIA) with a very high energy, fast-paced, mathematically precise post-rock set, it was the last band to play on the largest stage, Wilco that really made my night. Watching Jeff Tweedy and their now-permanent other-main-guitarist Nels Cline interplay is something every guitar-loving music fan has to witness at least once; I was genuinely moved.
 
Esta mañana (más bien por ahí de las 2pm), desperté poco después de un sueño tonto, y me gustaría recordar más de él, pero como todos sabemos, los sueños tienen este mala costumbre de evitar la parte del cerebro donde se guardan los recuerdos, así que si no registras de manera permanente lo que aún recuerdes justo después de despertar, dalo por perdido. Lo único que recuerdo ya es que estaba en un especie de centro de convenciones donde se celebraba un festival de música, y además de los tres compas que mencioné antes, otra de mis mejores amigas y también asistente regular a festivales, Celia, estaba por ahí también. Pero Ciro, Chuy y Charlie tenían un puesto o algo (para promover su programa, ¿quizás?) y no podían ir a las tocadas. Así que ahí estaba yo, casi en lágrimas, preguntándole a Ciro cómo era posible que se perdiera no solamente el despliegue de Tweedy y Cline la noche anterior, ¡sino que se hubiera perdido también todas las presentaciones diarias de Paul McCartney con Les Claypool! (Esto sólo demuestra que sí, en los sueños, todo es posible.)
 
  This morning (more like 2pm, actually), I woke up soon after a silly dream, and I only wish I could remember more of it, but as we all know, dreams have this nasty habit of avoiding the part of our brains where memories are kept, so if you don't permanently register whatever you may still recall immediately after waking up, consider it lost for good. All I can recall is that I was at this sort of convention center where a music festival was taking place, and besides the three dudes I mentioned earlier, another of my best friends and frequent festival attendee, Celia, was also there. But Chuy, Ciro and Charlie had a stand or something (to promote their show, maybe?) and couldn't go to the shows. So there I was, almost in tears, asking Ciro how it was possible that he had not only missed the Tweedy/Cline display the night before, but had also missed every single one of the daily presentations of Paul McCartney with Les Claypool! (Only goes to show that, yes, in dreams, anything is possible.)
 

Labels: , , ,


Tuesday, August 22, 2006

PinkPop 2006 

 
Bueno, esto llega bastante tarde e incluso podrá ser ya irrelevante, pero no quiero quedarme sin registrar lo que aún recuerdo del festival de PinkPop de este año antes de que yo mismo lo olvide por completo. El festival fue a principios de junio--hace más de dos meses.
 
  OK, this is way past due and now proabably irrelevant, but I do not want to not record what I still remember of this year's PinkPop festival before I myself forget it completely. The festival was in early June--over two months ago.
 
A finales de mayo me encontré con Celia en Amsterdam, donde nos quedamos en casa de Laura y Christof y nos tomamos unos días para turistear en Amsterdam, Utrecht, Brujas, Gante, y Bruselas. El sábado 3 de junio Celia se fue a Alemania con su hermano a ver los partidos de México, y yo tomé un tren a Landgraaf, en el sur de Holanda, donde se celebra anualmente el festival de PinkPop desde hace más de 35 años. En el tren comencé a leer "El Testigo", de Juan Villoro, una novela de un mexicano que emigra a Europa a sus veintitantos y ahora vuelve a México con casi 50 años y, entre muchas otras cosas, trata acerca de las cosas que cambian y las que no. (Desafortunadamente, son más las que no.) Llegué a Landgraaf, no sé, como a las dos o tres de la tarde, y caminé de la estación de tren a los terrenos del festival unos 20 minutos, atravesando una zona residencial que parecía bastante afluente. El sitio de acampado A, el más cercano a los escenarios, estaba completo ya, y la caminata la zona B requirió otros 20 minutos o así. El sitio B estaba casi completo ya, también. Creo que nunca había visto miles de tiendas de acampar juntas. Deambulé otros 20 ó 30 minutos buscando un huequito donde intentaría armar la tienda que me prestaron Laura y Christof. Finalmente encontré un lugar; me tomó menos de lo anticipado deducir cómo armar la tienda, pero entre esto y recoger mi brazalete para el festival, deben haber dado las 4 ó 5 de la tarde antes de dirigirme finalmente a los escenarios.
 
