www.flickr.com

Wednesday, April 28, 2010

This blog has moved 


This blog is now located at http://blog.jcgarza.com/.
You will be automatically redirected in 30 seconds, or you may click here.

For feed subscribers, please update your feed subscriptions to
http://blog.jcgarza.com/feeds/posts/default.

Perdone las molestias, estamos trabajando para usted 


Google me ha dado hasta el 1 de mayo (¡este sábado que viene!) para mover mi blog de mi server a uno de los suyos... Supongo que lo haré una de estas noches (aunque tengo planes en todas ellas.) Si las cosas se dan bien, no notarás nada y deberé estar anunciando actualizaciones al jukebox dentro del próximo mes o así. Si las cosas no se dan bien, noatarán algunas cosas raras en el blog, me tomará algunos meses más anunciar alguna actualización, y el blog regresará sobre WordPress en lugar de Blogger... ¡hasta pronto!
 
  
Google has given me until May 1 (this coming Saturday!) to move my blog from my own server to theirs... I suppose I'll do it one of these nights (athough I have plans on every one of them.) If things go well, you might not notice anything and I should be posting about updates to the jukebox within the next month or so. If things don't go well, you might notice some weird stuff on the site, it might take a few more months longer for me to post updates, and the blog might return powered by WordPress instead of Blogger... see you soon!
 

Monday, March 08, 2010

Some actual updates! 


Pues, el "jukebox" está funcionando de nuevo (pero sólo con las 500 canciones o así que tenía antes, la mayoría de 2005, 2006 y 2007), actualicé el choro de "About Me" a la derecha junto con las listas de "Recently Released" y "Coming Soon" debajo de las carátulas, y subí mis mezclas "Merry" y "Mellow" de 2009. Lo que sigue es agregar más canciones al jukebox y actualizar las listas de carátulas a la derecha con cosas de los últimos dos años y medio. Mientras tanto, Google me ha avisado que deshabilitará publicación via FTP a partir del 26 de marzo, y que debo portar mi blog a su servicio de hospedaje para que siga funcionando. No tengo idea de qué tan doloroso (o no) vaya a ser eso, así que les remito el aviso, en caso de que pase mucho tiempo sin actualizaciones. ¡Deséenme suerte!
 
  
So, the jukebox is working again (but only with the 500 or so songs it had in the past, mostly from 2005, 2006 and 2007), I've updated the "About Me" blurb on the right and the "Recently Released" and "Coming Soon" lists below the album covers, and posted my 2009 "Merry" and "Mellow" mixes. Next up are adding more recent songs to the jukebox and updating the lists of album covers on the right with stuff from the last 2 and a half years. In the meantime, Google has alerted me that Blogger will disable FTP publishing on March 26, and that I have to port my blog to their hosting service for it to keep working. I have no idea how painless that will be, so I'm just giving everyone a heads-up, in case a long time goes by without any updates. Wish me luck!
 

Labels:


2009 Merry Mix 


En lo que comienza a asemejarse a una tradición, en diciembre hice un CD con canciones que habían salido en el último año que distribuí entre algunos amigos con la esperanza de que descubrieran alguna canción o banda nueva que se les haya escapado, y/o que se tocara de fondo en las reuniones que son típicas de esa temporada. En el pasado me tardaba hasta enero antes de subir la mezcla al blog, ¡pero este año de alguna manera logré postergarlo hasta marzo! Para distinguirlo del nuevo y necesario "Mellow Mix", he cambiado el nombre del "Party Mix" a "Merry Mix"; escúchalo haciendo click aquí.
 
  
In what's starting to look like a tradition, in December I put together a mix CD of songs released in the last year that I passed around to friends with hopes that they may discover new songs or bands they may have missed, and/or maybe be played in the background at the gatherings that are typical of that season. In the past I usually didin't get around to posting that mix to the blog until January, but this year I somehow managed to delay it until March! To distinguish it from the new and necessary "Mellow Mix", I've changed the name of the "Party Mix" to "Merry Mix"; listen to it by clicking here.
 
El tracklist:
 
  The tracklist:
 
   Band/Artist  Song  Album
1  The xx  Intro  xx
2  Franz Ferdinand  Live Alone ("The Vaguest of Feelings" Mix)  Tonight: Franz Ferdinand
3  Engineers  Clean-Coloured Wire (SeriousMusic 438Hz Mix)  Three Fact Fader
4  U2  No Line on the Horizon (The Will.i.am Mix)  No Line on the Horizon
5  The Boxer Rebellion  Spitting Fire  Union
6  School of Seven Bells  Half-Asleep  Alpinisms
7  Black Moth Super Rainbow  Twin of Myself  Eating Us
8  Hello Seahorse!  Bestia  Bestia
9  Metric  Gimme Sympathy  Fantasies
10  Gustavo Cerati  Deja Vu  Fuerza Natural
11  Phoenix  1901  Wolfgang Amadeus Phoenix
12  Passion Pit  The Reeling  Manners
13  Empire of the Sun  Standing on the Shore  Walking on a Dream
14  Little Dragon  My Step  Machine Dreams
15  Muse  Uprising (Edit)  The Resistance
16  White Lies  To Lose My Life  To Lose My Life
17  The Bravery  Slow Poison  Stir the Blood
18  Harlem Shakes  Strictly Game  Technicolor Health
19  The Pains of Being Pure at Heart  Young Adult Friction  The Pains of Being Pure at Heart
20  Fanfarlo  Luna (Edit)  Reservoir
21  Andrew Bird  Fitz and the Dizzyspells  Noble Beast
22  Inara George  Accidental (Edit)  Accidental Experimental
 

Labels:


2009 Mellow Mix 


Los últimos tres años subí un "Party Mix" al final de cada año (en realidad, al principio de cada año) con una mezcla de algunas de mis canciones y bandas favoritas de los 12 meses precedentes. Al final de 2008 me di cuenta de que varios de mis discos favoritos--de Merz, Elbow, Eef Barzelay, et al--no eran precisamente material de fiesta, así que hice una mezcla para el "after-party", que terminé solamente dando a algunos amigos en CD. La mezcla post-fiesta de 2009, que ahora he llamado "The Mellow Mix" y también di a algunos amigos en CD, puede escucharse haciendo click aquí.
 
  
The last three years I posted a CD-length "Party Mix" at the end of each year (actually, the beginning of each year) with a mix of some of my favorite songs and bands from the previous 12 months. At the end of 2008 I realized several of my favorite records--from Merz, Elbow, Eef Barzelay, et al--were not exactly "party" material, so I made an "after-party" mix, which I ended up only giving out to a few friends on CD. 2009's after-party mix, which I have now called "The Mellow Mix" and also handed out to some friends on CD, can be heard by clicking here.
 
El tracklist:
 
  The tracklist:
 
   Band/Artist  Song  Album
1  Zoé  Luna (Gangi Mix)  Reptilectric Revisited
2  Clint Mansell  Welcome to Lunar Industries (Edit)  Moon (Original Motion Picture Soundtrack)
3  The Antlers  Atrophy (Edit)  Hospice
4  Thom Yorke  Hearing Damage  New Moon (Original Motion Picture Soundtrack)
5  Air  Heaven's Light  Love 2
6  Vetiver  Strictly Rule  Tight Knit
7  Papercuts  Dictator's Lament  You Can Have What You Want
8  Doves  Kingdom of Rust  Kingdom of Rust
9  Taken by Trees  To Lose Someone  East of Eden
10  Josh Rouse  Fiesta Morena (Edit)  Fiesta Morena (Single)
11  Ochre  Raido  Like Dust of the Balance
12  William Orbit  Optical Illusions  My Oracle Lives Uptown
13  Eels  The Look You Gave That Guy  Hombre Lobo
14  Kings of Convenience  24-25  Declaration of Dependence
15  Andrew Bird  Natural Disaster  Noble Beast
16  Wilco featuring Feist  You and I  Wilco (The Album)
17  Gomez  Bone Tired  A New Tide
18  Amy Millan  Lost Compass  Masters of the Burial
19  Clem Snide featuring Franz Wright  Encounter at 3AM  Hungry Bird
20  M. Ward  Outro (aka I'm a Fool to Want You)  Hold Time
21  Inara George  Bomb  Accidental Experimental
 

Labels:


Saturday, February 20, 2010

Album Commentary: Jason Falkner - I'm OK... You're OK 

This Time
Stephanie Tells Me
Komplicated Man
Anondah
Runaway
Jason Falkner
I'm OK... You're OK

Visitando Madrid en el verano de 2007, un amigo parloteaba acerca la virtuosidad musical de un tal Jason Falkner, aparentemente un destacado del powerpop del cual por supuesto yo nunca había escuchado hablar. (Por otro lado, yo ni siquiera sabía lo que era el powerpop hasta que él y un amigo mutuo hicieron el propósito de sus vidas educarme en el asunto unas semanas antes.) Una de las preciadas posesiones que me presumía era la edición recién salida, y sólo en Japón, de su última obra maestra: I'm OK... You're OK. Compartimos nuestras interpretaciones del título y estudiamos el paquete cuidadosamente preparado (era un CD japonés, después de todo), pero no pudimos escucharlo, pues era ya tarde y habían otras personas durmiendo en el piso. Me llevé una copia conmigo y lo escuché exhaustivamente en las semanas siguientes; de no haber sido por In Rainbows, probablemente hubiera sido mi disco favorito/más escuchado de 2007. (Casualmente--o más probablemente no--Nigel Godrich es un colaborador frecuente y productor en albums tanto de Radiohead como de Jason Falkner.) ¿Y por qué estoy escribiendo una reseña apenas ahora, casi tres años después? Porque apenas ahora, casi tres años después, está saliendo el disco a la venta en Estados Unidos: Comprar en Amazon. (¿Acaso sorprende a alguien que el siguiente disco de Jason, All Quiet on the Noise Floor, esté ya a la venta en Japón?)
 