  In late May I met up with Celia in Amsterdam, where we both stayed with Laura and Christof and took a few days to do the tourist thing in Amsterdam, Utrecht, Bruges, Ghent and Brussels. On Saturday, June 3, Celia took off to catch Mexico's games in Germany with her brother and I took a train to Landgraaf, in southern Holland, where the PinkPop festival has been going on for over 35 years. On the train I started reading Juan Villoro's "El Testigo" ("The Witness"), a novel about a Mexican dude who emigrates to Europe in his early twenties and is now returning to Mexico when he's almost 50 and, among many other things, deals with things that change and things that don't. (Unfortunately, most don't.) I got to Landgraaf at around, I don't know, 2 or 3 pm, maybe, and walked from the train station to the festival grounds, 20 minutes or so, through what seemed some very fancy neighborhoods. Camping site A, the one closest to the stages, was already full, and the walk to site B was almost another 20 minutes. Site B seemed almost full, too. I don't think I'd actually ever seen thousands of tents so packed together. I wandered around for another 20 or 30 minutes looking for a little lot where I would attempt to mount the tent Laura and Christof had lent me. I finally found a spot; it took me a little less than I expected to figure out how to put the thing together, but after all that and having to pick up my bracelet, it was probably 4 or 5 in the afternoon before I finally headed towards the stages.
 
Habían tres escenarios, dos al aire libre y una carpa, rodeados por un mogollón de puestos de comida, bebidas y parafernalia, junto con los baños portátiles e incluso una pequeña feria. Entre las cosas que no había visto antes eran las "zonas de silencio" instaladas por Nokia; imaginen una cabina telefónica hexagonal hecha de dos capas de acrílico transparente que al entrar te aislan del, ehm, ruido afuera. También habían puntos de acceso a internet gratuitos, una tienda de música (una "free record shop", que te hace preguntarte por qué se llama así si los discos no son gratis), y la pandilla usual de ONGs levantando firmas y conciencia. Una de ellas era una organización de control de armas cuyo poster era una foto del trasero de algún viejo gordo que llevaba puesto un traje de baño con las barras y las estrellas de la bandera yanqui y una pistola metida entre el traje y su espalda, bajo la cual estaba una pregunta en holandés que me dijeron significaba "¿Te sientes seguro?" (La cámara la dejé intencionalmente en la casa de los van Nimwegen's porque no quería andarla cargando durante los conciertos y probablemente no me iba a quedar tranquilo dejándola en la tienda cuando me fuera a duchar o lo que fuera.)
 
  There were three stages, two open-air ones and a tent, surrounded by a gazillion food, drink and paraphernalia shops, along with the portable bathrooms and a even a little fair. Among the things I hadn't seen before were the "silent zone" booths installed by Nokia; imagine a hexagonal phone booth made of two separate layers of transparent acrylic that you step into and become isolated from the, er, noise outside. There were also a free internet access point, a music store (a "free record shop" which makes you wonder why it has that name if the records aren't free), and your usual gang of NGOs reising awareness and signatures. One of them was an arms-control organization whose poster was a picture of some old dude's fat ass wearing a starred-and-striped bathing suit with a gun tucked into it, and a question in Dutch which I was told meant "Feel safe?". (I intentionally left the camera at the van Nimwegen's becuase I didn't feel I wanted to be carrying it around during the shows, and I probably wasn't going to feel comfortable leaving it in the tent when I went for a shower or whatever.)
 
Resulta que la primer banda que tocó en el festival fue una de Boston, Dreden Dolls, y al igual que en Boston, me los perdí. Caras muy familiares (y sí, atractivas), pues con frecuencia aparecían en las portadas de las revistas locales, fueran de música o no, alabados como la "mejor banda local" tanto por críticos como el público votante. No es por hacerlos menos ni nada, pero debo admitir que siempre me resultaba más fácil mirar sus fotos que escuchar su música. Los Dolls son una pareja que se visten como mimos en un cabaret en la Alemania de la era de Weimar; ella toca el piano y canta mientras él bate la batería, pero Keane no son... estos chicos realmente se han hecho una categoría propia, mezclando punk y goth en un envoltorio bastante teatral, casi operático. Pero no los vi, ni lo he hecho nunca, así que mejor me callo.
 
  It turns out that the very first band to play the festival were Boston's own Dreden Dolls and, as I always did in Boston, I missed them. Very familiar (and, yes, attractive) faces, as they were very frequently on the cover of local newspapers and magazines, both musical and non-musical, lauded as "best local band" by both critics and the voting public. No to diss them or anything, but I have to admit I could always stare at their photos longer than I could listen to their music. The Dolls are a couple who dress up like mimes in a cabaret of the Weimar Republic; she plays the piano and he plays the drums, but Keane they ain't... these guys are really in a category of their own, melding punk and goth in a theatrical, almost operatical, container. But I didn't see them, and never have, so I'll just shut up.
 
La primera "banda" que realmente vi es un tipo de Amberes que se hace llamar "Admiral Freebee". Nunca había oído hablar de él, ni he vuelto a saber de él después, pero quedé tan gratamente sorprendido con su música y su actuación, que en ese momento me quedó claro que el tiempo y el dinero invertido en ese festival iban a valer la pena. Canciones de pop-rock nada pretenciosas, con ritmos sólidos y meoldías pegajosas, entregadas poderosamente en un tono asertivo y con un entusisasmo palpable, es fácil entender por qué tanta gente cantaba y bailaba junto a él frente al escenario.
 
  The first "band" I actually saw was a guy from Antwerp who calls himself "Admiral Freebee". I'd never heard of him before, nor have I heard anything from him again since, but I was so pleasantly surprised by his music and his performance, that I immediately sensed the whole festival was going to be worth the time and money I put into it. Unpretentious pop-rock songs, with driving rhythms and catchy melodies potently delivered in an assertive tone and with tangible enthusiasm, it is easily understood why so many people were singing and dancing to his songs in front of the stage.
 
La primer banda que vi en el escenario grande fueron The Kaiser Chiefs. Estuvo chido escuchar "Everyday I Love You Less and Less" y "I Predict a Riot" en vivo, pero tuve una sensación rara al ser el espectador en una actuación de una banda cuyo cantante aún tiene problemas visibles de acné. El concierto estuvo bien, pero no tan cautivante como el del Admiral. Supongo que el hecho de que lo que más me emocionó de los Kaiser Chiefs fue que tenían una foto de Bruce Lee en el bombo dice algo.
 
  The first band I saw on the big stage were The Kaiser Chiefs. It was cool to listen to "Everyday I Love You Less and Less" and "I Predict a Riot" live, but I had an uneasy feeling being the spectator in a performance where the lead singer still has acne issues. The show was alright, but not as engaging as the Admiral's was. I suppose the fact that the thing that I found the most exciting of their performace was that there was a picture of Bruce Lee on the bass drum says something.
 
De vuelta en el escenario B, vi a Paul Weller. Sabía quién era, y ya había escuchado algo de su música, y sé que a menudo era citado como influencia en el Reino Unido, pero no sabía exactamente por qué. Mira que se puede envejecer con gracia. Aquí está un tío que tiene casi 50 años y se acaba de teñir el cabello de rubio y no sólo no se ve ridículo, sino que le pega, interpretando su mezcla particular de blues y soul y rock con maestría sobre su guitarra y su voz, que no podría ser más apropiada para sus temas. Por alguna razón, no podía evitar pensar que esto sería cómo se escuchara Eric Clapton si soltara más y fuera menos complaciente. Da un poco de pena que, a pesar de los elementos universales en su música y emotividad, los temas que trata son tan "british" que restringen su atractivo fuera del Reino Unido.
 
  Back on stage B, I caught Paul Weller. Now, I know who this guy is, and I'd heard some of his music, and knew he's often cited as an influence in the UK, but I didn't know quite why. Talk about aging gracefully. Here's this guy who's almost 50 and just died his hair blond and not only does not look ridiculous but actually looks *cool*, playing his unique blend of blues and soul and rock with with mastery over his guitar and his voice, which couldn't be more appropriate for his tunes. For some reason, I couldn't help thinking that maybe this is what Eric Clapton would sound like if he rocked out more and were less complacent. It's a bit of a shame that, despite having such universal elements in his music and emotions, his themes seem to be British enough to restrict his appeal outside the UK.
 
El último grupo que vi el sábado fue Placebo. (Medio escuché a Nelly Furtado en el fondo en algún momento, pero por alguna razón, nunca me ha gustado mucho.) No puedo decir que sea fan de Placebo; me gustan algunas de sus canciones, especialmente cuando estás con amigos en algún bar, pero nunca he comprado uno de sus discos, ni creo que pueda escucharme uno entero de un jalón. Vi casi toda su actuación, si acaso sólo porque eran la última banda de la noche. Como decía, no son exactamente mi rollo, y no puedo decir que Brian Molko me resulte muy carismático. A medida que caía la noche, pasó junto a mi un tío que yo podía haber jurado que era Gustavo Cerati, de no ser porque me sacaba como 20 centímetros. Lo seguí un rato, tratndo de llegar a una conclusión de la que estuviera más convencido, pero el hecho de que pasó por una puerta que sólo se podía cruzar con un pase especial no me ayudó.
 