  
Visiting Madrid in the summer of 2007, a friend was rambling about the musical virtuosity of one Jason Falkner, apparently a powerpop stand-out who I of course had never heard of. (Then again, I didn't even know what powerpop was until he and a mutual friend made it their purpose in life to educate me on the matter a few weeks before that.) One of the prized possessions he was showing off was a recently-released, Japan-only edition of his latest masterpiece: I'm OK... You're OK. We shared our interpretations of the title and studied the carefully prepared package (it was a Japanese CD, after all), but we couldn't listen to it, as it was late at night and there were other people sleeping in the flat. I took a copy with me and listened to it extensively the next few weeks; had it not been for In Rainbows, it probably would have been my favorite/most-listened-to album of 2007. (Coincidentally--or more likely not--Nigel Godrich is a frequent collaborator and producer on albums by both Radiohead and Jason Falkner.) And why am I writing an album review only now, almost 3 years later? Because only now, almost 3 years later, is the album being released in the US: Buy on Amazon. (Would it surprise anyone that Jason's next album, All Quiet on the Noise Floor, is already on sale in Japan?)
 
El album arranca con un ritmo pulsante, urgente, coronado con una frase muy apropiada, "Nunca consideré esto/algo que no fuera todo", presumiendo la tendencia del Señor Falkner a hacer, o no hacer, pero nunca a solamente intentar. Estos principios resuenan a través del disco, no sólo en el aspecto técnico de que él mismo escribió, interpretó, tocó, grabó y mezcló el disco entero, pero también en las manifestaciones más metafísicas como sus preciosas melodías, meticulosos arreglos, vigorosos cantos, y letras íntimas, como "Stephanie me dice / la vida está llena de quizases / y yo soy uno de ellos", o "No soy yo / No eres tú / Es sólo esta fase por la que tenemos que pasar / Son sólo algunas cosas que no estamos a la altura para alcanzar." Debo admitir que el disco no me enganchó de inmediato, probablemente porque la producción y el género mismo se enorgullecen de carecer de excesos, pero después de pocas escuchas, encontré que las melodías estaban ya profundamente grabadas en mi memoria musical, e inevitablemente cantaba junto con él. Hay una cualidad alegre y arrebatada en las canciones que te hacen querer cantar a grito pelado junto con él--aún y cuando el asunto del que esté cantando no sea precisamente algo dichoso. Por otro lado, quizás sea precisamente por eso que que quieres ser partícipe de la acción.
 
  This album opens with a propulsive, urgent rhythm, crowned with the very fitting line, "I never thought of this/as anything but everything", touting Mr. Falkner's proclivity to do, or do not, but never just try. These principles resound throughout the record, not only in the technical aspect that he wrote, performed, recorded, and engineered the entire album himself, but in the more metaphysical manifestations like its gorgeous melodies, meticulous arrangements, forceful singing, and intimate lyrics, like "Stephanie tells me/life is full of maybes/and I'm one of them", or "It's not me / It's not you / It's just this phase that we have got to go through / It's just some things that maybe we cannot live up to." I have to admit I wasn't immediately hooked by the album, probably because the production and the genre itself pride themselves in being "stripped-down", but after just a few listens, I found some of the tunes were already deeply ingrained in my musical memory, and I was inevitably singing along. There's a joyous, enraptured quality to the songs that make you want to belt out the songs as loud as him--even if what he's singing about is not exactly a cheerful matter. Then again, maybe it's precisely because of that that you want to have a hand in the action.
 
Una profesora de la maestría solía decirnos, "Un experto es aquel que domina lo básico. ¿Qué es un futbolista profesional, sino aquel que sabe correr con la pelota, dar y recibir pases, y meter goles?" Partiendo de esa base, Jason Falkner es definitivamente un experto en lo suyo: la creación de canciones de pop impecables. Lo digo así porque después de escuchar I'm OK... You're OK *muchas* veces, al llegar el final del año y compararlo con los discos de Radiohead y Arcade Fire para 'rankearlos', me di cuenta de que a pesar de los grandes temas y las letras narrativas y la entrega en la interpretación y el cuidado en su ejecución y grabación, le faltaba 'algo' que sí estaba presente en los discos de Radiohead y Arcade Fire... y concluí que más que un gran artista, Jason es un gran artesano de la música. Sus trabajos como músico de sesión y de gira con gente como Air, Beck, Travis, y Paul McCartney, entre otros, soportan un poco esta teoría: es un gran músico y compositor e ingeniero, sí, pero le falta ese elemento de innovación o revolución que distingue a los músicos que dejan una impresión duradera en las personas, y a veces hasta en generaciones enteras. Sus canciones son tan bellas, emotivas y ambiciosas como las de los otros dos grupos con los que lo estoy comparando; pero le falta ese elemento de rareza; el que provoca esa emoción que viene con la realización de que se está escuchando algo único, irrepetible y quizás nunca antes hecho. Aún así, es un disco que te levanta el espíritu, y definitivamente el mundo sería un mejor lugar si hubieran más artesanos como él: Jason es mucho más que el "OK" que se auto-asigna en el título de su disco.
 
  A teacher in my master's program used to tell us, "An expert is the person that commands the basics. What is a professional soccer player, if not someone who knows how to run with the ball, send and receive passes, and score goals?" Using that premise as a starting point, Jason Falkner is definitely an expert in his realm: the creation of impeccable pop songs. I say that because after listening to I'm OK... You're OK *lots* of times, when the year's end came along and I had to compare it to releases by Radiohead and Arcade Fire to rank them for my own subjective 'best of' lists, I realized that despite the great songs and the narrative lyrics and the surrender in the delivery and the care in its execution and recording, 'something' was missing, something that could be found in Radiohead's and Arcade Fire's albums... and I concluded that more than a great artist, Jason is a great artisan. His work as a session and touring musician for acts such as Air, Beck, Travis, and Paul McCartney, among others, support this theory a bit: he's a great composer and musician and engineer, yes, but he's in want of that element of innovation or revolution that distinguishes musicians that leave a lasting impression in people, and sometimes in entire generations. His songs are as beautiful, emotive and ambitious as the ones by the other two bands I'm comparing him to; but they're missing the element of weird; the one that provokes that excitment that comes with the realization that you're listening to something unique, unrepeatable and maybe even never done before. Even so, it's an album that lifts your spirits, and the world would definitely be a better place if there were more artisans like this: Jason is much more than the "OK" he assigns himself in the title of the album.
 
Bonus track de la edición japonesa:
I Don't Mind
 
  Bonus track from the Japanese edition:
I Don't Mind
 

Labels: ,


Back... sort of 


Pues ha pasado más de un año desde que postée algo. ¿Por qué? Por flojo, supongo. Vamos, que estuve desempleado de junio a septiembre del año pasado, ¿así que qué excusa podría tener? Admitidamente, estuve de vacaciones por tierras lejanas casi todo junio y julio, pero esa deja agosto y septiembre completamente abiertos. Podría argumentar que mi proceso de postear es un poco más elaborado y requisitoso que la mayoría: está en dos idiomas, tiene enlaces con multimedia, imágenes customizadas... en fin, aquí estoy de vuelta, curioso por ver qué resulta de las notas nuevas. Hay muchas cosas que actualizar, así que éste es el plan: 1) Arreglar el jukebox, que dejó de funcionar con la llegada de Flash 10; 2) Actualizar el rollo de "About Me" a la derecha, porque ni siquiera menciona San Francisco... ¡y he estado aquí ya desde hace más de dos años! 3) Subir mis mezclas del 2009; 4) Actualizar la barra de la derecha con mi "Mejor de 2008", "Mejor de 2009", "Mejor de 2010 (hasta ahora)", y "Escuchando"; 5) Actualizar la lista de discos recientes y por salir; y 6) Actualizar la sección de Películas y Libros. Veamos cuánto lleva hacer todo eso. Ah, y Google acaba de anunciar que va a cancelar publicación via FTP en su servicio de Blogger dentro de un mes, lo cual quiere decir que necesito mover mi blog de mi proveedor de hosting al de ellos. No estoy seguro cómo podrá afectar eso la funcionalidad del blog, así que cruzaré los dedos y esperaré que no afecte en nada. Mientras tanto, aquí les dejo una reseña que tardó tres años en escribirse...