  The last band I saw on Saturday was Placebo. (I sorta heard Nelly Furtado in the background at some point before that, but for some reason, I've never really liked her.) I can't say I'm a fan of Placebo; I like a few of their songs, specially in a bar-with-friends setting, but I've never purchased any discs of theirs, nor do I think I can sit through one entirely. I caught most of their performance, but only because they were the closers that day. Again, not my cup of tea, really, and I can't say I found Brian Molko a very charismatic character. As night fell, a guy walked past me that I could've sworn was Gustavo Cerati, if it weren't because he was like 8 inches taller than me. I followed him around a while, trying to come to a conclusion I were more convinced of, but the fact that he disappeared into an area that was restricted to people with special passes didn't help.
 
Resulta que cada área de acampada tiene una carpa grande donde arman una discoteca móvil por la noche, y me di la vuelta por la de mi área antes retirarme a mi pequeña carpa personal. El clima en Holanda en esta época del año es bastante volátil, depende mucho de la presencia del sol. Pero de noche, está bastante frío. Sobre todo en una tienda de campaña cubierta de sereno.
 
  It turned out that the camping sites all have big tents where DJs play at night, so I stopped by at one of those for a while before hitting my own tent. Weather in Holland this time of year is very volatile, depending greatly on whether the sun is out or not. But at night, it's friggin' cold. Especially inside a mist-covered tent.
 
El domingo fue un día interesante porque pude ver a dos bandas que conocía sólo porque "El Icho" (mi buen amigo Jesús Díaz) me había prestado CDs de ellos tiempo atrás y ya comenzaban a gustarme: Dredg y Kashmir. Dredg es una banda de Los Ángeles que es también un poco difícil de clasificar, combinando instrumentos y ritmos de diversas fuentes, sonando a veces un poco progresivos y en otras un poco pop, a veces latinos y a veces alternativos. Mi única pequeña queja de este grup es la voz del cantante es demasiado parecida a la de Beto Cuevas, el cantante de la banda "chilenga" La Ley. Sobre el escenario, son mucho más efusivos que lo que te permiten creer los discos. Kashmir es una banda danesa que tiende hacia el rock melancólico--o al menos es lo que concluyo al escuchar el único disco que tengo de ellos, "Zitilities". Por otro lado, ese tono de lamento parece estar siempre encubriendo una voz más exasperada, que en algunas ocasiones logra emerger, como en la excelente "Surfing the Warm Industry", que puedes escuchar entera en su website.
 
  Sunday was an interesting day because I got to see two bands that I only knew because "el Icho" (my good friend Jesús Díaz) had lent me CDs of theirs a while back and I'd already acquired a taste for: Dredg and Kashmir. Dredg is a band from LA that is also a bit hard to classify, combining instruments and rhythms from various sources, sometimes sounding a but proggy, sometimes poppy, sometimes Latin, sometimes Alt. My only quibble with this band is that the lead singer's voice is too similar to Beto Cuevas', the singer of the "Chilengean" (Chilean/Mexican) pop/rock band La Ley. On stage, they're a lot more incendiary than the records would lead you to believe. Kashmir is a Danish band with a penchant for melancholic rock--or at least that's what I can tell from listening to the only record of theirs I have, "Zitilities". Then again, that mournful tone always seems to be holding down a more exasperated voice, which sometimes breaks out, like on the excellent "Surfing the Warm Industry", which you can hear in full on their website.
 
Un buen descubrimiento el domingo fueron The Infadels, una banda en la vena de, digamos, Fischerspooner, LCD Soundsystem y Radio 4, bandas que tocan riffs de rock sobre ritmos bailables provenientes de bajos y percusiones electrónicas. Si te gusta rockear y bailar al mismo tiempo (piensa en Franz Ferdinand, The Bravery, etc.), quizás quieras checarlos. También vi a Hooverphonic, otra banda Belga de la que me había bajado unos tracks algunos años atrás, una banda de pop electro/ambiental que pareciera resultar más atractiva a las estaciones de radio que programan música "adulta contemporánea", que suenan un poco a Morcheeba, supongo. Como Morcheeba, pareciera que sus mejores días han quedado atrás.
 
  A good discovery on Sunday were The Infadels, a band in the vein of, say, Fischerspooner, LCD Soundsystem, and Radio 4, bands that play rocking guitar riffs over dance grooves provided by elctronic basses and beats. If you like to rock out and dance at the same time (think Franz Ferdinand, Bravery, etc.), you might want to check these guys out. I also saw Hooverphonic, another Belgian band I'd downloaded a few songs of a few years back, an electro/ambient pop band that would generally appeal more to "contemporary adult" radio stations, that sounds a bit like Morcheeba, I guess. Like Morcheeba, it seems their better days are behind them.
 
El resto de mis memorias del domingo comienzan ya a evaporarse; recuerdo haber visto a otras bandas, pero no recuerdo *qué vi*: The Rakes, The Zutons (que ya no me gustaban de antes), dEUS, The Bloodhound Gang (vestidos de alguna payasada, pero estaban tan lejos que no sé de qué iban.) El día cerró con Tool sobre el escenario principal. Estaba bastante lejos del escenario y por alguna razón las pantallas enormes dispersas por el recinto no estaban retransmitiendo lo que ocurría sobre el escenario, pero en su lugar estaban mostrando animaciones hechas en computadora que quiero creer fueron provistas por la banda para reproducirse junto a la música. Por ello, Maynard James Keenan está ahora grabado en mi mente como la silueta de un vato flaco loco haciendo contorsiones vistiendo sólo jeans, botas y un sombrero vaquero rodeado de estática televisiva. (Sólo para aclarar, a Tool los respeto, pero nunca los escucho por mi mismo.) A medida que se ponía el sol, el frío arreciaba, lo suficiente para que Maynard (con su torso descubierto) lo hiciera notar: "Mierda, ¡se está poniendo medio frío!"
 
  The rest of Sunday is already a blur in my mind; I remember seeing several other bands, but really don't remember what I saw: The Rakes, The Zutons (which I already didn't like), dEUS, The Bloodhound Gang (in some silly costumes, but they were so far away I couldn't make them out.) The day closed with Tool on the main stage. I was pretty far from the stage and for some reason the big screens weren't retransmitting what was going on on stage, but instead were playing CGI animations that I guess were provided by the band to play alongside the music. Because of this, Maynard James Keenan is now ingrained in my mind as the silhouette of a crazy skinny dude doing contorsions wearing only jeans, boots and a cowboy hat surrounded by television static. (For the record, although I respect Tool, I never listen to them on my own.) As the sun set, it got pronouncedly cold, enough to make the shirtless Maynard point it out: "Shit, it's getting kinda cold!"
 
El lunes fue, como suele serlo en PinkPop, lo sobresaliente del festival. Pasé la mayor parte del día en el escenario "John Peel" (una carpa, en realidad; el más pequeño de los tres escenarios), donde antes del mediodía una banda de Missouri llamada "The Living Things" subió a tocar un set de canciones de simple pero electrificante rock-and-roll que traía a la mente, tanto visual como musicalmente, a algunas de las mejores bandas de los 70s: T-Rex, Ramones, Stooges, AC/DC, the Jesus and Mary Chain (vale, ellos eran de los 80s)... creo que nunca había jareado tan duro en un concierto tan temprano en el día. No los he vuelto a escuchar, pero pero me quedé lo suficientemente impresionado como para anotarlos en mi lista de "debo escuchar a...". (Su discurso anti-Bush me pareció un poco vulgar, sobre todo después de ver como los Flaming Lips lo harían de manera tan sublime más tarde.)
 
  Monday was, as is usually the case at PinkPop, the highlight of the festival. I spent most of the day at the "John Peel Stage" (a tent, actually; the smallest of the 3 stages), where before noon a band from Missouri named "The Living Things" came on stage to play a bare-bones but electrifying rock-n-roll set that brought to mind, both muscially and visually, some of the best bands of the 70s: T-Rex, Ramones, Stooges, AC/DC, the Jesus and Mary Chain (OK, those were in the 80s)... I don't remember remeber ever rocking out so hard to a live band so early in the day before. I haven't listened to them again, but was impressed enough to still have them on my "must listen to" list. (I found their anti-Bush rant somewhat distasteful, particularly after seeing how the Flaming Lips sent out the same message later in the day.)
 
Un rato más tarde apareció en el mismo escenario un artista muy distinto, un británico ñango con jeans y saco llamado Jamie Lidell. Aunque parece veinteañero, su mezcla de neo-soul y funk parece más apropiado para los asistentes un poco más veteranos del festival de Jazz de Montreal, pero aún así logró que todos aplaudieran y bailaran al son de sus canciones. Acompañado por un baterista y un bajista, pasó la mayor parte del tiempo cantando detrás de un teclado y unos cacharros con los que grababa, repetía y procesaba su voz hasta crear largos "solos vocales". Aunque todas estas cosas las había visto antes, creo que nunca las había visto juntas.
 