P.D.: Deja un comentario si lees esto, ayudará a que las próximas actualizaciones ocurran más pronto ;-)
 
  
So it's been over a year since I posted something. Why? 'cuz I'm lazy, I suppose. I mean, I was unemployed from June through September of last year, so what excuse could I have then? Granted, I was on a rather extended overseas vacation most of June and July, but that leaves August and September completely open. I could argue that my posting process is a little more elaborate and time-consuming than most: it's in two languages, has rich links, custom graphics... anyway, here I am again, curious as to what any new posts will amount to. There's a lot of updating to do, so here's the plan: 1) Fix the jukebox, that stopped working with the release of Flash 10; 2) Update the "About Me" blurb on the right, 'cuz it doesn't even mention San Francisco... and I've been here for 2 years already! 3) Post my 2009 Merry and Mellow Mixes; 4) Update the sidebar with my "Best of 2008", "Best of 2009", "Best of 2010 (so far)", and "Listening to"; 5) Update the "Recent and Upcoming Releases"; and 6) Update the Movies and Books section. Let's see how long all of that takes. Oh, and Google just announced it's cancelling FTP Publishing in its Blogger service within the next month, meaning that I have to move the blog from my own hosting provider to their own hosting service. I'm not quite sure how that will affect the functionality of the blog, so I'll just keep my fingers crossed and hope it won't affect it at all. In the meantime, I'll leave you with an album review that was 3 years in the making...

P.S.: Leave a comment if you read this, it'll help make the remaining updates happen sooner ;-)
 

Labels:


Thursday, January 29, 2009

Nuevas Historias de Cronopios y de Famas 


Cuando me marché de España envié por correo varias cajas a los Estdos Unidos, algunas de las cuales se perdieron. En una de ellas había una caja más pequeña que contenía las obras completas de Mozart en 170 CDs. Lamentando mi pérdida, la semana pasada me compré la caja de nuevo. El domingo por la noche vi la caja por ahí, y decidí que era tan buen momento como cualquier otro para en realidad comenzar a escuchar los discos. Elegí comenzar con la sección que cubría las piezas de conjuntos de cuerdas, un total de 13 discos más o menos a mediación de la caja. El primer disco de esa colección tenía dos quintetos de cuerdas. El lunes por la noche, saqué el siguiente disco, con otros dos. El martes por la noche, el siguiente, con otros dos. Esa misma noche, mientras reproducía ese disco, leía un artículo en "El País" donde mencionan que una nueva edición de "Historias de Cronopios y Famas", un libro determinante en mi vida personal y profesional cuando recién salía de la universidad, iba a salir con tres cuentos adicionales nunca antes publicados. En una parte de la nota mencionaban que poco antes de morir hace 25 años en un hospital parisino, Cortázar pidió escuchar el último quinteto de cuerdas de Mozart. (Luego pidió escuchar una pieza de jazz, pero eso es irrelevante para esta historia.) Con curiosidad acerca de la pieza, fui a la caja, suponiendo que sería el último CD del sub-conjunto que estaba escuchado ahora. Repasando el índice, me di cuenta que los últimos 7 CDs eran cuartetos, y sólo los primeros tres discos eran quintentos. Así que investigué un poco acerca del último quinteto, y era el "Quinteto para Cuerdas No. 6 en Mi-bemol, K. 614", que de acuerdo a Wikipedia, fue terminado el 12 de abril de 1791 (y yo, por supuesto, no pude evitar observar que yo nací el 12 de abril de 1971.) En mi colección, era las pistas 6 a 9 del tercer disco de conjuntos de cuerda... el que estaba ahora mismo girando en el reproductor. Fui a ver qué pista se escuchaba ahora mismo y, sí, era la pista 6. ¡Sentirse de algún modo en sincronía con dos de los más grandes genios de la historia en sus respectivos géneros no ocurre todos los días!
 
  
When I moved away from Spain I shipped several boxes to the US, several of which got lost. In one of them there was a smaller box that contained the complete works of Mozart on 170 CDs. Grieving my loss, last week I purchased another copy. On Sunday night, I saw it lying around, and decided to actually start listening to it. I chose to start off with the String Ensemble section of the box, a total of 13 discs somewhere in the middle of the collection. The first disc of that set had two string quintets. On Monday night, I pulled out the next disc, with another two. On Tuesday night, the next one, with another two. That same evening, as it was playing, I was reading an article in "El País" where they mentioned a new edition of Julio Cortázar's "Cronopios and Famas", a book that was pivotal for me in my early 20's both personally and professionally, was going to be released with three never-before-published short stories. As I was reading the article, it mentioned that shortly before dying 25 years ago in a hospital in Paris, Cortázar had asked to listen to Mozart's last string quartet. (And then a jazz song, but that's irrelevant to this story.) Curious about the piece, I went over to the box, assuming it would be the last disc in the sub-set I was currently listening to. As I went through the index, I realized the last 7 discs were string quartets, and only the first three discs were quintets. So I looked up what the last quintet was, and it was "String Quintet No. 6 in E-flat major, K. 614", which according to Wikipedia, was completed on April 12, 1791 (and I, of course, could not help noticing that my birthday is April 12, 1971.) In my collection, it was tracks 6 through 9 of CD 3 of the String Ensemble set... the one currently spinning in my CD player. I went over to the player to see what track was on and, yes, it was track 6. ¡Feeling somehow simultaneously in synch with two of the all-time greatest geniuses in their respective fields doesn't happen every day!
 


Warning: This clip would be rated R by the Motion Picture Association of America
because it contains "numerous depictions of tobacco consumption"...
Watch at your own risk!

Labels: ,


Tuesday, January 20, 2009

Good riddance 


El día no podría haber llegado demasiado pronto.   
 
  
   The day couldn't come soon enough.
 
 

Labels:


Tuesday, January 13, 2009

Jesse's 2008 Party Mix 


[UPDATE: En el verano de 2006 pagué 30 dólares o así por una aplicación de Flash llamada "Wimpy MP3 Player" que es la fundación del reproductor tipo "jukebox" que tengo en este blog. Hoy me di cuenta que ninguno de los jukeboxes funcionaba e investigando encontré que la aplicación no funciona con el plug-in más receiente d Flash (versión 10), y la única opción que la compañía que hizo la aplicación ofrece a sus clientes para que funcione es volver a comprar la versión más reciente de la aplicación completa. Habiendo decidido que si voy a gastar dinero en esto se lo voy a dar a alguien más, los players en esta página no funcionarán hasta que lo reemplace, y me temo que eso no será pronto... una disculpa por eso. Mientras tanto, el enlace debajo que dice "Escuchar" no funcionará si tienes el plug-in de Flash más reciente.]
 
  
[UPDATE: In the summer of '06 I shelled out 30 bucks or so for a Flash application called "Wimpy MP3 Player" that's the foundation for the jukebox-type player I have on this blog. Today I realized none of the jukeboxes are playing and reading into it, I found that the application doesn't work with the newest Flash plug-in (version 10), and the software publisher's only offer to its customers to get it to work is to buy the most recent version of their app in full. Having decided that if I'm going to pay again for that it won't be to them, all the players on this page won't be working until I replace the player, and I'm afarid that won't be very soon... sorry about that. I'll post a note when they're enabled again. In the meantime, the "Listen" link below might not work if you have the most recent Flash plug-in.]
 