  A while later a very different artist emerged on the same stage, some skinny jeanns-and-coat-wearing Briton named Jamie Lidell. Although he seems to be a twenty-something, his mix of neo-soul/funk seems more appropriate for the somewhat older attendants of the Montreal Jazz Festival, but he still managed to get everyone clapping and dancing to his songs. Accompanied by a drummer and bass player, he spent most of his time singing behind a keyboard and some gadgets he would tweak once in a while to record, loop and process his voice into long "vocal solos". Although I've seen many of these elements in separate bands, I don't think I'd seen them come together in one.
 
La siguiente agrupación en el escenario de John Peel fue The Editors, una de mis bandas favoritas recientes. Me quedé en la carpa una hora o así antes de que salieran para tratar de llegar lo más cerca que pudiera al escenario. Fue probablemente en este momento cuando vi por primera vez a Wayne Coyne (cerebro de los Flaming Lips) al lado del escenario, nomás viendo la movida, y fue entonces cuando grité "¡WAAAAAYNE!", a lo cual respondió amablemente sonriendo y aprobando con los pulgares. Aunque el show de Editors fue bueno, debo decir que no estaba tan emocionado, ni se escuchaban tan bien (los tapones en mis oídos, ¿quizás?), como cuando los vi en el Great Scott en enero. Un momento memorable fue cuando tocaron "Road to Nowhere" de Talking Heads (mientras Wayne observaba desde al lado.)
 
  The next band up on the John Peel Stage were The Editors, one of my recent favorite bands. I stayed in the tent for an hour or so to get as close to the stage as I could for their show. It was probably at this moment when I first saw Wayne Coyne (the Flaming-est Lip of all) at the side of the stage, just hanging around and checking the scene, at which point I screamed, "WAAAAAYNE!", which he kindly ackowledged with a smile and a thumbs-up. Although the Editors' show was good, I have to say I wasn't as excited, nor did they sound as great (the earplugs, maybe?) as when I saw them at The Great Scott in January. One nice moment was when they played Talking Head's "Road to Nowhere" (as Wayne Coyne watched from the side.)
 
Cuando se fueron los Editors, habría otra hora o así antes de que subieran The Flaming Lips, y de nueva cuenta, decidí quedarme ahí para estar lo más al frente posible, y sólo para este concierto, estuve en primera fila, y no creo que pudiera haber elegido una mejor banda para ver desde primera fila, ya fuera antes o durante su concierto. Antes de su espectáculo, los miembros de la banda estaban ayudando a los técnicos a mover e instalar equipo (la única vez que he visto esto), probando los instrumentos y las cámaras, etc., y se acercarían a platicar con los que ya estábamos ahí. En un momento, Steven Drozd probaba su teclado tocando "Everybody's Changing" al mismo tiempo que la tocaba Keane en el escenario principal, agregando sus arreglos personales, por supuesto, lo cual le ganó la ovación del público presente al terminar la canción, y el agradeció repetidamente. Poco antes de que comenzaran formalmente, mientras la carpa se comenzaba a llenar de globos enormes, Wayne preguntó al micrófono, "¿Quién tocará al mismo tiempo que nosotros? ¿Franz Ferdinand? Hombre, esa debe ser una decisión difícil... pero, ¡ey! ¡NOSOTROS TENEMOS GLOBOS!" (Franz Ferdinand realmente estaba programado para salir cuando terminaran los Lips.)
 
  When the Editors left, there would be another hour before The Flaming Lips came on stage, but once again, I decided to stay to be as far in front as I could, and for this show only, I was in the front row, and I don't think I could have picked a better band to be in the front row for, be it before or during the concert. Before the show, the band members were helping out the roadies (the only time I've ever seen this) put everyting on the stage in its place, they were testing the instruments, the cameras, etc. They'd come over and talk with us. At one point, Steven Drozd tested his keyboard by playing "Everybody's Changing" in tune with Keane, who were playing on the main stage at that moment, adding his own personal arrangements, of course, drawing an applause from the public once the song was over, to which he would repeatedly bow in appreciation afterwards. Shortly before they began their set and dozens of enormous balloon started filling our tent, Wayne asked into the microphone, "Who else is playing at the same time as us? Is it Franz Ferdinand? Man, that must be a tough decision... but, hey, WE'VE GOT FUCKIN' BALLOONS!" (Franz Ferdinand was actually scheduled to start immediately on the big stage after the Lips.)
 
Y pues los Lips comenzaron su espectáculo, y probablemente ya lo han leído antes: Wayne camina sobre el público en una enorme burbuja transparente mientras docenas de personas en trajes de extraterrestres y Santa Claus bailan torpemente a cada lado del escenario, confetti y espantasuegras salen disparados de cañones, hay globos enormes por todos lados, títeres de dedo se gigantizan en el video-wall detrás del escenario... una fiesta de niños, para adultos, como leí en alguna parte. Es fácil asumir que todo esto es excesivo, o que le resta a la música, pero no lo hace, sino todo lo contrario, la complementa perfectamente. Los alucinados albums de los Lips no podrían interpretarse en directo de otro modo. Esto no es un concierto o un show, es una enorme celebración, y puedes sentir la buena vibra por todos lados. Podría seguir, pero sólo diré que fue una de las mejores experiencias musicales que he vivido jamás, y la recomiendo sin miramientos a *quien sea* que no lo haya vivido ya.
 
  So the Lips began their show, and you've probably read all about it before: Wayne walks over the crowd in an enormous bubble as dozens of people in alien and Santa Clause suits clumsily dance on each side of the stage, confetti is shot out of cannons, big balloons bounce everywhere, finger puppets are gigantisized on the screen behind the band... a kid's party, for adults, as I read somewhere once. It's easy to believe this is excessive, or that it detracts from the music, but it doesn't, it complements it perfectly. The Lips' wacky albums probably couldn't be played live in any other way. This isn't a concert, nor a show, it's a big celebration, and you can feel the good vibe all around. I could go on, but I'll just say this was one of the best musical experiences I've ever had, and recommend it wholeheartedly to *anyone* who hasn't lived through it already.
 
Para cuando salí de la carpa, Franz Ferdinand estaba ya haciendo lo suyo sobre el escenario principal, y aunque son también una de mis bandas favoritas actuales (mis discos favoritos de los dos años pasados han sido de ellos), estaba todavía tan colocado con la experiencia de los Lips que Alex Kapranos y compañía no me conmovieron mucho. (Supongo que verlos de tan lejos y a la luz de sol lo hacía un poco raro, también.) Lo que fuera, nada como cuando los vi en el Orheum en Boston.
 
  By the time I left the tent Franz Ferdinand were already playing on the main stage, and although they're also one of my favorite bands, I was so high on the Lips experience that I wasn't too touched by Alex Kapranos and Co. (There was something weird about watching them play from so far away and in direct sunlight, too, I suppose.) Anyway, nothing like when I saw them at the Orpheum in Boston.
 
Morrissey estuvo en el escenario "mediano" cuando terminó Franz Ferdinand. Fue el único concierto en el que vi a alguien intentar subirse al escenario para tocar (o lo que fuera) al artista en turno. Un buen concierto, pero nada tan memorable como, por ejemplo, verlo vestido de mariachi en la Ciudad de México. Si has visto el video de "You Have Killed Me", tienes ya una buena idea de cómo fue el concierto.
 
  Morrissey was on after FF at the "middle" stage. It was the only show I saw at the festival where someone actually tried to get on the stage to touch (or whatever) the performer. A decent performance, but nothing as memorable as, say, seeing him wear a mariachi suit in Mexico City. If you've seen the "You Have Killed Me" video, that's just about what his show was like.
 
Después de Moz el festival concluyó con los Red Hot Chili Peppers, un grupo al que nunca le he pillado el punto. Como con Placebo, podré cantar y bailar una canción suya en algún bar, pero nunca he comprado algo suyo, ni iría a verlos solos. Independientemente, me sorprendieron sus "jams" y me extraño su cover de "How Deep Is Your Love?" Y nuevamente, al caer la noche, vi al tipo que creí era Cerati, pero estaba rodeado de tres o cuatro encapuchados, y no me atreví a acercarme a preguntar si era él.
 
  After Moz the festival closed with the Red Hot Chili Peppers, a band I've never really gotten into. Like, say, Placebo, I can sing and dance to a tune of theirs at the local bar, but I've never bought a record of theirs, nor would I go see them on a tour of their own. Still, I was somewhat surprised by their "jams", and puzzled by their rendition of "How Deep Is Your Love?" And, as night fell, I once again saw the guy I thought was Cerati, but he was surrounded by three or four dudes in hoods, and I just couldn't walk up to ask him if that was really him.
 