He estado viajando desde principios de octubre con poco tiempo para escribir, así que mientras vuelva a San Francisco a finales de enero y baje las maletas por un rato, aquí está un "Party Mix" semi-improvisado de canciones editadas en 2008. Como dije cuando subí mi mix del año pasado, no es tanto un mix para bailar como uno para simplemente mantener los ánimos en movimiento; creo que además es representativo de lo que he pasado en mis sesiones en el Bliss Bar. Aquí está como un solo archivo de MP3:

Escuchar (Quizás no funcione, ver Update arriba)
Descargar (~105MB)
 
  I've been on the move since early October with little time to write, so until I finally return to San Francisco in late January and put the suitcases down for a while, here's a quickly-tossed-together "Party Mix" made of songs released in 2008. As I said when I posted last year's mix, it's not so much a "dance" mix as just one to keep things moving; I think it also gives a good idea of the kind of stuff I've usually spun at Bliss Bar. Here it is as a single MP3 file:

Listen (Might not work, see Update above)
Download (~105 MB)
 
El tracklist:
 
  The tracklist:
 
   Band/Artist  Song  Album
1  M83  We Own the Sky (Jesse's Edit of the Maps Remix)  Saturdays = Youth
2  MGMT  Kids (Soulwax Remix)  Oracular Spectacular
3  Cut Copy  Lights and Music  In Ghost Colours
4  Hercules and Love Affair  Blind  (Eponymous)
5  Hot Chip  Ready for the Floor (Jesse's Multiple Mix)  Made In the Dark
6  Chromeo  Fancy Footwork  Fancy Footwork
7  Ratatat  Shempi  LP3
8  Foals  Heavy Water  Antidotes
9  Ovni  Tu Necesidad  ¡Aterrizaje!
10  Beck  Gamma Ray  Modern Guilt
11  Clinic  The Witch  Do It
12  The Ting Tings  Great DJ  We Started Nothing
13  Sigur Rós  Gobbledigook  Med sud í eyrum vid spilum endalaust
14  The Dodos  Fools  Visiter
15  Vampire Weekend  Walcott  (Eponymous)
16  Bloc Party  Ion Square  Intimacy
17  The Verve  Love Is Noise  Forth
18  The Helio Sequence  Keep Your Eyes Ahead  Keep Your Eyes Ahead
19  The Charlatans  Oh! Vanity  You Cross My Path
20  Zoé  Nada  Reptilectric
21  My Morning Jacket  Touch Me, I'm Going to Scream (Part 2)  Evil Urges
 
Y como es la primer nota del año, quiero agradecer a quien sea que está leyendo esto por pasarse por aquí. A pesar de mi casi nula actividad en el último semestre, el blog tuvo más de 9000 visitas este año. Comentarios dejados en mi libro de huéspedes o en notas individuales son siempre apreciadas. Esperemos que el 2009 resulte ser el mejor año de la década. (¡Bush dejando la presidencia es ciertamente un buen principio!)
 
  And since this is the first post of the year, I want to thank whoever may be reading this for stopping by. Despite my almost null activity in the last semester, the blog still managed to get over 9000 visitors this year. Notes left on the guestbook or on individual posts are always appreciated. Let's hope that 2009 turns out to be the best year of the naughties. (With Bush leaving office, we're certainly off to a good start!)
 

Labels: ,


Tuesday, September 02, 2008

Public Service Announcement 


Un puñado de personas me han preguntado en la última semana por qué no he subido notas en más de dos meses. Podría decir que tener más trabajo que de costumbre o la nueva novia me han mantenido ocupado--lo cual es cierto--, pero es más cierto que simplemente no he reservado tiempo para subir cosas. (También podría argumentar que tanto "micro-blogging" a través de Twitter, Flickr, Facebook, etc., lo hace menos apremiante.) Estoy bien, y contento; he estado escuchando muchas cosas buenas nuevas, he ido a un número de excelentes conciertos, he visto películas maravillosas, e incluso he estado leyendo un poco. Espero comentar algo acerca de todo esto pronto. Mientras tanto, he actualizado las sub-secciones de "Recent releases" y "Upcoming releases" en la barra de la derecha para reflejar algunas de las cosas que he estado escuchando (y algunas que no pero que pueden ser de interés para mis 4 lectores.) Subiría algunos de estos temas a mi muxtape, si no hubiera sido cerrado por esos amables fulanos de la RIAA. También necesito averiguar qué pasó con el script que reemplaza todos los enlaces a mp3 con botoncitos de "Play" en esta página; aún están ahí y funcionan, simplemente no se ven. (Update: ¡Lo resolví, yo solo! :-). También quiero comenzar un podcast que incluiría los "Bliss Bar sessions" que he estado tocando. (Para aquellos en San Francisco, mi siguiente aparición es el 14 de septiembre a las 9pm.) ¡Nos vemos pronto!
 
  
A handful of people have asked me in the last week why there haven't been any updates to the blog in more than two months. I could say that the higher-than-usual workload or the new girlfriend have kept me busy--which is true--, but it's truer that I just haven't allotted time to post stuff. (I could also argue that all that "micro-blogging" via Twitter, Flickr, Facebook posts, etc., makes it less pressing.) I'm fine and happy, been listening to a lot of new good stuff, been to a number of great shows, seen some wonderful movies, and even been reading a bit. I hope to post about all of this soon. In the meantime, I've just updated the "Recent releases" and "Upcoming releases" sub-sections in the right hand bar to reflect some of the stuff I've been listening to (and stuff I haven't been listening to but may be of interest to my 4 readers.) I'd post some of this material to my muxtape, if it hadn't been pulled down by those friendly folks of the RIAA. I also have to see what happened with the script that replaces the mp3 links with the little "Play" buttons on this page; they are all still there and they still work, they're just not visible. (Update: I fixed it, on my own! :-). I also want to start a podcast which would include the "Bliss Bar sessions" I've been playing. (For those in San Francisco, next appearance is September 14th at 9pm.) See you soon!
 

Labels:


Sunday, June 22, 2008

Album Commentary: Eef Barzelay - Lose Big 

The Girls Don't Care
Apocalyptic Friend
Numerology
Make Another Tree
Born a Man
Eef Barzelay
Lose Big

OK, desde hace alrededor de un mes, no he podido dejar de escuchar Lose Big de Eef Barzelay. Ya he explicado un poco acerca de cómo y por qué comencé a escucharlo en mi nota del 2 de junio. No me siento muy cualificado para escribir acerca de él porque sé que tiene al menos 5 discos de larga duración grabados con/como Clem Snide que nunca he escuchado--lo cual me parece afortunado, porque cuando finalmente me canse de este disco y de Bitter Honey, su debut en solitario, tendré todo un catálogo para explorar y disfrutar--así que me limitaré a tratar de explicar por qué me gusta tanto este disco. Mientras que en Bitter Honey eran básicamente él y una guitarra acústica--posiblemente para acentuar el hecho de que era un disco de solista--Lose Big es en definitiva un disco de "banda", y los pedales de efectos se usan no solamente en las guitarras sino también en el bajo. Temáticamente, no puedo decir mucho acerca de cómo se compara con sus otros discos, pero está claro que tiene un ojo agudamente sintonizado a las ocurrencias del mundo y un afilado ingenio para retransmitir sus impresiones; parece descorazonado con lo que ve, pero se vale de esperanza y humor para afirmar que las cosas pueden ser mejores. El mejor ejemplo de esto quizás sea la línea con la que abre "Make Another Tree": "Bendíceme, Señor, pues sólo persigo lo que me prometiste / Así que rómpeme, Señor, y con las piezas haz un nuevo árbol." "Apocalyptic Friend" ofrece consuelo a un amigo con inclinaciones fatalísticas, mientras que "Numerologist" parte de plataformas esotéricas para demandar al final, "¿Acaso puedes poner un precio al haberte ayudado a no ser un extraño para ti mismo?" En "The Girls Don't Care", comparte libremente con otros aspirantes a estrellas de rock una lista de clichés a evitar si quieren hacerlo en grande. Me gusta el final de esta canción porque él y su banda parecen comenzar a una alegre improvisación, pero la corta pronto diciendo "All right, all right..." ("Está bien, está bien ya...") antes de que la cosa se ponga muy festiva, casi como si dijera, "No nos dejemos llevar; debemos permanecer sombríos para lidiar con este mundo malaventurado." Eef podrá no estar agraciado con la mejor voz del mundo, pero se puede percibir que se hace un esfuerzo para entregar sus líneas, un esfuerzo que es difícil no apreciar.
 