Eso fue todo. Camino de vuelta al campamento un tipo que parecía vikingo vestido de motociclista me arrebató mi gorro oficial de pinkpop al pasar junto a mi en sentido opuesto. Al detenerme a ver si me la había quitado o sólo me la había tirado al suelo, vi como hacía lo mismo con alguien más y hacía como que se guardaba el gorro en la chaqueta. "¡Ey!", le grité mientras trataba de alcanzarlo, cuando vi que le daba la gorra que acababa de arrebatar a otro tipo detrás de él. Lo alcancé, me le puse enfrente y le exigí que me devolviera el gorro, pero lo único que me decía es que la tenía el tipo que estaba detrás de él. Le dije que esa no era la mía, y él insistía en que sí; voltée a ver al de detrás, que miraba todo con una cara impasible bastante extraña, y que extendió el brazo para ofrecerme la gorra: "¿La quieres?" (Todo lo anterior ocurrió en realidad dos veces.) Cuando me di cuenta de lo raro que era la situación entera, dije, "Vale, venga", y tomé la gorra... que luego me di cuenta era del festival del 2005, no del 2006 al que acababa de asistir. Bueno, supongo que esta gorra tiene una historia (aunque sea una boba.)
 
  That was it. On my way back to the camping site a biker dude who looked like a viking snatched my official pink PinkPop hat off my head as he crossed by me in the opposite direction. As I stopped and turned to see if he'd only tossed it to the floor, I saw how he snatched someone else's hat off and it seemed like he tucked it into his jacket. "Hey!" I shouted at him as I tried to catch up with him, when I noticed he gave the hat he had just snatched off someone else to some other guy walking past him as well. I caught up with him and stood in front of him and demanded my hat back, and all he'd say was "The guy behind me has it." I started telling him that wasn't my hat, and he insisted it was; I looked up to the guy behind him, who was looking at me with a really weird poker face, who then reached out the hat and asked me, "Do you want it?" (That whole series of events actually occurred twice.) When I realized how strange the whole situation was getting, I just said, "Sure", and took the other guy's hat... which I later found out was from the 2005 festival, not the 2006 one I had just been to. Oh, well, I suppose this one has a story to it (even if it's a dumb one.)
 
La última noche en el área de acampada estuvo un poco movida; ya no se montan las carpas de disco móvil y como que la fiesta se mueve a las carpas individuales. Había un montón de ruido y fuegos por todos lados. No es muy cómodo irte a dormir en una tienda de campaña rodeada de miles de otras tiendas de campaña cuando hay fogatas por todos lados.
 
  The last night on the campground was a little crazy; no more DJ tents, and it would seem the parties are moved to the individual tents. There was a lot of noise and fires all over the place. It's not a comfortable feeling to sleep in a tent next to thousands of other tents when there are bonfires all over the place.
 
Otra cosa que probablemente recuerde de este festival será que fue la primera vez que usé tapones de oídos en conciertos. No los usé en todos, pero sí en quizás la mitad, y seguramente en los mejores, por ser en los que estaba más cerca del escenario. Después de leer reportes recientes acerca de cómo la generación iPod está perdiendo el escucha y enterarme de la existencia de "tinnitus"--una condición médica definida como "un pillido o zumbido constante en los oídos", que sé que me pasa--decidí que pasar tres días enteros rodeado de bafles expulsando más de 100 dB de distorsión no sería lo mejor para mis tímpanos. Seguro, no se oye igual, y se reduce el rango de frecuencias, pero vamos, al menos mis oídos no siguen chillando a la mañana siguiente y, ¿quién sabe?, quizás haya extendido un poco la vida útil de mi sentido del oído. (O quizás sólo estoy envejeciendo...)
 
  Another thing I'll probably remember about this festival is that it was the first time I wore earplugs to a concert. I didn't wear them to all the shows, but I did at maybe half of them, and certainly at the best ones, because they were the ones I was closest to the stage. After reading recent reports about how the iPod generation is losing their hearing and becoming aware of "tinnitus"--a medical condition described as a "constant ringing or buzzing in the ears", something I know happens to me--I decided that spending three days in a row surrounded by amps pumping out 100+ dB of fuzz may not be the best thing for my eardrums. Sure, it doesn't sound the same, and the frequency range is narrower, but hey, at least my ears aren't buzzing the next morning and, who knows?, I may have extended the useful life of my sense of sound. (Or maybe I'm just getting old...)
 
Pues ya está. No hubo fotos, excepto la que está arriba, cortesía de una edecán de Nokia cuya única instrucción fue, "¡Por favor asegúrate que salga el escenario detrás de mi!" (ah, y cuando volví a estar en linea el martes, varios amigos me dijeron que habíann ido el domingo a un concierto de Cerati en Monterrey, así que ese misterio quedó resuelto.)

¡Deja un comentario!
 
  Anyway, that was that. No pictures, except the one above taken by a "Nokia girl", who's only instruction was, "please make sure you capture the stage behind me!". (Oh, and when I went back on line on Tuesday, several friends told me they had been to a Gustavo Cerati concert in Monterrey, so that myestery was solved.)

Leave a comment!
 

Labels:


This page is powered by Blogger. Isn't yours?