  
OK, so for about a month now, I haven't been able to stop listening to Eef Barzelay's Lose Big. I've already explained a bit of how and why I started to listen to him in my June 2 post. I feel a little unqualified to write about him because I know he has at least 5 full albums recorded as/with Clem Snide that I've never listened to--which is all the better for me, because when I finally get tired of this album and of Bitter Honey, his solo debut, I'll have a whole back catalog to discover and enjoy--so I'll just try to express why I like this album so much. While Bitter Honey was basically him and an acoustic guitar--possibly to accentuate the fact that it was a "solo" record--Lose Big is definitely a "band" record, and effects pedals are used not only on guitars but also the bass. Thematically, I can't say a lot about how it compares to his previous records, but he's definitely got a keen eye tuned to our world and a sharp wit to retransmit his impressions; he seems heartbroken by what he sees, but draws on hope and humor to claim he believes things can get better. This is probably best exemplified by the opening lines of "Make Another Tree": "Bless me Lord, I'm only after what you promised me / So break me, Lord, and with the pieces make another tree." "Apocalyptic Friend" offers comfort to a friend with fatalistic proclivities, while "Numerologist" jumps off esoteric touchstones to demand at the end, "Can you even put a price on how I've helped you to not be a stranger to yourself?" On "The Girls Don't Care", he freely shares with aspiring rock stars a list of clichés to avoid early in their careers if they want to make it big. I like the ending of this song because he and his band seem to start breaking into a happy improvised jam, but he cuts it short by letting out an "All right, all right..." before things get too jolly, almost as if he were saying, "Let's not get carried away now; we must remain somber to deal with this unpleasant world." Eef may not be graced with the best voice in the world, but one can sense an effort is being made to deliver the lines, an effort that is hard not to appreciate.
 
Cuando escribí acerca de Eef por primera vez hace un par de semanas o así, compartía una larga nota con un libro de Brenda Ueland que acababa de leer. Aunque no había una conexión directa entre ellos (más allá de que más o menos los había "descubierto" al mismo tiempo), por alguna razón sentía que debía hablar de ambos en la nota. Así que fue una sorpresa placentera cuando hace poco leí una entrevista con Eef donde ejemplifica algunas de las cosas que la Señora Ueland expone en su libro, como por ejemplo el hecho de que el arte rara vez surge de algo en lo que se trabaja por demasiado tiempo, sino que suele nacer de breves destellos de creatividad que aparecen casi espontáneamente cuando se dan las circunstancias correctas, convirtiéndonos en casi meros instrumentos de esas revelaciones. Leer que Lose Big surgió de un arranque como ese fue algo gratificante. (Un poco de historia: Hungry Bird es un disco que se supone que sería el último de Clem Snide, en el que Eef trabajó alrededor de dos años y aún no siente que esté listo para salir.) (El siguiente párrafo es una traducción mía de la entrevista original en inglés.)
 
  When I first wrote about Eef a couple of weeks ago or so, he shared a long post with the book written by Brenda Ueland I had just read. Although there wasn't a direct connection between them (other than the fact that I kind of "discovered" them at the same time), I somehow felt like I had to talk about both of them in that note. So I was pleasanlty surprised when a few days ago I read an interview with Eef where he exemplifies a few of the things Ms. Ueland writes about in her book, like how art seldomly emerges from working on something for too long, but rather, is born from brief bursts that emerge almost spontaneausly when the appropriate conditions align, making us almost mere instruments of those revelations. To read that Lose Big emerged from such a burst felt somewhat gratifying. (A little background: Hungry Bird is an album that was slated to be Clem Snide's final release, on which Eef worked for about two years and still does not feel is ready for release.)
 
"Y bueno, Lose Big ocurrió rápidamente, en un momento en el que me di cuenta de que [Clem Snide] había llegado a su fin. Tuve una epifanía: había estado tan metido en Hungry Bird por tanto tiempo - como por dos años - hasta que la burbuja estalló, lo cual fue muy liberador. Así que escribí casi todas las canciones de Lose Big, literalmente, en alrededor de cuatro días. Tuve esta racha de cuatro o cinco días en los que escribí una tras otra - fue muy intenso. Sentía más como si estuviera canalizando personas que pudieran haber sido yo en un universo paralelo o una vida anterior. Para mí, Lose Big es todo acerca de mí, pero en el cuerpo de otra persona, viviendo otra vida - mi propia vida se sentía como si se hubiera roto en muchos pedazos, y estaba viendo todas esas piezas. Todo ocurrió muy rápido y, sorprendentemente, justo cuando estaba teniendo esta explosión creativa, tuve la oportunidad de entrar al estudio con personas de Ben Folds, al estudio de Ben - tiene un gran estudio en Nashville que me deja usar gratis. Así que fui con Jared [Reynolds], el bajista de Ben, y Joe Costa e hicimos este disco en alrededor de una semana, y salió bueno. Mi cabeza aún está dando vueltas, y todo esto ocurrió hace casi dos años. No sé cómo fue que todo ocurrió, en realidad, pero todo se resolvió de este modo gloriosamente veloz."
 
  "Anyhow, Lose Big happened very quickly, right at a certain moment when I kind of realized that [Clem Snide] was over. I had an epiphany: I’d been so deep into Hungry Bird for so long - for like two years - then the bubble sort of popped, which was really liberating. So I wrote most of the songs on Lose Big, literally, in like four days. I had this four or five day stretch where I wrote one after another - it was really intense. I felt more like I was channeling people who might’ve been me in some other parallel universe or a past life. For me, Lose Big is all me, but in another person’s body, living another life - my own life felt like it’d broken into a lot of pieces, and I was looking at all the pieces. It all happened so quickly and then, amazingly enough, right at the moment that I was having this burst of creativity I had the opportunity to go into the studio with some of Ben Folds’ people, into Ben’s studio - he has this great studio in Nashville that he let me use for free. So I went in with Jared [Reynolds], the bass player for Ben, and Joe Costa and we made this album in like a week, and it came out good. My head is still spinning, and this all happened like two years ago practically. I don’t know how it all happened, really, but it came together in this glorious kind of quick way."
 
La edición americana de este disco incluye "I Love the Unknown", una canción hecha disponible al menos dos veces antes (como una canción de Clem Snide y en la banda sonora de Rocket Science.) La edición de iTunes incluye un tema adicional llamado "Born a Man" ("Y aquellos que son los más temerosos, dicen que ser valiente es pecado".) Puedes escuchar "I Love the Unknown", así como la canción que abre el disco, "Could Be Worse", en mi nota del 2 de junio.
 
  The US edition of the record includes "I Love the Unknown", a song released at least twice before (as a Clem Snide song and on the Rocket Science soundtrack.) The iTunes edition includes an additional bonus track called "Born a Man" ("And those who are the most afraid, say courage is a sin".) You can listen to "I Love the Unknown", as well as album opener "Could Be Worse", in my June 2 post.
 

Labels: , , , , ,


Monday, June 16, 2008

Album Commentary: Fresh Wine for the Horses (Re-Release) 

My Name Is Love
Oceans
The Night
Intelligent People
Handsome
Rob Dickinson
Fresh Wine for the Horses (Re-Issue)

Ya lo mencioné la semana pasada, pero lo repetiré esta. La semana pasada salió a la venta la re-edición de Fresh Wine for the Horses de Rob Dickinson, el número 4 en mi lista de lo mejor de 2005. (Si la página da la apariencia de estar incompleta, es porque nunca la terminé.) Debajo copio la breve reseña que escribí entonces. En la reseña menciono que originalmente salió el mismo día que salió Takk de Sigur Rós, y en los casi tres años que han transcurrido, los islandeses han ido de gira por el mundo (quizás dos veces), hicieron una película preciosa de su música y su tierra natal, sacaron una colección de canciones nuevas para acompañar el lanzamiento de esa película, y grabaron otro disco de larga duración que sale, casualmente, este mismo mes. Compara eso con re-editar el mismo disco y acompañarlo con un disco de versiones acústicas de canciones aún más viejas y no es difícil brincar a la conclusión de que a alguien se le están acabando las ideas. Estoy re-publicando esta "reseña" de la re-edición sólo porque creo que es un álbum hermoso y merece mayor exposición. Quizás debería admitir también que lo he estado escuchando mucho últimamente por que canciones como "My Name Is Love" e "Intelligent People" tienen una resonancia distinta--más punzante--dentro de mí ahora que la que tenían entonces.[Reseña original a continuación.]
 
  
I already mentioned this last week, but I'll repeat it. Last week saw the re-release of Rob Dickinson's Fresh Wine for the Horses, number 4 on my best of 2005 list. (If that page seems like it's incomplete, it's because I never finished it.) Below I'm copying the brief review I wrote of it back then. In the review I mention it came out the same day as Sigur Rós's Takk, and in the almost three years that have gone by, the Icelanders have toured the world (probably twice), made a beautiful movie of their music and their homeland, put out a collection of new songs to accompany the release of that movie, and recorded a another full-length album that is to be released, coincidentially, this same month. Compare that to re-releasing the same album with a collection of acoustic songs of even older songs and it's not hard to jump to the conclusion that someone's well may be running dry. I'm re-posting this "review" of the re-release just because I feel it's a beautiful album and it deserves more exposure. I should probably also admit I've been listening to it a lot recently because songs like "My Name Is Love" and "Intelligent People" resonate differently--more acutely--inside me now than they did back then.[Original post follows.]
 
---------

Compré este disco casi accidentalmente. Recuerdo haber ido al Newbury Comics para buscar el CD nuevo de Sigur Rós, y vi que éste había salido ese mismo día. Ni siquiera sabía que Rob Dickinson estaba trabajando en un proyecto en solitario, aunque sí me había, en más de una ocasión, detenido para preguntarme qué había pasado con Catherine Wheel después de Wishville. Conocí a la banda alrededor del tiempo en el que se separaron, y me volví un gran fan de sus discos finales de pop-rock (pero no tanto de sus primeros como "shoegazers"). Una de las cosas que más me gustaban de ellos era la voz de Rob, así que lo compré y terminé escuchándolo muchas, muchas, muchas más veces que el CD de Sigur Rós.
 
  ---------

I bought this record almost accidentally. I remember I went to Newbury Comics to get the new Sigur Rós CD, and saw that this was released on the same day. I didn't even know a solo project by Rob Dickinson was in the works, although I had, more than once, stopped to wonder what had happenned to Catherine Wheel after Wishville. I came to know the band almost around the time they ended up splitting, and became a big fan of many of their later-day pop-rock pieces (not so much of their early shoegazing stuff). One of the things I liked the most about them was Rob's voice, so I went ahead and bought it and ended up listening to it many, many, many more times than Sigur Ros's CD.
 
No hay mucho que pueda decir acerca de este disco. No hay revoluciones o siquiera evoluciones aquí; es básicamente un conjunto sólido de buenas canciones--desde baladas épicas hasta dinámicas canciones de rock multi-nivel--entregadas apasionadamente por la rica y rasposa (pero gentil) voz de Rob encima de muchas guitarras. No puedo elegir una o dos o siquiera cinco canciones favoritas en este disco; es simplemente uno de esos CDs que puedo escuchar repetidamente y disfrutarlo siempre igual. Las composiciones son tan buenas que pueden sostenerse simplemente con una guitarra acústica, como lo hizo en TT the Bear's en octubre. La mayor parte de las letras pueden parecer simplistas al principio, pero mi sentir es que vienen de alquien que ha madurado y ha decidido quitarle lo complicado a la vida. Debo admitir que las canciones tienen un gancho más emocional que técnico, y en casos como estos, intentar disecarlas puede no sólo no tener sentido, sino ser contraproducente, pues las partes son mucho menos que el conjunto. Escucha.
 
  There's not a lot I can say about this record. No revolutions or even evolutions here; it's basically a solid collection of great songs--from epic ballads to cascading rock songs--passionately delivered by Rob's rich and raspy (but gentle) voice over lots of guitars. I can't pick one or two even five favorite songs off this record; it's just one of those CDs I can listen to over and over again and enjoy each time. The songcraft is so good that they can be delivered with just one acoustic guitar, like he did at TT the Bear's in October. Most of the lyrics may seem simplistic at first, but my sense is that they're coming from someone who's matured and decided to take the complicated out of life. I have to admit the songs have more of an emotional hook than a technical one, and in cases like this, trying to dissect them any further may not only be pointless, but counterproductive, as the parts amount to much less than the whole. Have a listen.
 

Labels: , , ,


Wednesday, June 11, 2008

Radiohead vs. Portishead 


En el último par de meses ha habido un puñado de artistas o cantantes que me gustan haciendo versiones de otros artistas o cantantes que me gustan; R.E.M. tocando "Munich" (de Editors) en la BBC (aunque debo admitir que fue más mi emoción por el hecho en sí que por la actuación misma...), o Prince apropiándose de "Creep" después de que Radiohead ha prácticamente desconocido la canción, resultando en lo que algunos afirman es la mejor actuación en Coachella desde, pues, Radiohead. Hoy me enteré de que Radiohead compartió un pequeño video de Thom y Jonny haciendo una versión acústica de mi canción favorita del disco nuevo de Portishead, "The Rip". Como de costumbre, no decepcionan.
 
  
In the last couple of months there have been a handful of artists or bands I really like covering other artists or bands I really like; R.E.M. playing Editors' "Munich" on the BBC (although I have to admit I was more excited when I read about this then when I actually saw their performance...), or Prince claiming the rights to "Creep" after Radiohead has all but disowned the song, resulting in what some have called the best performance at Coachella since, well, Radiohead. Today I found out Radiohead posted a little video of Thom and Jonny covering my favorite song off the new Portishead album, "The Rip". As usual, they do not disappoint.
 

Labels: , ,


Tuesday, June 10, 2008

New music this week 


La gran noticia de esta semana es, claro, el lanzamiento del disco nuevo de Coldplay, torpemente entitulado Viva La Vida or Death and All His Friends. A pesar de haber sido producido por Brian Eno, no estoy muy emocionado con este disco. Encima del título inconsistente y la extraña portada, las dos canciones que he escuchado hasta ahora me parecieron algo aburridas. La otra gran noticia de esta semana es que sale el disco nuevo de My Morning Jacket, Evil Urges. (Ver mi comentario publicado el mes pasado). Pero hay al menos otros dos lanzamientos esta semana que valen la pena mencionar: uno es que ya está disponible en CD el nuevo disco de Eef Barzelay, Lose Big, el segundo disco de este año que se ha ganado ya un lugar en mi lista de discos favoritos de todos los tiempos (el primero fue de Merz, Moi et mon camion), y el otro es el re-lanzmaiento de Fresh Wine for the Horses de Rob Dickinson. No sé cómo me siento respecto a este re-lanzamiento; fue uno de mis discos favoritos de 2005, así que cualquier promoción adicional es buena, pero por otro lado, me siento algo decepcionado porque en tres años pareciera que lo único que ha podido hacer Rob es volver a sacar este disco con un bonus CD con versiones acúsitcas de canciones que grabó antes con Catherine Wheel. Trataré de escribir un poco más de ambos en los próximos días.
 
  
The big news this week, of course, is the release of Coldplay's awkwardly titled Viva La Vida or Death and All His Friends. Despite being produced by Brian Eno, I'm not too thrilled by this release. In addition to the inconsistent title and unfitting cover, the two pre-releases singles I heard seemed rather boring. The other big news this week is the release of My Morning Jacket's Evil Urges. (See my Album Commentary published last month). But there are at least two other releases this week worth mentioning: one is the physical CD release of Eef Barzelay's Lose Big, the second album released this year that has already become a part of my all-time favorite albums list (the first being Merz's Moi et mon camion), and the other is the re-release of Rob Dickinson's Fresh Wine for the Horses. I don't know how I feel about this re-release; it was one of my favorite albums of 2005, so any additional exposure is good, but on the other hand, I feel kind of disappointed that in almost three years the only thing Rob could come up with is re-releasing this record with a bonus disc of acoustic versions of songs he recorded even earlier with Catherine Wheel. I'll try to write more about these two records in the next few days.
 

Eef Barzelay - The Girls Don't Care (Live)


Rob Dickinson - Future Boy (Acoustic/Live; Amateur Video)


My Morning Jacket - Evil Urges Promo


Coldplay - Violet Hill (Dancing Politicians)

Labels: , , ,


Monday, June 02, 2008

Brenda Ueland and Eef Barzelay and me 


Tengo una semana de haber vuelto a San Francisco, después de tres en España. No tengo claro si fue un evento en particular o la combinación de lo que ha ocurrido desde una semana o dos antes de marcharme, pero sin duda, siento que ha habido un cambio profundo en mi persona. Repentinamente me encuentro más optimista, con más energía, más positivo, más sintonizado... más alegre. Nada parece molestarme. Me siento afortunado. Más que afortunado, casi bendecido. Siento que todo está conectado. Trato de determinar si han sido las personas que he conocido, los viejos amigos con los que he reconectado, los libros que he leído, los eventos a los que he asistido, el cambio de dieta, las borracheras con absenta... o si es simplemente, citando a la canción que está al final de esta nota, que no me siento entumecido. Que me siento vivo.
 
  
I've been back in San Francisco for about one week now, after three in Spain. I'm not sure if it was one event in particular or the combination of everything that's happened since a week or two before I left, but without a doubt, I feel there's been a profound change in my person. Suddenly I find myself more optimistic, with more energy, more positive, more "in synch"... happier. Nothing seems to upset me. I feel lucky. More than lucky, almost blessed. I feel everything's connected. I'm trying to determine if it's the people I've met, the old friends I've reconnected with, the books I've read, the events I've attended, the change in diet, the few nights of plentiful absinthe consumption... or if it is simply, quoting the song at the end of this post, that I'm not feeling numb. That I feel alive.
 
Cuando estaba en Brooklyn en marzo visitamos una tienda de libros, y hubo uno que insistía en colocarse delante mío en diferentes partes de la tienda. "Si quieres escribir", se titulaba. Al principio pensaba, sí, quiero, gracias, pero luego hablamos. Luego de su insistencia en conseguir mi atención, lo tomé, lo hojée, lo compré... y lo olvidé. El día que partía a España buscaba libros para el viaje y lo encontré. Algunas de las cosas descritas en la contraportada resonaban con una larga conversación que tuve el día anterior con una nueva amiga, así que me lo llevé. Antes de aterrizar en España ya lo había leído, y sentía que ya había cambiado mi vida. Principalmente notas y consejos recopilados por una mujer llamada Brenda Ueland en los años 30s para sus estudiantes de escritura, son en realidad consejos de vida, aplicables a cualquier disciplina o tarea que abordamos con fervor. Muchos pasajes parecían extensiones de tópicos que habíamos conversado el día anterior, como tener la paciencia necesaria para saber estar en un estado de inactividad productiva que dé lugar a momentos de creatividad espontánea, o reconcer que si nos permitimos satisfacer antes los deseos provenientes de "mero entusiasmo", nuestra vida se enriquece y encontramos la energía y el tiempo para hacer las tareas necesarias para la vida diaria. El libro responde de una manera más clara y más útil la pregunta "¿Qué es arte?" que los miles de libros y ensayos a través de la historia que se fijan explícitamente ese propósito en el título. Y sus orígenes y consecuencias. Me ayudó también a entender como nunca antes a Blake y a van Gogh y a Beethoven y a los grandes autores rusos. (Quizás fue coincidencia, pero cuando leí que un verdadero artista realmente puede ver las estrellas de diferentes colores, miré por la ventanilla del avión y por primera vez pude ver el chorro de aire que dejaba en el cielo el avión en el que viajaba.) Me voy a atrever a resumir una de las grandes enseñanzas que he recibido de la maestra Ueland, que quizás corrija después, cuando vuelva a leer el libro: el arte es un genuino sentimiento de amor o entusiasmo por algo, y el deseo immediato y honesto de compartir esa sensación. De ese modo--y supongo que la mayor parte de las personas que lean esto se reírán, y estoy bien con eso--muchas de las notas que subo a este blog son "arte". Porque la mayoría las subo sin pensarlo mucho, cuando me invade la necesidad de compartir algo que me enstusiasma. Y quizás por eso tengo docenas, si no es que centenas ya, de notas tomadas que nunca publico. Porque pierden esa "inmediatez". Pero sean "arte" o no, sé que al menos yo me sentiré mejor con cada nota que termine y comparta, porque al final, lo importante es eso: estar contento con uno mismo.
 
  When I was in Brooklyn in March we visited a bookstore, and there was one book that repeatedly appeared in front of me all over the store. "If You Want To Write" is its title. At first I thought, well, yes, I do, thanks, but let's talk some other time. After its insistence in drawing my attention, I grabbed it, flipped through it, bought it... and forgot about it. The day I was leaving for Spain I was going through books to take with me on the trip and it made itself present again. Some of the things written about it on the back cover resonated with a long conversation I had with a new friend the day before, so I took it with me. Before I landed in Spain I'd finished reading it, and I already felt like it had changed my life. Basically notes and advice compiled by a woman named Brenda Ueland in the 30s for the students of her writing class, they are really tips on life, applicable to any discipline or endeavor we approach with vigor. A lot of the passages seemed extensions of the topics we'd covered the day before my trip, like having the patience necessary to be in a state of productive idleness that promotes the arrival of creative impulses, or recognizing that if we allow ourselves to satisfy the desires that come forth from "mere enthusiasm", out life becomes richer and we find the energy and time to do the duties demanded by everyday life. The book answers the question "What is art?" in a clearer and more useful manner than the thousands of books and essays published over the course of history that explicitly state that purpose in their titles. And its origins and consequences. It also helped me understand, as I never had before, Blake and van Gogh and Beethoven and the great Russian authors. (Maybe it was a coincidence, but when I read that a true artist can actually see that the stars are different colors, I looked out the plane's window and for the first time could see the jetstream we were leaving in the sky.) I'm going to make a daring attempt to summarize one of the great things I learned from Ms. Ueland, and I might modify this in the future, after I've read the book again: art is the genuine feeling of love or enthusiasm over something, and the immediate and honest desire to share that feeling. In such a manner--and I assume most people who read this will laugh, and I'm OK with that--many of the notes I post to this blog are "art". Because I post most of them without thinking about them that much, when I feel overwhelmed with the need to share something I'm enthused with. And maybe that's why I have dozens, if not hundreds by now, of notes taken that never got published. Because they lose that sense of "immediacy". But whether it's art or not, I know I'll feel better with each note I finish and post, because in the end, what's important is this: to be happy with yourself.
 
Hablando específicamente acerca del proceso de escritura, hay un pequeño pasaje en el que habla acerca de los nobles del Renacimiento y su afición a escribir sonetos, no porque les pagaran por ello (porque no recibían compensación) ni porque les fueran a publicar (porque no se publicaban) ni para presumir que podían hacerlo, sino simplemente porque deseaban expresar su amor a una doncella, y con ello habían algunas ventajas intrínsecas: luego de escribir, el noble sabía más acerca de lo que es el amor, conocía sus propios sentimientos mejor, reconocía cuáles eran genuinos y cuáles ficticios ("literarios"), y admiraba la belleza de su idioma. En otras palabras, escribían sólo por el placer de hacerlo.
 
  Speaking specifically of the writing process, there's a brief passage where she talks about the noblemen of the Renaissance and their fondness of writing sonnets, not because they'd get paid to write them (they didn't) nor because they were hoping to get them published (they wouldn't), nor to show off they could write them, but simply because they wanted to express their love to a lady, and with that came some intrinsic rewards: after writing, the nobleman understood more about what love was, knew his own feelings better, recognized which ones were real and which were bogus ("literary"), and admired the beauty of his language. In other words, they wrote for the sole pleasure of doing it.
 
Ya no sé cuántas conversaciones tuve en España que me remitían a pasajes de este librito de 160 páginas. Si aunamos a la lectura de este libro el haber conocido a una persona excepcional que parecía no conocer límites en sus expresiones de amor y afición a compartir pese a sus recursos limitados, comencé a ver arte y amor por todas partes. Supongo que lo que sigue para mí es ver cómo dirigir esta nueva actitud y apreciación a algo productivo; reconozco que esta nueva perspectiva teñida de color de rosa no ha sido puesta a una prueba, y no quiero invocar dicho reto, pero por lo pronto debo aprovechar mi condición de afortunado para influír en mi entorno inmediato.
 
  I lost track of how many conversations I had in Spain that threw me back to passages of this little 160-page book. If to reading this book we add having met an exceptional person who seemed to know no limits to her expressions of love and her impulse to share despite her limited resources, I started to see love and art everywhere. I guess that what's next for me is to find how to direct this new attitude and appreciation towards something productive; I recognize this new rose-tinted persepctive has not been put to a test, nor do I want to tempt one, but for the moment I should probably make the most of my fortunate state to influence my immediate environment.
 
Cambiando de tema (y no, porque tiene que ver con algunas de las cosas que he escrito arriba, como la urgencia de compartir--en este caso, tanto el artista conmigo, como yo con el que lea esto), llevo casi un par de semanas sin poder dejar de escuchar a Eef Barzelay. Nunca he sido muy aficionado al género de "cantautor", pero este flaco ha logrado algo que hacía mucho no me ocurría con la música, y es ponerme la piel de gallina. Pretendo subir reseñas de sus dos discos en solitario muy pronto, pero antes de hacerlo--y reconociendo que quizás me tarde más de lo que pretendo--relataré cómo di con su música.
 
  Changing subject (and not, because this does have to do something with what I've written above, like the urge to share--in this case, the artist with me as a listener, and me with whoever reads this), the last couple of weeks I haven't been able to stop listening to Eef Barzelay. I've never been a big fan of the "singer-songwriter" genre, but this skinny guy has achieved something with me that hadn't happened in a long time: give me goose bumps. I expect to upload reviews of his two solo records soon, but before I do--and realizing it may take longer than I intend to--I'll talk about how I became acquainted with his music.
 
Corría el mes de febrero de 2007, y después de más de un año de vivir ahí, apenas estaba descubriendo la prolífica escena musical valenciana. En dos o tres semanas había ido a casi tantos conciertos como en todo el año anterior. Un viernes a finales de mes se presentaba en solitario un tal Eef Barzelay, cantante de una banda llamada Clem Snide; yo no había escuchado nada de ninguno de los dos antes. Josh me dijo que le gustaba y quizás iría; al final ese día él no fue y yo, además de estar un poco saciado con tantos conciertos recientes, estaba trabajando tarde. Una semana o dos más tarde alguien que no conocía (que después conocería, y más tarde desconocería) me dijo que había sido un concierto inolvidable: "[Eef] set the place on fire with his extraordinary voice, savoir faire and mise en scene." No mucho tiempo después iba en un tren de Valencia a Madrid, escuchando en el iPod uno de los discos de Rockdelux con "lo mejor de 2006", y salió un tema que no recordaba haber escuchado antes. Primero me llamó la atención la letra y cómo contrastaba con el tipo de canción; un tema claramente 'folky' (un cantante con una guitarra), pero temáticamente hip-hopero: relataba, en primer persona, las vivencias de una grupi de raperos famosos. Siempre me ha encandilado que alguien pueda expresar mucho con pocas palabras, y en esta canción describía en cuatro estrofas no solamente una conmovedora historia personal, sino que daba en el clavo acerca de por qué el hip-hop difícilmente puede considerarse una genuina expresión de arte (porque busca impresionar, no compartir de una manera desinteresada) y resumía la triste realidad del modus operandi del mundo en el que vivimos. Pero unos instantes después la interpretación relegaba todo lo demás a segundo plano; ya no me importaba acerca de qué estaba cantando, sino cómo lo estaba haciendo. Querría decir que en ese momento me volví fan--y probablemente sea cierto--pero no me atrevo, porque, aunque volví a recurrir al tema muchas veces después, también es cierto que no busqué más material suyo. Sin embargo, esa canción era suficiente para dejar en claro que se trataba de un talento excepcional: tan sobresaliente como compositor como cantante.
 
  It was February 2007, and after more than a year living there, I was only then discovering the prolific music scene in Valencia. In two or three weeks I'd probably gone to more than concerts than in all the previous year. On a Friday before the month came to a close some guy named Eef Barzelay, singer of a band called Clem Snide, was going to play in a club; I'd never heard anything of either of them previously. Josh told me he liked him (or rather, them) and might go to the show; in the end he decided not to and I, on top of being somewhat satiated with so many recent concerts, was working late. A week or two later someone I did not know (who I would later meet, and even later have a falling out with) told me it had been an unforgettable performance: "[Eef] set the place on fire with his extraordinary voice, savoir faire and mise en scene." Not too long after that I was on a train from Valencia to Madrid, listening to one of the compilations put together by the Rockdelux magazine with "the best of 2006", and this song I didn't recall having heard before came on. The first thing that drew my attention were the lyrics and how they seemed so out of place with the type of song; a clearly 'folky' sound (a guy and a guitar), but singing about hip hop: he described, in first person, the experiences of a hip hop groupie. It's always thrilled me when someone can express something with few words, and in this song four verses were enough to not only describe a moving personal story, but nailed why hip hop can hardly be described as a genuine art form (because its main motive is to impress, not share unselfishly) and summed up the sad state of our world's current modus operandi. But a few instants later the interpretation moved everything to the background; I didn't care so much about what he was singing about, but rather, how he was doing it. I'd like to say that that was the moment I became a fan--and it may be true--but I don't dare, because, although I re-listened to the song many times afterwards, it's also true I never lookd up more of his stuff. Nevertheless, that song was enough to make it clear his was an exceptional talent: outstanding as a lyricist, composer and singer.
 

Eef Barzelay - The Ballad of Bitter Honey
 
  
Eef Barzelay - The Ballad of Bitter Honey
 

The Ballad of Bitter Honey
by Eef Barzelay

That was my ass you saw bouncing next to Ludacris
It was only on screen for a second, but it was kinda hard to miss
And all those other hoochie skanks, they ain't got shit on me
And one of Nelly's bodyguards, he totally agrees

My mother cleaned the homes of wealthy people till the day
She died and so to California I did make my way
I tried to finish nursing school, I really wanted to you see
But all those broken bodies well they really got to me

They all think I'm stupid, I can see it in their eyes
But I know what's inside their hearts, I penetrate their lies
Sometimes it gets me crazy, but I keep my feelings hidden
Cause I know deep inside they're only frightened little kids

If I press my breasts together, and arch my back just so
I can ask for pretty things and they will not say no
No one should have to suffer, no one should go without
Don't hate me cause I know just what this world is all about
Don't hate me cause I know just what this world is all about

Mayo de 2008: Voy en el mismo tren de Valencia a Madrid. En Valencia pasé al iPod los discos de Rockdelux con "lo mejor de 2007" que me compró mi hermano en Barcelona entre enero y marzo. Comienza a ecucharse un tema y después de una estrofa algo pesimista la estrofa culmina diciendo "No me recomforta saber que las cosas podrían estar peores". Aún y cuando hay pocas frases que podrían estar más alejadas de mi presente actitud y sentir hacia la vida, hay algo en cómo lo dice que me entusiasma. Me acerco al iPod y veo su nombre: Eef Barzelay. Curiosamente, en mí parece tener el efecto contrario a lo que está expresando: luego de la sucesión de eventos del último mes he estado en un estado cercano a la euforia casi permanentemente, y escuchar a Eef parece exponenciarlo.
 
  May 2008: I'm on the same train from Valencia to Madrid. In Valencia I loaded my iPod with "the best of 2007" Rockdelux compilation CDs that my brother bought for me in Barcelona between January and March. A song starts playing and after a somewhat pessimistic first verse the singer wraps things up by stating in the chorus that "I can't find comfort in the fact that it could be worse". Even though there are few expressions that could be farther from my current attitude and general feeling towards life, there's something about the way he says it that thrills me. I squint at the iPod and see his name: Eef Barzelay. Oddly enough, in me he's having the opposite effect of what he's saying: after the succession of events in the last few weeks I'm in an almost permanent state of euphoria, and listening to Eef seems to magnify it.
 

Eef Barzelay - Could Be Worse
 
  
Eef Barzelay - Could Be Worse
 

Could Be Worse
by Eef Barzelay

Show me the bright side and I'll look 'til my eyes catch fire
And please forgive me if I leave you feeling uninspired
My only pleasure is to make that bubble burst
I can't find comfort in the fact that it could be worse

Don't tell me there's so many things for which I should be glad
And I'm truly sorry if I made your party guests feel bad
Could be I think too much or maybe I'm just cursed
I can't find comfort in the fact that it could be worse

Llego a Madrid y descubro que el segundo disco en solitario de Eef salió en Europa antes de finalizar el año pasado, pero en Estados Unidos saldrá hasta mediados de junio... en CD, porque, *casulamente* (¿?), justo esa semana se puso a la venta en iTunes como descarga digital. Lo compro (junto con el primero), y encuentro que la versión estadounidense contiene al menos un par de "bonus tracks" que no vienen en la edición europea. Uno de ellos es un tema que *creo* que grabó con sus compañeros de Clem Snide para una película llamada "Rocket Science", que Eef se encargó de musicalizar.
 
  I arrive to Madrid and find out Eef's second solo album was released in Europe before last year was over, but won't be available in the US until mid-June... on CD, because, *coincidentially* (?), it was made available as a digital download on iTunes that same week. I buy it (along with the first), and find that the US version has a couple of "bonus tracks" that are not included in the European edition. One is a song that I *think* he recorded with his buddies from Clem Snide for a movie called "Rocket Science", which Eef wrote the score for.
 

Eef Barzelay - I Love the Unknown
 
  
Eef Barzelay - I Love the Unknown
 

I Love the Unknown
by Eef Barzelay

She asked him, "Why can we not be together?
Why is it we have to part?
Why do you leave with a stranger,
When I am revealing my heart?"

"Because I love the unknown
I love the unknown"
He said he loves the unknown

They asked him, "Hey, where is this bus going?"
And he said, "Well, I'm really not sure."
"Well, then how will you know where to get off?"
And he said, "The place with the most allure!"

"Because I love the unknown
I love the unknown"
He said he loves the unknown

And then his father got him a job and it paid well
But every day it felt the same
Well, his father was really heartbroken
when he quit and changed his last name

"Because I love the unknown
I love the unknown"
He said he loves the unknown

The doctor asked him what he was afraid of;
Just what was he running from?
And he said, "It's not a fear of success, nor of closeness...
but of going through life feeling numb."

"That's why I love the unknown
Love the unknown"
He said he loves the unknown

Y en este momento encuentro que no sé qué más escribir. A pesar de que alguna parte de mi persona--el "hábito"--quiere dedicar unos minutos a buscar una idea que amarre todo lo expresado antes y así conlcuír contundentemente, otra voz me recomforta y me dice que no es necesario; que ya se he derramado suficiente por hoy.
 
  And at this moment I find I don't know what else to write. A part of me--let's call it "habit"--wants to dedicate a few minutes to find an idea that will tie up everything I've written above conclusively, but another voice comforts me and tells me it's not necessary; that enough spilling has been done for one day.
 

Labels: , , , , ,


This page is powered by Blogger. Isn't yours?